Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteitä, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymmärrä paremmin (RUB6) sekä suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lisäksi tutkimus selvitti, mitä mieltä opettajat ovat tämän hetkisistä oppimisnäkemyk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruoho, Marika
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27074
_version_ 1828193135012872192
author Ruoho, Marika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruoho, Marika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruoho, Marika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruoho, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteitä, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymmärrä paremmin (RUB6) sekä suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lisäksi tutkimus selvitti, mitä mieltä opettajat ovat tämän hetkisistä oppimisnäkemyksistä suullisen kielitaidon harjoittamisen näkökulmasta. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteensä 76 ruotsin kielen opettajaa. Hypoteesina oli, että useimmat opettajat suhtautuvat kurssiin positiivisesti ja kokevat sen hyödyllisenä oppilaille, huolimatta siitä, että se todennäköisesti lisää heidän omaa työmääränsä. Tulosten perusteella voi todeta, että jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja pitää suullisen kielitaidon harjoittamista tärkeänä osana kielen oppimista, vaikka ajanpuutteen vuoksi heillä ei ole aina aikaa teettää suullisia harjoituksia. Suulliseen kurssiin he suhtautuvat myönteisesti. Kurssi on heille itselleen haaste sinänsä, mutta oppilaille hyödyllinen. Kurssin myötä opettajat oivalsivat, kuinka paljon lisää suullista harjoitusta oppilaat tarvitsisivat. Oppilaiden peruskielitaitoa he pitävät melko heikkona. Haasteellisena he kokevat esimerkiksi mielenkiintoisen kurssimateriaalin etsimisen sekä suullisen kielitaidon arvioimisen. Tutkimuksen perusteella moni opettajista haluaa painottaa opetuksessaan tämän päivän oppimisnäkemyksiä, kuten esimerkiksi yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktiivista oppimisnäkemystä, koska kyseiset oppimisnäkemykset tukevat hyvin kommunikatiivista oppimista. Useimmat opettajat ovat kuitenkin sitä mieltä, että kommunikatiivinen kielen oppiminen ja kielioppipainotteinen ylioppilaskoe ovat ristiriidassa keskenään. Ratkaisuksi he ehdottaisivat esimerkiksi yhtä lisäkurssia tai ylioppilaskokeen muuttamista kommunikatiivisemmaksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruoho, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-25T17:53:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-25T17:53:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27074", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteit\u00e4, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymm\u00e4rr\u00e4 paremmin (RUB6) sek\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lis\u00e4ksi tutkimus selvitti, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettajat ovat t\u00e4m\u00e4n hetkisist\u00e4 oppimisn\u00e4kemyksist\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nAineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t sek\u00e4 strukturoituja ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteens\u00e4 76 ruotsin kielen opettajaa.\nHypoteesina oli, ett\u00e4 useimmat opettajat suhtautuvat kurssiin positiivisesti ja kokevat sen hy\u00f6dyllisen\u00e4 oppilaille, huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 se todenn\u00e4k\u00f6isesti lis\u00e4\u00e4 heid\u00e4n omaa ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4ns\u00e4. Tulosten perusteella voi todeta, ett\u00e4 jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja pit\u00e4\u00e4 suullisen kielitaidon harjoittamista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kielen oppimista, vaikka ajanpuutteen vuoksi heill\u00e4 ei ole aina aikaa teett\u00e4\u00e4 suullisia harjoituksia. Suulliseen kurssiin he suhtautuvat my\u00f6nteisesti. Kurssi on heille itselleen haaste sin\u00e4ns\u00e4, mutta oppilaille hy\u00f6dyllinen. Kurssin my\u00f6t\u00e4 opettajat oivalsivat, kuinka paljon lis\u00e4\u00e4 suullista harjoitusta oppilaat tarvitsisivat. Oppilaiden peruskielitaitoa he pit\u00e4v\u00e4t melko heikkona. Haasteellisena he kokevat esimerkiksi mielenkiintoisen kurssimateriaalin etsimisen sek\u00e4 suullisen kielitaidon arvioimisen. \nTutkimuksen perusteella moni opettajista haluaa painottaa opetuksessaan t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n oppimisn\u00e4kemyksi\u00e4, kuten esimerkiksi yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktiivista oppimisn\u00e4kemyst\u00e4, koska kyseiset oppimisn\u00e4kemykset tukevat hyvin kommunikatiivista oppimista. Useimmat opettajat ovat kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kommunikatiivinen kielen oppiminen ja kielioppipainotteinen ylioppilaskoe ovat ristiriidassa kesken\u00e4\u00e4n. Ratkaisuksi he ehdottaisivat esimerkiksi yht\u00e4 lis\u00e4kurssia tai ylioppilaskokeen muuttamista kommunikatiivisemmaksi.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Ruoho (maanruoh) on 2011-05-25 17:53:06.286190. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-25T17:53:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052510918.doc: 582656 bytes, checksum: 71b232c99873e9408df3269e70bd9254 (MD5)\nlicense.html: 5083 bytes, checksum: ac0aab1c270e027629d12cf7a0f50e6f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-25T17:53:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052510918.doc: 582656 bytes, checksum: 71b232c99873e9408df3269e70bd9254 (MD5)\nlicense.html: 5083 bytes, checksum: ac0aab1c270e027629d12cf7a0f50e6f (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisn\u00e4kemys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarnas \u00e5sikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och f\u00f6rst\u00e5 b\u00e4ttre och \u00f6vning av muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011052510918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27074
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/011dc200-e518-4c49-92ba-cbaf005000df\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-2011052510918.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruoho, Marika Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet oppimisnäkemys Ruotsin kieli Swedish 306 lukio kieltenopettajat opetussuunnitelmat suullinen kielitaito
title Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_full Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_fullStr Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_full_unstemmed Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_short Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_sort svensklärarnas åsikter om attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
title_txtP Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
topic oppimisnäkemys Ruotsin kieli Swedish 306 lukio kieltenopettajat opetussuunnitelmat suullinen kielitaito
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopettajat lukio opetussuunnitelmat oppimisnäkemys suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27074 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011052510918
work_keys_str_mv AT ruohomarika svensklärarnasåsikteromattitydertillocherfarenheteravdenmuntligakursentalaochförståb