Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus

Musiikkikasvatuksen opinnot Jyväskylän yliopistossa kestävät keskimäärin viisi vuotta. Tämän viiden vuoden aikana opiskelija saa kattavat tiedot ja taidot tulevaan työhönsä. Näiden viiden vuoden opintojen jälkeen valmistuva musiikkikasvattaja on koulutuksen puolesta valmis opettamaan musiikkia, mu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttonen, Heini Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27131
_version_ 1826225813226258432
author Anttonen, Heini Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Anttonen, Heini Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Anttonen, Heini Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Anttonen, Heini Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Musiikkikasvatuksen opinnot Jyväskylän yliopistossa kestävät keskimäärin viisi vuotta. Tämän viiden vuoden aikana opiskelija saa kattavat tiedot ja taidot tulevaan työhönsä. Näiden viiden vuoden opintojen jälkeen valmistuva musiikkikasvattaja on koulutuksen puolesta valmis opettamaan musiikkia, mutta opiskelijan mielessä voi pyöriä useita kysymyksiä liittyen esimerkiksi tulevaan työnhakuun, omaan opettajuuteen sekä omiin valmiuksiin ja omaan kiinnostukseen opettaa musiikkia. Opettajuus-käsite on hyvin monimutkainen ja monimuotoinen käsite määritellä eikä sille olekaan mitään yksioikoista määritelmää. Kahta samanlaista opettajuutta ei ole, sillä opettajuudesta aina erilaisen tekee sen kulttuurisidonnaisuus sekä erilaiset koulujärjestelmät eri maissa. Opettajuuden voi tiivistää esimerkiksi käsitykseksi opettajan tehtävästä yhteiskunnassa. Opettajuus muuttuu koko ajan muuttuvan yhteiskunnan mukana ja sitä kautta myös opettajan on kehityttävä, jotta ammattitaito työhön säilyy. Ammatillisen minäkäsityksen ja asiantuntijuuden kehittyminen on läpi elämän jatkuva prosessi. Opettajuuden kehittymiseen vaaditaan opettajalta ennen kaikkea jatkuvaa kiinnostusta työhönsä sekä tiedonhankkimista ja innovatiivisuutta. Hyvän opettajan ominaisuuksiin kuuluu halu kehittyä sekä opettajana että ihmisenä. Musiikinopettajuus on erityisasemassa muihin opettajuuksiin verrattuna. Erityisasemaan musiikin nostaa muun muassa erityisen välineistön vaatiminen musiikin tuottamiseen, ammattiin valmistavien opintojen (soitto, teoria, säveltapailu) aloittaminen jo lapsuudessa sekä usein yksinäinen mutta vapaampi ja itsenäisempi toimiminen työelämässä. Musiikinopettajan ammatti-identiteetti kehittyy vähitellen opintojen aikana sekä voimakkaasti työelämän ensimmäisinä vuosina. Opiskeluvaiheessa ammatti-identiteetin kehittymiseen vaikuttavat merkittävästi opettajan sijaisuudet sekä opetusharjoittelu. Tutkimuksen mukaan musiikkikasvattajat pitävät tärkeimpinä tehtävinään musiikin avulla tapahtuvaa kasvatustyötä, elämysten antamista, oppilaiden innostamista musiikin pariin sekä aktiivista kanssakäymistä. Sanotaan, että opettaja ei ole koskaan valmis eikä poikkeusta tässä tee musiikinopettajakaan. Valmistuvan musiikinopettajan omat käsitykset valmiuksistaan opettaa musiikkia voivat vaihdella hyvin paljon, mutta yhteistä on kuitenkin se, että vasta työssä toimimisen myötä varsinaiset tiedot ja taidot kehittyvät sekä strategiat työssä selviytymisessä muodostuvat.
