Summary: | Tutkimuksessa selvitetään ammatillisen peruskoulutuksen liiketalouden ja logistiikan koulutusalojen äidinkielen opetuksessa käsiteltäviä tekstitaitoja, erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen taitoja. Aloja tarkasteltiin tutkimalla niiden yhtäläisyyksiä ja eroja tavassa opettaa tekstitaitoja ja ohjata erilaisten tekstien äärelle. Pyrkimyksenä oli selvittää myös äidinkielen taitojen ja ammattitaidon suhdetta. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Millaisiin lukemisen ja kirjoittamisen taitoihin ammatillisen peruskoulutuksen liiketalouden ja logistiikan koulutuslinjojen äidinkielen opetus ohjaa opiskelijoitaan? Minkälaisia lukemisen ja kirjoittamisen taitoja oppikirjojen tehtäväosiot vaativat opiskelijalta? Vastaavatko opettajien ja oppikirjojen näkemykset tekstitaidoista toisiaan?
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opettajaa. Toinen osa tutkimuksen aineistoa ovat opettajilla käytössään olevat oppikirjat. Aineistoja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tarkastellut liiketalouden alan äidinkielen oppikirjat ovat Linkki – Työyhteisön viestintä sekä Viesti ja vaikuta. Logistiikan alan äidinkielen oppikirja on nimeltään Tehtävänä äidinkieli. Kirjojen sisältämät lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät tehtävät jakaantuvat neljään ryhmään: työelämän tekstit, opiskelutekstit, mediatekstit sekä kielenhuoltoa ja kielitietoa käsittelevät tehtävät. Työelämän tekstit -ryhmä on suurin kaikissa kolmessa kirjassa. Ammatillisuus on siis näkyvillä kirjojen tehtävissä.
Ammatillisen äidinkielen ydinasia kummankin koulutusalan näkökulmista on viestinnän hallitseminen, johon liittyvät puhe- ja ryhmäviestintätaidot. Tärkeä äidinkielen taito liiketalouden alalla liittyy kirjoittamiseen, logistiikan alalla tarvitaan puolestaan lukutaitoa. Lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa ydinasioita ovat tekstilajien tuntemus ja ammattitekstien hallinta. Asiakaspalvelu korostuu kummallakin alalla. Äidinkielen taidot nähdään välineenä, joka mahdollistaa monenlaisia asioita.
Tutkimustulosten perusteella voi päätellä muun muassa, että ammatillisessa äidinkielen opetuksessa on keskeistä huomioida opiskelijoiden ammattiala. Integroimalla opetusta ammattialan suuntaan, voivat opiskelijat kiinnostua äidinkielestä. Lisäksi integroinnin avulla opetuksessa tulee käsiteltyä esimerkiksi lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä asioita, joita opiskelijat kohtaavat ammattilaisina työssä toimiessaan.
|