Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena

Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen persoonallis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ristimäki, Heini
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125
Description
Summary:Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen persoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6-luokkalaiset oppilaat arvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja oppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimustehtävänä oli tarkastella ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden toimintaa kuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja opettaja-arviointilomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusaineisto koostui kolmen ulospäin ja kahden sisäänpäin suuntautuneen oppilaan ja vanhemman kuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen osallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia aineiston analyysimenetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, kuinka sisäänpäin suuntautuneet oppilaat viihtyivät ryhmässä ja osasivat toimia yhteistyössä muiden oppilaiden kanssa, kun taas kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan yhteistyötaidoissa havaittiin puutteita. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan empaattisia, ja kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan muiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin. Tutkimustulosten mukaan ulospäin suuntautuneiden oppilaiden empatiataito näkyi yksilön toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena, kun taas sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun ja tunteisiin. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat osasivat säädellä tunteitaan, kun taas kahdella ulospäin suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa tunteiden säätelyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulospäin suuntautuneet oppilaat uskalsivat puolustaa itseään ja muita oppilaita. Sitä vastoin sisäänpäin suuntautuneet oppilaat välttivät sosiaalisia riskitilanteita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot määrittelevät yksilön toimintakykyä sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa. Tutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tärkeyttä sekä ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten mallien merkitystä sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa.