Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä

Lyyski, T. 2011. Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua. Vuorovaikutus on tällä hetkellä koulussa, luokkahuoneissa ja oppitunneilla keskeinen ja jatkuvasti uu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lyyski, Taru
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27081
_version_ 1826225760810041344
author Lyyski, Taru
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lyyski, Taru Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lyyski, Taru Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lyyski, Taru
datasource_str_mv jyx
description Lyyski, T. 2011. Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua. Vuorovaikutus on tällä hetkellä koulussa, luokkahuoneissa ja oppitunneilla keskeinen ja jatkuvasti uusia tutkimusaiheita herättävä teema. Luokkahuoneopetuksen vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta kovin laaja kiinnostus ei ole yltänyt vielä liikunnan-opetukseen saakka. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan juuri liikuntatuntien vuorovai-kutusta, tarkemmin vuorovaikutusrakenteita opettajan ja oppilaan välillä sekä opettajien antamia merkityksiä näille havaituille rakenteille. Vuorovaikutusrakenteilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa opettajan tai oppilaan aloittamia jaksoja, jotka muodostavat sisällöltään tai tarkoitukseltaan yhtenäisen kokonaisuuden. Tutkimuksessa on mukana neljä kokenutta alakoulun opettajaa. Aineisto kerättiin videoimalla yksi liikuntatunti kultakin neljältä opettajalta ja haastattelemalla heitä yksitellen videon pohjalta stimulated recall -menetelmää hyödyntäen. Vuorovaikutusrakenteita ja niiden merkityksiä hahmoteltiin sekä videoitujen oppituntien että opettajien haastattelujen avulla. Analyysiä varten jokainen videoitu oppitunti jaettiin ajallisesti kolmeen yhtä suureen osaan (15 min /osa). Videoiduista liikuntatunneista ilmeni, että liikunnanopetuksessa esiintyvät vuorovaikutusjaksot opettajan ja oppilaiden välillä ovat samankaltaisia kuin luokkahuoneopetuksessa (ks. esim. Tainio 2007). Tunneilla esiintyi tehtävän ohjeistusta, opettajan tekemiä kysymyksiä, opettajan antamaa palautetta, opettajan puhetta työrauhan ylläpitämiseksi, ns. työrauhavuoroja sekä oppilaiden tekemiä aloitteita. Näin ollen liikuntatunnin toiminnallisuus sinällään ei näyttäisi oleellisesti vaikuttavan tyypillisten ope-tusviestinnällisten vuorovaikutuselementtien esiintymiseen. Edelleen, vuorovaikutusjaksot ilmenivät ajallisesti samankaltaisesti eri opettajien videoiduilla liikuntatunneilla. Oppilaiden tekemät aloitteet ja opettajien tekemät kysymykset painottuivat liikuntatunnin alkuun ja loppuun. Palautteenantoa ilmeni eniten liikuntatunnin keskimmäisellä kolmanneksella, jolloin se liittyi oleellisesti taitoharjoitteluun. Tehtävän ohjeistusta opettajan toimesta oli tasaisesti koko liikuntatunnin ajan, samoin opettajan työrauhavuoroja. Opettajan toimintaan merkittävästi vaikuttaneet työrauhavuorot tapahtuivat kuitenkin yleensä viimeisen kolmanneksen aikana. Liikuntatuntien vuorovaikutuksen erityispiirteinä ilmeni opettajan kokonaisvaltainen osallistuminen toimintaan sekä opettajan sanallistaminen, esimerkiksi kuperkeikan harjoittelussa ilmennyt suoritus-tekniikan osakohtien jatkuva toistaminen. Tutkimuksen tulosten myötä liikuntatuntien vuorovaikutus on ymmärrettävissä opetuksessa toistuvina jaksoina, joihin sekä opettaja että oppilasryhmä vaikuttavat omalla läsnäolollaan ja toiminnallaan.
