Järjettömät koloratuurit hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani

Tutkimuksessa perehdyttiin Vincenzo Bellinin I Puritani -oopperaan ja erityisesti sen naispääosan hulluuteen. Tavoitteena oli selvittää, millainen hullun naisen representaatio oopperassa esiintyy sekä tarkastella mistä musiikillisista ja kerronnallisista elementeistä hahmon hulluus rakentuu. Päähenk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuunanen, Henna-Riikka
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27061
_version_ 1826225728694255616
author Tuunanen, Henna-Riikka
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuunanen, Henna-Riikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuunanen, Henna-Riikka Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuunanen, Henna-Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa perehdyttiin Vincenzo Bellinin I Puritani -oopperaan ja erityisesti sen naispääosan hulluuteen. Tavoitteena oli selvittää, millainen hullun naisen representaatio oopperassa esiintyy sekä tarkastella mistä musiikillisista ja kerronnallisista elementeistä hahmon hulluus rakentuu. Päähenkilöä verrattiin myös muihin, saman ajan oopperoiden naisrepresentaatioihin. Aihetta lähestyttiin uushermeneuttisen oopperatutkimuksen näkökulmasta, ja sen periaatteiden mukaisesti teos käsitettiin oman syntyaikansa- ja paikkansa tuotteena. Musiikin analysoimisen apuvälineinä käytettiin hermeneuttisten ikkunoiden käsitettä (Kramer) ja tulkinta-avaimena toposteoriaa (Monelle). Tulkintaa syvennettiin perehtymällä oopperan historialliseen kontekstiin kriittisen naistutkimuksen näkökulmasta. Analyysista muodostetun tulkinnan mukaan I Puritanin päähenkilö Elvira edustaa yhtä romantiikan ajan tunnistettavaa hullun naisen representaatiota, Crazy Janea. Tälle stereotyyppiselle naishahmolle tyypillisiä ominaisuuksia ovat passiivisuus, vaarattomuus ja suloisuus, jotka leimaavat myös hänen hulluuttaan – erotuksena muihin, väkivaltaisempiin hullun naisen representaatioihin romantiikan ajalta. Hulluutta rakennetaan tekstuaalisilla sisällöillä (libretto ja partituurin esitysmerkinnät) ja hulluuskohtauksen sitaattisisällöllä (tanssitopos). Hulluuskohtauksessa tunnistettavat musiikilliset topokset pianto ja kuolemantanssi ovat tärkeitä musiikillisia elementtejä hulluuden musiikillisessa representaatiossa. Kohtauksen epäkonventionaalinen duurisävellajin käyttö ja päähenkilön äänen kuuleminen ilman hänen läsnäoloaan lavalla luovat Elviran representaatiosta eteerisen, jopa henkiolennon kaltaisen hahmon. Tekstuaalisissa sisällöissä esiintyvä toistuva kuoleman teema ja hulluuskohtauksen kuolemantanssi-topos korostavat tätä kummitusmaisuutta. Näistä elementeistä muodostuu Elviran hulluuden rakenteellinen trooppi, jota tutkimuksessa nimitetään Crazy Jane -troopiksi. Elviran hulluuden musiikillinen representaatio poikkeaa monista muista oopperan hulluista naisista juuri Crazy Jane -troopin elementtien johdosta. Hempeä ja väkivallaton, melko passiivisessa roolissa esiintyvä hullu nainen ja oopperan onnellinen loppu eivät luo teokseen yhtä intensiivistä dramaattista jännitettä kuin monissa muissa "hullun naisen oopperoissa."
