"No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa

Tutkimus käsittelee induktiivista opetusta ja sen edellytyksiä. Induktiivinen oppiminen on elämismaailman huomioon ottavaa omakohtaisesta kokemuksesta liikkeelle lähtevää aktiivista oppimista, ja induktiivinen opetus on tällaiseen oppimiseen ohjaamista. Tapaustutkimuksen aineisto kerättiin Jyväsky...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Seppänen, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27112
_version_ 1826225761917337600
author Seppänen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Seppänen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Seppänen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Seppänen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee induktiivista opetusta ja sen edellytyksiä. Induktiivinen oppiminen on elämismaailman huomioon ottavaa omakohtaisesta kokemuksesta liikkeelle lähtevää aktiivista oppimista, ja induktiivinen opetus on tällaiseen oppimiseen ohjaamista. Tapaustutkimuksen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhmän opetusharjoittelusta, jossa pyrittiin toteuttamaan induktiivista opetusta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla induktiivisen opetuksen toteutumista kyseisessä harjoittelussa. Huomio aineistossa kiinnittyi siihen, mikä teki induktiivisesta opetuksesta vaikeaa, ja mitä tiedostamattomia merkityksiä mahdollisesti oli vaikeuksien takana. Erityiseksi vaikeudeksi osoittautui opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely oleellisena osana induktiivisen opetuksen suunnittelua. Teoreettisen tiedon valossa induktiivisen opetuksen suunnittelu perustuu opettajan omakohtaiseen aiheen käsittelyyn, jonka myötä aiheen idea tulee monipuolisesti sisäistetyksi. Tämä mahdollistaa tavoitteellisen opetuksen toteutumisen. Aineiston pohjalta kävi ilmi, että opetettavien aiheiden omakohtaisella käsittelyllä osana opetuksen suunnittelua on merkitystä erityisesti opetuksen tavoitteen säilymisen kannalta. Koska suurella osalla opiskelijoista opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely ei näyttänyt toteutuneen, tutkimus keskittyi etsimään syitä kyseiseen ilmiöön. Aineistosta selkeästi esille nousseiden mahdollisten syiden lisäksi vaikutti siltä, että ilmiön taustalla vaikutti tiedostamattomia tekijöitä. Aineiston analyysin toinen osa keskittyy pohtimaan, mitä mahdollisia tiedostamattomia syitä omakohtaisen käsittelyn vaikeuksien taustalla voisi olla. Siinä lähdetään liikkeelle käsitteellisestä jäsentelystä, jossa eritellään ammatillisen ja tarvepohjaisen opettajan toimintaa kuvaavia piirteitä. Tarvepohjainen suhtautuminen on sosiaalisen suojautumisen keino. Opettajan ammattitaidon myytti on tutkijan tulkinnan mukaan tarvepohjaisuuteen perustuva ilmiö, josta johtuen opiskelijat suojautuivat sosiaalisesti, pyrkien suojaamaan esimerkiksi yksityisyyttään. Yksityisyyden suojeleminen osana opettajan ammattitaidon myyttiä osoittautui sellaiseksi tiedostamattomaksi merkitysrakenteeksi, joka olisi voinut olla syynä omakohtaisen käsittelyn vaikeuksiin. Analyysin myötä tutkimuksen tuloksena syntyi hypoteesi induktiivisen opetuksen edellytyksistä. Sen mukaan induktiivinen opettaminen on mahdollista vain ammatillisista lähtökohdista käsin, jotka käyvät ilmi ammatillista vs. tarvepohjaista opettajaa kuvaavasta käsitteellisestä jäsentelystä. Tällöin yksityiset merkitysrakenteet ja elämismaailma ovat tiedostetusti osana opetusta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4nen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-04T09:02:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-04T09:02:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27112", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee induktiivista opetusta ja sen edellytyksi\u00e4. Induktiivinen oppiminen on el\u00e4mismaailman huomioon ottavaa omakohtaisesta kokemuksesta liikkeelle l\u00e4htev\u00e4\u00e4 aktiivista oppimista, ja induktiivinen opetus on t\u00e4llaiseen oppimiseen ohjaamista. \r\nTapaustutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatioryhm\u00e4n opetusharjoittelusta, jossa pyrittiin toteuttamaan induktiivista opetusta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla induktiivisen opetuksen toteutumista kyseisess\u00e4 harjoittelussa. Huomio aineistossa kiinnittyi siihen, mik\u00e4 teki induktiivisesta opetuksesta vaikeaa, ja mit\u00e4 tiedostamattomia merkityksi\u00e4 mahdollisesti oli vaikeuksien takana. Erityiseksi vaikeudeksi osoittautui opetettavien aiheiden omakohtainen k\u00e4sittely oleellisena osana induktiivisen opetuksen suunnittelua. Teoreettisen tiedon valossa induktiivisen opetuksen suunnittelu perustuu opettajan omakohtaiseen aiheen k\u00e4sittelyyn, jonka my\u00f6t\u00e4 aiheen idea tulee monipuolisesti sis\u00e4istetyksi. