Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta

Jokainen muusikko, olipa hän sitten säveltäjä, keikkamuusikko tai musiikinopettaja, joutuvat työstämään musiikillista identiteettiään sekä musiikillista minäkäsitystään enemmän kuin keskiverto musiikinkuluttaja. Yhden jaottelun mukaan musiikillinen identiteetti voidaan jakaa kahteen eri osaan: ide...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mertanen, Mikko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27130
_version_ 1826225812219625472
author Mertanen, Mikko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mertanen, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mertanen, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mertanen, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Jokainen muusikko, olipa hän sitten säveltäjä, keikkamuusikko tai musiikinopettaja, joutuvat työstämään musiikillista identiteettiään sekä musiikillista minäkäsitystään enemmän kuin keskiverto musiikinkuluttaja. Yhden jaottelun mukaan musiikillinen identiteetti voidaan jakaa kahteen eri osaan: identiteettiin musiikissa sekä musiikkiin identiteetissä. Samoin myös musiikillinen minäkuva on äärimmäisen tärkeä - se voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jopa muusikolla voi olla negatiivinen musiikillinen minäkuva, mikä vaikeuttaa hänen elämäänsä ja ammattista suoriutumista huomattavasti.! ! Identiteettiin ja sen muodostumiseen liittyvät vahvasti myös erilaiset teoriat. Käsittelen tutkimuksessani kolmea erilaista identiteetin muodostumisteoriaa. Niitä ovat Piaget´in identiteettiteoria, elämänkaaripsykologia sekä kehityspsykologian näkökulma. Näistä kenties mielenkiintoisimman näkökulman tarjoaa elämänkaaripsykologia, johon voidaan sijoittaa hyvin musiikillisen kehityksen ja identiteetin muodostamisen problematiikka. Tämä tulee esiin hyvin esimerkiksi musiikkikasvattajaopiskelijoiden keskuudessa: kuinka he saattavat kamppailla esiintyvän muusikon identiteetin riittämättömyyden kanssa, ja toisaalta heille ei ole vielä kehittynyt musiikinopettajan identiteettiä. ! ! Kulttuuri, jossa elämme, on nostanut esiintyvän muusikon statuksen yli muiden. Tämä johtaa juurensa 1800-luvulle romantiikan kauteen, jolloin itseilmaisu ja säveltäjän tai esiintyjän oma tulkinta sekä sisäinen maailma alkoi tulla yhä enemmän esille. Siitä eteenpän on ympäröivä kulttuuri ruokkinut tätä jakoa: esittäjät ja kuluttajat. Itse asiassa muusikkous on hieman kapeasti ymmärretty kulttuurissamme. Muusikkoudesta voidaan erottaa kahdeksan eri ilmentymää, kuten esimerkiksi esiintyvä muusikko, kapellimestari tai kriitikko. Samoin muusikkouden kehittyminen ja vahvistuminen on pitkä prosessi, jossa eri musiikillisen tietämisen alueet kehittyvät.! ! Musiikinopettajuuden ja esiintyvän muusikon musiikillisen identiteetin yhteensovittaminen on oma haasteensa. Eräästä tutkimuksesta käy ilmi, että musiikinopettajaopiskelijat näkevät itsensä huomattavasti mieluummin esiintyvinä muusikkoina kuin musiikinopettajina. Tähän yksi selitys on se, että yksinkertaisesti musiikkikasvattajien opettajan identiteetti ei ole ehtinyt kehittyä, sillä se vaatii työkokemusta ja aikaa.!