first_indexed 2024-09-11T08:49:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttonen, Heini Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-09T10:49:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-09T10:49:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikkikasvatuksen opinnot Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa kest\u00e4v\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin viisi vuotta. T\u00e4m\u00e4n viiden vuoden\r\naikana opiskelija saa kattavat tiedot ja taidot tulevaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. N\u00e4iden viiden vuoden opintojen j\u00e4lkeen valmistuva\r\nmusiikkikasvattaja on koulutuksen puolesta valmis opettamaan musiikkia, mutta opiskelijan mieless\u00e4 voi py\u00f6ri\u00e4\r\nuseita kysymyksi\u00e4 liittyen esimerkiksi tulevaan ty\u00f6nhakuun, omaan opettajuuteen sek\u00e4 omiin valmiuksiin ja omaan\r\nkiinnostukseen opettaa musiikkia.\r\nOpettajuus-k\u00e4site on hyvin monimutkainen ja monimuotoinen k\u00e4site m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 eik\u00e4 sille olekaan mit\u00e4\u00e4n\r\nyksioikoista m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Kahta samanlaista opettajuutta ei ole, sill\u00e4 opettajuudesta aina erilaisen tekee sen\r\nkulttuurisidonnaisuus sek\u00e4 erilaiset kouluj\u00e4rjestelm\u00e4t eri maissa. Opettajuuden voi tiivist\u00e4\u00e4 esimerkiksi k\u00e4sitykseksi\r\nopettajan teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteiskunnassa. Opettajuus muuttuu koko ajan muuttuvan yhteiskunnan mukana ja sit\u00e4 kautta\r\nmy\u00f6s opettajan on kehitytt\u00e4v\u00e4, jotta ammattitaito ty\u00f6h\u00f6n s\u00e4ilyy. Ammatillisen min\u00e4k\u00e4sityksen ja asiantuntijuuden\r\nkehittyminen on l\u00e4pi el\u00e4m\u00e4n jatkuva prosessi. Opettajuuden kehittymiseen vaaditaan opettajalta ennen kaikkea\r\njatkuvaa kiinnostusta ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 sek\u00e4 tiedonhankkimista ja innovatiivisuutta. Hyv\u00e4n opettajan ominaisuuksiin\r\nkuuluu halu kehitty\u00e4 sek\u00e4 opettajana ett\u00e4 ihmisen\u00e4.\r\nMusiikinopettajuus on erityisasemassa muihin opettajuuksiin verrattuna. Erityisasemaan musiikin nostaa muun\r\nmuassa erityisen v\u00e4lineist\u00f6n vaatiminen musiikin tuottamiseen, ammattiin valmistavien opintojen (soitto, teoria,\r\ns\u00e4veltapailu) aloittaminen jo lapsuudessa sek\u00e4 usein yksin\u00e4inen mutta vapaampi ja itsen\u00e4isempi toimiminen\r\nty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Musiikinopettajan ammatti-identiteetti kehittyy v\u00e4hitellen opintojen aikana sek\u00e4 voimakkaasti\r\nty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ensimm\u00e4isin\u00e4 vuosina. Opiskeluvaiheessa ammatti-identiteetin kehittymiseen vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti\r\nopettajan sijaisuudet sek\u00e4 opetusharjoittelu. Tutkimuksen mukaan musiikkikasvattajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkeimpin\u00e4\r\nteht\u00e4vin\u00e4\u00e4n musiikin avulla tapahtuvaa kasvatusty\u00f6t\u00e4, el\u00e4mysten antamista, oppilaiden innostamista musiikin pariin\r\nsek\u00e4 aktiivista kanssak\u00e4ymist\u00e4.\r\nSanotaan, ett\u00e4 opettaja ei ole koskaan valmis eik\u00e4 poikkeusta t\u00e4ss\u00e4 tee musiikinopettajakaan. Valmistuvan\r\nmusiikinopettajan omat k\u00e4sitykset valmiuksistaan opettaa musiikkia voivat vaihdella hyvin paljon, mutta yhteist\u00e4\r\non kuitenkin se, ett\u00e4 vasta ty\u00f6ss\u00e4 toimimisen my\u00f6t\u00e4 varsinaiset tiedot ja taidot kehittyv\u00e4t sek\u00e4 strategiat ty\u00f6ss\u00e4\r\nselviytymisess\u00e4 muodostuvat.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Hannele Saari (hansaari@jyu.fi) on 2011-06-09T10:49:49Z\nNo. of bitstreams: 1\nAnttonen_kand.pdf: 258951 bytes, checksum: 63e7c210df7fe88204758ef08c8d2b3e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-09T10:49:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nAnttonen_kand.pdf: 258951 bytes, checksum: 63e7c210df7fe88204758ef08c8d2b3e (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011060910969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27131
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1b9023d1-cd01-48c6-9aef-1b2d2ef9a510\/download","text":"Anttonen_kand.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttonen, Heini Kristiina Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus musiikkikasvatus opettajuus musiikinopettajuus Music Education Musiikkikasvatus
title Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_full Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_fullStr Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_full_unstemmed Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_short Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_sort valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
title_txtP Valmistuvan musiikinopettajan opettajuus
topic musiikkikasvatus opettajuus musiikinopettajuus Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus musiikinopettajuus musiikkikasvatus opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27131 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060910969
work_keys_str_mv AT anttonenheinikristiina valmistuvanmusiikinopettajanopettajuus