Summary: | Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä
liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla.
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma
76s.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää tapoja kuinka liikuntaa opettavat
luokanopettajat eriyttävät liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden opetusta. Se, miten opettajat määrittelevät lahjakkuuden ja kuinka he tunnistavat lahjakkaan oppilaan, oli selvitettävä ennen itse eri tapojen tutkimista. Tarkoituksenamme oli myös selvittää miten opettajat ymmärtävät eriyttämisen käsitteen ja kuinka he yhdistävät sen liikunnan opetukseen ja se, ovatko he saaneet luokanopettajakoulutukselta tähän valmiuksia.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla
kymmentä liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Kerättyä tutkimusaineistoa
on tulkittu kirjallisen lähdemateriaalin avulla.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat tunnistavansa liikunnallisesti
lahjakkaan poikaoppilaan motoristen perustaitojen yleisen osaamisen perusteella.
Opettajat ymmärsivät eriyttämisen opetuksen yksilöintinä ja oppilaiden yksilöllisten
tarpeiden huomioimisena. Lahjakkaiden eriyttämiseen koettiin olevan vain vähän eri
keinoja tai menetelmiä. Pääsääntöisesti lahjakkaiden opetuksen eriyttäminen on vain
lisähaasteiden tarjoamista ja motivaation ylläpitämistä, ei niinkään taitojen yksilöllistä
kehittämistä. Luokanopettajakoulutuksen ei koettu tarjonneen valmiuksia lahjakkaiden
eriyttämiseen.
|