first_indexed 2024-09-11T08:52:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mertanen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-09T10:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-09T10:24:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27130", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokainen muusikko, olipa h\u00e4n sitten s\u00e4velt\u00e4j\u00e4, keikkamuusikko tai musiikinopettaja, joutuvat ty\u00f6st\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikillista\r\nidentiteetti\u00e4\u00e4n sek\u00e4 musiikillista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n kuin keskiverto musiikinkuluttaja. Yhden jaottelun mukaan\r\nmusiikillinen identiteetti voidaan jakaa kahteen eri osaan: identiteettiin musiikissa sek\u00e4 musiikkiin identiteetiss\u00e4. Samoin\r\nmy\u00f6s musiikillinen min\u00e4kuva on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4 - se voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jopa muusikolla voi olla\r\nnegatiivinen musiikillinen min\u00e4kuva, mik\u00e4 vaikeuttaa h\u00e4nen el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 ja ammattista suoriutumista huomattavasti.!\r\n!\r\nIdentiteettiin ja sen muodostumiseen liittyv\u00e4t vahvasti my\u00f6s erilaiset teoriat. K\u00e4sittelen tutkimuksessani kolmea erilaista\r\nidentiteetin muodostumisteoriaa. Niit\u00e4 ovat Piaget\u00b4in identiteettiteoria, el\u00e4m\u00e4nkaaripsykologia sek\u00e4 kehityspsykologian\r\nn\u00e4k\u00f6kulma. N\u00e4ist\u00e4 kenties mielenkiintoisimman n\u00e4k\u00f6kulman tarjoaa el\u00e4m\u00e4nkaaripsykologia, johon voidaan sijoittaa hyvin\r\nmusiikillisen kehityksen ja identiteetin muodostamisen problematiikka. T\u00e4m\u00e4 tulee esiin hyvin esimerkiksi\r\nmusiikkikasvattajaopiskelijoiden keskuudessa: kuinka he saattavat kamppailla esiintyv\u00e4n muusikon identiteetin\r\nriitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden kanssa, ja toisaalta heille ei ole viel\u00e4 kehittynyt musiikinopettajan identiteetti\u00e4. !\r\n!\r\nKulttuuri, jossa el\u00e4mme, on nostanut esiintyv\u00e4n muusikon statuksen yli muiden. T\u00e4m\u00e4 johtaa juurensa 1800-luvulle\r\nromantiikan kauteen, jolloin itseilmaisu ja s\u00e4velt\u00e4j\u00e4n tai esiintyj\u00e4n oma tulkinta sek\u00e4 sis\u00e4inen maailma alkoi tulla yh\u00e4\r\nenemm\u00e4n esille. Siit\u00e4 eteenp\u00e4n on ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4 kulttuuri ruokkinut t\u00e4t\u00e4 jakoa: esitt\u00e4j\u00e4t ja kuluttajat. Itse asiassa muusikkous on\r\nhieman kapeasti ymm\u00e4rretty kulttuurissamme. Muusikkoudesta voidaan erottaa kahdeksan eri ilmentym\u00e4\u00e4, kuten\r\nesimerkiksi esiintyv\u00e4 muusikko, kapellimestari tai kriitikko. Samoin muusikkouden kehittyminen ja vahvistuminen on pitk\u00e4\r\nprosessi, jossa eri musiikillisen tiet\u00e4misen alueet kehittyv\u00e4t.!\r\n!\r\nMusiikinopettajuuden ja esiintyv\u00e4n muusikon musiikillisen identiteetin yhteensovittaminen on oma haasteensa. Er\u00e4\u00e4st\u00e4\r\ntutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikinopettajaopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t itsens\u00e4 huomattavasti mieluummin esiintyvin\u00e4 muusikkoina\r\nkuin musiikinopettajina. T\u00e4h\u00e4n yksi selitys on se, ett\u00e4 yksinkertaisesti musiikkikasvattajien opettajan identiteetti ei ole\r\nehtinyt kehitty\u00e4, sill\u00e4 se vaatii ty\u00f6kokemusta ja aikaa.!", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Hannele Saari (hansaari@jyu.fi) on 2011-06-09T10:24:45Z\nNo. of bitstreams: 1\nMertanen_Kand.pdf: 1198112 bytes, checksum: a7a2eab911ea55b6c460da092c9296d2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-09T10:24:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nMertanen_Kand.pdf: 1198112 bytes, checksum: a7a2eab911ea55b6c460da092c9296d2 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikkous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muusikkouden tarkastelua identiteetin, min\u00e4k\u00e4sityksen sek\u00e4 opettajuuden pohjalta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011060910968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27130
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a45d0101-4e9a-4505-b982-7923798ce748\/download","text":"Mertanen_Kand.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mertanen, Mikko Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta muusikko muusikkous musiikillinen identiteetti musiikillinen minäkäsitys opettajuus Music Education Musiikkikasvatus
title Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_full Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_fullStr Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_full_unstemmed Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_short Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_sort muusikkouden tarkastelua identiteetin minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
title_txtP Muusikkouden tarkastelua identiteetin, minäkäsityksen sekä opettajuuden pohjalta
topic muusikko muusikkous musiikillinen identiteetti musiikillinen minäkäsitys opettajuus Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus musiikillinen identiteetti musiikillinen minäkäsitys muusikko muusikkous opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27130 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060910968
work_keys_str_mv AT mertanenmikko muusikkoudentarkasteluaidentiteetinminäkäsityksensekäopettajuudenpohjalta