fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mertanen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-09T10:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-09T10:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27130", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokainen muusikko, olipa h\u00e4n sitten s\u00e4velt\u00e4j\u00e4, keikkamuusikko tai musiikinopettaja, joutuvat ty\u00f6st\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikillista\r\nidentiteetti\u00e4\u00e4n sek\u00e4 musiikillista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n kuin keskiverto musiikinkuluttaja. Yhden jaottelun mukaan\r\nmusiikillinen identiteetti voidaan jakaa kahteen eri osaan: identiteettiin musiikissa sek\u00e4 musiikkiin identiteetiss\u00e4. Samoin\r\nmy\u00f6s musiikillinen min\u00e4kuva on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4 - se voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jopa muusikolla voi olla\r\nnegatiivinen musiikillinen min\u00e4kuva, mik\u00e4 vaikeuttaa h\u00e4nen el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja ammattista suoriutumista huomattavasti.!\r\n!\r\nIdentiteettiin ja sen muodostumiseen liittyv\u00e4t vahvasti my\u00f6s erilaiset teoriat. K\u00e4sittelen tutkimuksessani kolmea erilaista\r\nidentiteetin muodostumisteoriaa. Niit\u00e4 ovat Piaget\u00b4in identiteettiteoria, el\u00e4m\u00e4nkaaripsykologia sek\u00e4 kehityspsykologian\r\nn\u00e4k\u00f6kulma. N\u00e4ist\u00e4 kenties mielenkiintoisimman n\u00e4k\u00f6kulman tarjoaa el\u00e4m\u00e4nkaaripsykologia, johon voidaan sijoittaa hyvin\r\nmusiikillisen kehityksen ja identiteetin muodostamisen problematiikka. T\u00e4m\u00e4 tulee esiin hyvin esimerkiksi\r\nmusiikkikasvattajaopiskelijoiden keskuudessa: kuinka he saattavat kamppailla esiintyv\u00e4n muusikon identiteetin\r\nriitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden kanssa, ja toisaalta heille ei ole viel\u00e4 kehittynyt musiikinopettajan identiteetti\u00e4. !\r\n!\r\nKulttuuri, jossa el\u00e4mme, on nostanut esiintyv\u00e4n muusikon statuksen yli muiden. T\u00e4m\u00e4 johtaa juurensa 1800-luvulle\r\nromantiikan kauteen, jolloin itseilmaisu ja s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n tai esiintyj\u00e4n oma tulkinta sek\u00e4 sis\u00e4inen maailma alkoi tulla yh\u00e4\r\nenemm\u00e4n esille. Siit\u00e4 eteenp\u00e4n on ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4 kulttuuri ruokkinut t\u00e4t\u00e4 jakoa: esitt\u00e4j\u00e4t ja kuluttajat. Itse asiassa muusikkous on\r\nhieman kapeasti ymm\u00e4rretty kulttuurissamme. Muusikkoudesta voidaan erottaa kahdeksan eri ilmentym\u00e4\u00e4, kuten\r\nesimerkiksi esiintyv\u00e4 muusikko, kapellimestari tai kriitikko. Samoin muusikkouden kehittyminen ja vahvistuminen on pitk\u00e4\r\nprosessi, jossa eri musiikillisen tiet\u00e4misen alueet kehittyv\u00e4t.!\r\n!\r\nMusiikinopettajuuden ja esiintyv\u00e4n muusikon musiikillisen identiteetin yhteensovittaminen on oma haasteensa. Er\u00e4\u00e4st\u00e4\r\ntutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikinopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 huomattavasti mieluummin esiintyvin\u00e4 muusikkoina\r\nkuin musiikinopettajina. T\u00e4h\u00e4n yksi selitys on se, ett\u00e4 yksinkertaisesti musiikkikasvattajien opettajan identiteetti ei ole\r\nehtinyt kehitty\u00e4, sill\u00e4 se vaatii ty\u00f6kokemusta ja aikaa.!", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Hannele Saari (hansaari@jyu.fi) on 2011-06-09T10:24:45Z\nNo. of bitstreams: 1\nMertanen_Kand.pdf: 1198112 bytes, checksum: a7a2eab911ea55b6c460da092c9296d2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-09T10:24:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMertanen_Kand.pdf: 1198112 bytes, checksum: a7a2eab911ea55b6c460da092c9296d2 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikkous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muusikkouden tarkastelua identiteetin, min\u00e4k\u00e4sityksen sek\u00e4 opettajuuden pohjalta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011060910968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|