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa tavoitteellisen opetuksen toteutumisen. Aineiston pohjalta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opetettavien aiheiden omakohtaisella k\u00e4sittelyll\u00e4 osana opetuksen suunnittelua on merkityst\u00e4 erityisesti opetuksen tavoitteen s\u00e4ilymisen kannalta. \r\nKoska suurella osalla opiskelijoista opetettavien aiheiden omakohtainen k\u00e4sittely ei n\u00e4ytt\u00e4nyt toteutuneen, tutkimus keskittyi etsim\u00e4\u00e4n syit\u00e4 kyseiseen ilmi\u00f6\u00f6n. Aineistosta selke\u00e4sti esille nousseiden mahdollisten syiden lis\u00e4ksi vaikutti silt\u00e4, ett\u00e4 ilmi\u00f6n taustalla vaikutti tiedostamattomia tekij\u00f6it\u00e4. Aineiston analyysin toinen osa keskittyy pohtimaan, mit\u00e4 mahdollisia tiedostamattomia syit\u00e4 omakohtaisen k\u00e4sittelyn vaikeuksien taustalla voisi olla. Siin\u00e4 l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n liikkeelle k\u00e4sitteellisest\u00e4 j\u00e4sentelyst\u00e4, jossa eritell\u00e4\u00e4n ammatillisen ja tarvepohjaisen opettajan toimintaa kuvaavia piirteit\u00e4. Tarvepohjainen suhtautuminen on sosiaalisen suojautumisen keino. Opettajan ammattitaidon myytti on tutkijan tulkinnan mukaan tarvepohjaisuuteen perustuva ilmi\u00f6, josta johtuen opiskelijat suojautuivat sosiaalisesti, pyrkien suojaamaan esimerkiksi yksityisyytt\u00e4\u00e4n. Yksityisyyden suojeleminen osana opettajan ammattitaidon myytti\u00e4 osoittautui sellaiseksi tiedostamattomaksi merkitysrakenteeksi, joka olisi voinut olla syyn\u00e4 omakohtaisen k\u00e4sittelyn vaikeuksiin. Analyysin my\u00f6t\u00e4 tutkimuksen tuloksena syntyi hypoteesi induktiivisen opetuksen edellytyksist\u00e4. Sen mukaan induktiivinen opettaminen on mahdollista vain ammatillisista l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin, jotka k\u00e4yv\u00e4t ilmi ammatillista vs. tarvepohjaista opettajaa kuvaavasta k\u00e4sitteellisest\u00e4 j\u00e4sentelyst\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in yksityiset merkitysrakenteet ja el\u00e4mismaailma ovat tiedostetusti osana opetusta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Sepp\u00e4nen (jekapoyh) on 2011-06-04 09:02:11.312804. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-04T09:02:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011060410955.pdf: 1254964 bytes, checksum: 20de7392dfdca057f17dcd29342b102e (MD5)\r\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: e3bf44108c36ceb47358ac33bb2c5026 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-04T09:02:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011060410955.pdf: 1254964 bytes, checksum: 20de7392dfdca057f17dcd29342b102e (MD5)\r\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: e3bf44108c36ceb47358ac33bb2c5026 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiivinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "induktiivinen opettaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"No emm\u00e4 tii\u00e4, miks se tuntuu typer\u00e4lt\u00e4?\" : opetettavien aiheiden omakohtainen k\u00e4sittely induktiivisessa opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opetettavien aiheiden omakohtainen k\u00e4sittely induktiivisessa opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011060410955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mismaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27112
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/beb3d979-3775-4767-b524-f951dff247d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011060410955.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppänen, Jenni "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa induktiivinen oppiminen induktiivinen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus ammattitaito opettajat professionalismi opetusharjoittelu perusopetus elämismaailma
title "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_alt Opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_full "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_fullStr "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_full_unstemmed "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_short "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?"
title_sort no emmä tiiä miks se tuntuu typerältä opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_sub opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
title_txtP "No emmä tiiä, miks se tuntuu typerältä?" : opetettavien aiheiden omakohtainen käsittely induktiivisessa opetuksessa
topic induktiivinen oppiminen induktiivinen opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppiminen opetus ammattitaito opettajat professionalismi opetusharjoittelu perusopetus elämismaailma
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammattitaito elämismaailma induktiivinen opettaminen induktiivinen oppiminen opettajat opetus opetusharjoittelu oppiminen perusopetus professionalismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27112 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060410955
work_keys_str_mv AT seppänenjenni noemmätiiämikssetuntuutyperältäopetettavienaiheidenomakohtainenkäsittelyinduktiivi