Yhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet yhdysluokkaopettajien näkökulmasta

Aikaisempien tutkimusten mukaan yhdysluokka koetaan opettajalle haastavampana ja työläämpänä opetuspaikkana kuin erillisluokka. Pro gradu -tutkielmassani tutkin yhdysluokkaopetuksessa esiin nousevia pedagogisia haasteita sekä haasteisiin vaikuttavia syitä. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraavii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kamppila, Janne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27093
Kuvaus
Yhteenveto:Aikaisempien tutkimusten mukaan yhdysluokka koetaan opettajalle haastavampana ja työläämpänä opetuspaikkana kuin erillisluokka. Pro gradu -tutkielmassani tutkin yhdysluokkaopetuksessa esiin nousevia pedagogisia haasteita sekä haasteisiin vaikuttavia syitä. Tutkimuksen tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaisia yhdysluokkaopetuksen pedagogiset haasteet ovat? Miten yhdysluokkaopetus ottaa huomioon erityisoppilaan? Kokosin aineiston kahdessa keskisuomalaisessa kyläkoulussa. Tutkielmaan osallistui kuusi kokenutta yhdysluokanopettajaa, joista yksi oli vieraan kielen opettaja. Keräsin tutkimuksen aineiston havainnoimalla ja haastattelemalla. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokan ja erillisluokan opetuksellisista haasteista löytyy enemmän samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Suurimmaksi osaksi yhdysluokkaopetuksen opetustavat eivät eroa erillisluokan opetustavoista. Yhdysluokassa opetuksen toteutustavat, ajankäyttö sekä erilaisten oppilaiden huomioiminen aiheuttavat opettajalle haasteita. Useamman luokka-asteen opettaminen samanaikaisesti lisää opettajajohtoisen opetuksen määrä, vähentäen yksilöllisen ohjauksen mahdollisuuksia. Myös opetettava oppiaine, luokka-asteiden määrä ja opetusajan jakaantuminen useammalle luokalle aiheuttavat omat haasteensa yhdysluokan opettajalle. Tutkimuksessa esille nousivat myös opettajien kokemukset/uskomukset erityisoppilaiden haastavasta ja vaikeasta kohtaamisesta yhdysluokassa.