Liikuntaa opettavien miesluokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä 5.-ja 6.-luokkalaisten liikuntatunneilla

Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma 76s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää tap...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hautala, Ville, Heinonen, Jouni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27152
Kuvaus
Yhteenveto:Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma 76s. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää tapoja kuinka liikuntaa opettavat luokanopettajat eriyttävät liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden opetusta. Se, miten opettajat määrittelevät lahjakkuuden ja kuinka he tunnistavat lahjakkaan oppilaan, oli selvitettävä ennen itse eri tapojen tutkimista. Tarkoituksenamme oli myös selvittää miten opettajat ymmärtävät eriyttämisen käsitteen ja kuinka he yhdistävät sen liikunnan opetukseen ja se, ovatko he saaneet luokanopettajakoulutukselta tähän valmiuksia. Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla kymmentä liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Kerättyä tutkimusaineistoa on tulkittu kirjallisen lähdemateriaalin avulla. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat tunnistavansa liikunnallisesti lahjakkaan poikaoppilaan motoristen perustaitojen yleisen osaamisen perusteella. Opettajat ymmärsivät eriyttämisen opetuksen yksilöintinä ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisena. Lahjakkaiden eriyttämiseen koettiin olevan vain vähän eri keinoja tai menetelmiä. Pääsääntöisesti lahjakkaiden opetuksen eriyttäminen on vain lisähaasteiden tarjoamista ja motivaation ylläpitämistä, ei niinkään taitojen yksilöllistä kehittämistä. Luokanopettajakoulutuksen ei koettu tarjonneen valmiuksia lahjakkaiden eriyttämiseen.