Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena

Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen persoonallis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ristimäki, Heini
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125
_version_ 1826225734110150656
author Ristimäki, Heini
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ristimäki, Heini Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ristimäki, Heini Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ristimäki, Heini
datasource_str_mv jyx
description Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen persoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6-luokkalaiset oppilaat arvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja oppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimustehtävänä oli tarkastella ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden toimintaa kuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja opettaja-arviointilomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusaineisto koostui kolmen ulospäin ja kahden sisäänpäin suuntautuneen oppilaan ja vanhemman kuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen osallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia aineiston analyysimenetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, kuinka sisäänpäin suuntautuneet oppilaat viihtyivät ryhmässä ja osasivat toimia yhteistyössä muiden oppilaiden kanssa, kun taas kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan yhteistyötaidoissa havaittiin puutteita. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan empaattisia, ja kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan muiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin. Tutkimustulosten mukaan ulospäin suuntautuneiden oppilaiden empatiataito näkyi yksilön toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena, kun taas sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun ja tunteisiin. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat osasivat säädellä tunteitaan, kun taas kahdella ulospäin suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa tunteiden säätelyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulospäin suuntautuneet oppilaat uskalsivat puolustaa itseään ja muita oppilaita. Sitä vastoin sisäänpäin suuntautuneet oppilaat välttivät sosiaalisia riskitilanteita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot määrittelevät yksilön toimintakykyä sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa. Tutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tärkeyttä sekä ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten mallien merkitystä sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa.
first_indexed 2021-04-20T20:03:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ristim\u00e4ki, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-07T14:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-07T14:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\r\nsosioemotionaalinen kompetenssi m\u00e4\u00e4riteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten\r\nja emotionaalisten taitojen yl\u00e4k\u00e4sitteeksi. Tutkimuksessa l\u00e4hestyttiin\r\nsosioemotionaalisuuden k\u00e4sitett\u00e4 ulos- ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneen\r\npersoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten 6-luokkalaiset oppilaat\r\narvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli\r\nselvitt\u00e4\u00e4 ulos- ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja\r\noppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli\r\ntarkastella ulos- ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneiden oppilaiden toimintaa\r\nkuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja\r\nopettaja-arviointilomakkeen avulla. Lis\u00e4ksi tutkimusaineisto koostui kolmen\r\nulosp\u00e4in ja kahden sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneen oppilaan ja vanhemman\r\nkuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen\r\nosallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat.\r\nTutkimusaineisto analysoitiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ett\u00e4 laadullisia aineiston\r\nanalyysimenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nTutkimus osoitti, kuinka sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneet oppilaat viihtyiv\u00e4t\r\nryhm\u00e4ss\u00e4 ja osasivat toimia yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden oppilaiden kanssa, kun taas\r\nkahden ulosp\u00e4in suuntautuneen oppilaan yhteisty\u00f6taidoissa havaittiin\r\npuutteita. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan\r\nempaattisia, ja kahden ulosp\u00e4in suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan\r\nmuiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin.\r\nTutkimustulosten mukaan ulosp\u00e4in suuntautuneiden oppilaiden empatiataito\r\nn\u00e4kyi yksil\u00f6n toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena,\r\nkun taas sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun\r\nja tunteisiin. Sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneet oppilaat osasivat s\u00e4\u00e4dell\u00e4 tunteitaan,\r\nkun taas kahdella ulosp\u00e4in suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa\r\ntunteiden s\u00e4\u00e4telyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulosp\u00e4in suuntautuneet\r\noppilaat uskalsivat puolustaa itse\u00e4\u00e4n ja muita oppilaita. Sit\u00e4 vastoin\r\nsis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuneet oppilaat v\u00e4lttiv\u00e4t sosiaalisia riskitilanteita.\r\nTutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot\r\nm\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t yksil\u00f6n toimintakyky\u00e4 sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa.\r\nTutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen t\u00e4rkeytt\u00e4\r\nsek\u00e4 ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten\r\nmallien merkityst\u00e4 sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heini Ristim\u00e4ki (heemrist) on 2011-06-07 14:49:03.762836. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-07T14:49:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011060710961.docx: 1008595 bytes, checksum: e334ada523d1732cdeda84ac32cde129 (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: b06a992a2d606750218f9c8689b93b95 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-07T14:49:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011060710961.docx: 1008595 bytes, checksum: e334ada523d1732cdeda84ac32cde129 (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: b06a992a2d606750218f9c8689b93b95 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden,\nluokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011060710961", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27125
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/af83ef33-72e4-4f91-b0b5-5e2a137b8e78\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-2011060710961.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ristimäki, Heini Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena Education Kasvatustiede 103
title Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_full Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_fullStr Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_full_unstemmed Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_short Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_sort sosiaaliset taidot 6 luokkalaisten oppilaiden luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
title_txtP Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
topic Education Kasvatustiede 103
topic_facet 103 Education Kasvatustiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060710961
work_keys_str_mv AT ristimäkiheini sosiaalisettaidot6luokkalaistenoppilaidenluokanopettajanjavanhempienarvioinninkoh