first_indexed 2023-03-22T10:00:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lyyski, Taru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-26T13:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-26T13:14:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lyyski, T. 2011. Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 88 sivua.\n\nVuorovaikutus on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 koulussa, luokkahuoneissa ja oppitunneilla keskeinen ja jatkuvasti uusia tutkimusaiheita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4 teema. Luokkahuoneopetuksen vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta kovin laaja kiinnostus ei ole ylt\u00e4nyt viel\u00e4 liikunnan-opetukseen saakka. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan juuri liikuntatuntien vuorovai-kutusta, tarkemmin vuorovaikutusrakenteita opettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 opettajien antamia merkityksi\u00e4 n\u00e4ille havaituille rakenteille. Vuorovaikutusrakenteilla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa opettajan tai oppilaan aloittamia jaksoja, jotka muodostavat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n tai tarkoitukseltaan yhten\u00e4isen kokonaisuuden. Tutkimuksessa on mukana nelj\u00e4 kokenutta alakoulun opettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin videoimalla yksi liikuntatunti kultakin nelj\u00e4lt\u00e4 opettajalta ja haastattelemalla heit\u00e4 yksitellen videon pohjalta stimulated recall -menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Vuorovaikutusrakenteita ja niiden merkityksi\u00e4 hahmoteltiin sek\u00e4 videoitujen oppituntien ett\u00e4 opettajien haastattelujen avulla. Analyysi\u00e4 varten jokainen videoitu oppitunti jaettiin ajallisesti kolmeen yht\u00e4 suureen osaan (15 min /osa). Videoiduista liikuntatunneista ilmeni, ett\u00e4 liikunnanopetuksessa esiintyv\u00e4t vuorovaikutusjaksot opettajan ja oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 ovat samankaltaisia kuin luokkahuoneopetuksessa (ks. esim. Tainio 2007). Tunneilla esiintyi teht\u00e4v\u00e4n ohjeistusta, opettajan tekemi\u00e4 kysymyksi\u00e4, opettajan antamaa palautetta, opettajan puhetta ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4miseksi, ns. ty\u00f6rauhavuoroja sek\u00e4 oppilaiden tekemi\u00e4 aloitteita. N\u00e4in ollen liikuntatunnin toiminnallisuus sin\u00e4ll\u00e4\u00e4n ei n\u00e4ytt\u00e4isi oleellisesti vaikuttavan tyypillisten ope-tusviestinn\u00e4llisten vuorovaikutuselementtien esiintymiseen. Edelleen, vuorovaikutusjaksot ilmeniv\u00e4t ajallisesti samankaltaisesti eri opettajien videoiduilla liikuntatunneilla. Oppilaiden tekem\u00e4t aloitteet ja opettajien tekem\u00e4t kysymykset painottuivat liikuntatunnin alkuun ja loppuun. Palautteenantoa ilmeni eniten liikuntatunnin keskimm\u00e4isell\u00e4 kolmanneksella, jolloin se liittyi oleellisesti taitoharjoitteluun. Teht\u00e4v\u00e4n ohjeistusta opettajan toimesta oli tasaisesti koko liikuntatunnin ajan, samoin opettajan ty\u00f6rauhavuoroja. Opettajan toimintaan merkitt\u00e4v\u00e4sti vaikuttaneet ty\u00f6rauhavuorot tapahtuivat kuitenkin yleens\u00e4 viimeisen kolmanneksen aikana. Liikuntatuntien vuorovaikutuksen erityispiirtein\u00e4 ilmeni opettajan kokonaisvaltainen osallistuminen toimintaan sek\u00e4 opettajan sanallistaminen, esimerkiksi kuperkeikan harjoittelussa ilmennyt suoritus-tekniikan osakohtien jatkuva toistaminen. Tutkimuksen tulosten my\u00f6t\u00e4 liikuntatuntien vuorovaikutus on ymm\u00e4rrett\u00e4viss\u00e4 opetuksessa toistuvina jaksoina, joihin sek\u00e4 opettaja ett\u00e4 oppilasryhm\u00e4 vaikuttavat omalla l\u00e4sn\u00e4olollaan ja toiminnallaan.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taru Lyyski (taellyys) on 2011-05-26 13:14:33.462370. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-26T13:14:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052610923.pdf: 265238 bytes, checksum: 0df3458c690fcb787df2a7961559c58a (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 5e9f0d29182862946534eacb4a666322 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-26T13:14:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052610923.pdf: 265238 bytes, checksum: 0df3458c690fcb787df2a7961559c58a (MD5)\nlicense.html: 5004 bytes, checksum: 5e9f0d29182862946534eacb4a666322 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusjakso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden v\u00e4lill\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011052610923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27081
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d7cae82-2ba3-4ba0-b71d-6a764684c312\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011052610923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lyyski, Taru Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä vuorovaikutus vuorovaikutusjakso liikunnanopetus opetusviestintä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta opetus viestintä
title Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_full Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_fullStr Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_full_unstemmed Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_short Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_sort liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
title_txtP Liikuntatuntien vuorovaikutusrakenteet opettajan ja oppilaiden välillä
topic vuorovaikutus vuorovaikutusjakso liikunnanopetus opetusviestintä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta opetus viestintä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education liikunnanopetus liikunta opetus opetusviestintä viestintä vuorovaikutus vuorovaikutusjakso
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27081 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011052610923
work_keys_str_mv AT lyyskitaru liikuntatuntienvuorovaikutusrakenteetopettajanjaoppilaidenvälillä