first_indexed 2023-03-22T09:59:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuunanen, Henna-Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-24T07:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-24T07:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa perehdyttiin Vincenzo Bellinin I Puritani -oopperaan ja erityisesti sen naisp\u00e4\u00e4osan hulluuteen.\nTavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen hullun naisen representaatio oopperassa esiintyy sek\u00e4 tarkastella mist\u00e4\nmusiikillisista ja kerronnallisista elementeist\u00e4 hahmon hulluus rakentuu. P\u00e4\u00e4henkil\u00f6\u00e4 verrattiin my\u00f6s muihin,\nsaman ajan oopperoiden naisrepresentaatioihin.\nAihetta l\u00e4hestyttiin uushermeneuttisen oopperatutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja sen periaatteiden mukaisesti teos\nk\u00e4sitettiin oman syntyaikansa- ja paikkansa tuotteena. Musiikin analysoimisen apuv\u00e4linein\u00e4 k\u00e4ytettiin\nhermeneuttisten ikkunoiden k\u00e4sitett\u00e4 (Kramer) ja tulkinta-avaimena toposteoriaa (Monelle). Tulkintaa syvennettiin\nperehtym\u00e4ll\u00e4 oopperan historialliseen kontekstiin kriittisen naistutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nAnalyysista muodostetun tulkinnan mukaan I Puritanin p\u00e4\u00e4henkil\u00f6 Elvira edustaa yht\u00e4 romantiikan ajan\ntunnistettavaa hullun naisen representaatiota, Crazy Janea. T\u00e4lle stereotyyppiselle naishahmolle tyypillisi\u00e4\nominaisuuksia ovat passiivisuus, vaarattomuus ja suloisuus, jotka leimaavat my\u00f6s h\u00e4nen hulluuttaan \u2013 erotuksena\nmuihin, v\u00e4kivaltaisempiin hullun naisen representaatioihin romantiikan ajalta. Hulluutta rakennetaan tekstuaalisilla\nsis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 (libretto ja partituurin esitysmerkinn\u00e4t) ja hulluuskohtauksen sitaattisis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 (tanssitopos).\nHulluuskohtauksessa tunnistettavat musiikilliset topokset pianto ja kuolemantanssi ovat t\u00e4rkeit\u00e4 musiikillisia\nelementtej\u00e4 hulluuden musiikillisessa representaatiossa. Kohtauksen ep\u00e4konventionaalinen duuris\u00e4vellajin k\u00e4ytt\u00f6 ja\np\u00e4\u00e4henkil\u00f6n \u00e4\u00e4nen kuuleminen ilman h\u00e4nen l\u00e4sn\u00e4oloaan lavalla luovat Elviran representaatiosta eteerisen, jopa\nhenkiolennon kaltaisen hahmon. Tekstuaalisissa sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 esiintyv\u00e4 toistuva kuoleman teema ja\nhulluuskohtauksen kuolemantanssi-topos korostavat t\u00e4t\u00e4 kummitusmaisuutta. N\u00e4ist\u00e4 elementeist\u00e4 muodostuu\nElviran hulluuden rakenteellinen trooppi, jota tutkimuksessa nimitet\u00e4\u00e4n Crazy Jane -troopiksi.\nElviran hulluuden musiikillinen representaatio poikkeaa monista muista oopperan hulluista naisista juuri Crazy\nJane -troopin elementtien johdosta. Hempe\u00e4 ja v\u00e4kivallaton, melko passiivisessa roolissa esiintyv\u00e4 hullu nainen ja\noopperan onnellinen loppu eiv\u00e4t luo teokseen yht\u00e4 intensiivist\u00e4 dramaattista j\u00e4nnitett\u00e4 kuin monissa muissa \"hullun\nnaisen oopperoissa.\"", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-05-24 07:55:46.147229. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-24T07:55:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052410905.pdf: 496998 bytes, checksum: 93a0da98a80395ce4fcd9e5751ec7fc4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-24T07:55:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011052410905.pdf: 496998 bytes, checksum: 93a0da98a80395ce4fcd9e5751ec7fc4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bellini, Vincenzo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "J\u00e4rjett\u00f6m\u00e4t koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011052410905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oopperat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ooppera", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toposteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27061
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40326364-4d19-42b2-ac53-8c81e2de33d5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011052410905.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuunanen, Henna-Riikka Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani Bellini, Vincenzo Musiikkitiede Musicology 3051 oopperat ooppera hermeneutiikka naistutkimus toposteoria
title Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_alt Hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_full Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_fullStr Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_full_unstemmed Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_short Järjettömät koloratuurit
title_sort järjettömät koloratuurit hullun naisen representaatio v bellinin oopperassa i puritani
title_sub hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
title_txtP Järjettömät koloratuurit : hullun naisen representaatio V. Bellinin oopperassa I Puritani
topic Bellini, Vincenzo Musiikkitiede Musicology 3051 oopperat ooppera hermeneutiikka naistutkimus toposteoria
topic_facet 3051 Bellini, Vincenzo Musicology Musiikkitiede hermeneutiikka naistutkimus ooppera oopperat toposteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011052410905
work_keys_str_mv AT tuunanenhennariikka järjettömätkoloratuurithullunnaisenrepresentaatiovbellininoopperassaipuritan