Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010

Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma, s. 64 Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Kiira
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27037
_version_ 1826225756094595072
author Nurmela, Kiira
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurmela, Kiira Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurmela, Kiira Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurmela, Kiira
datasource_str_mv jyx
description Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma, s. 64 Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvitettiin median osuutta kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva siitä miten kodin ja koulun yhteistyötä on huomioitu mediassa viimeisen viiden vuoden aikana. Median vallan lisääntyminen on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja huolia. Parhaimmillaan media on luotettava tiedonvälittäjä ja yhteiskunnan kehittäjä mutta pahimmillaan ylilyöntejä tekevä rahan ja vallan tavoittelija. Median ollessa arkipäivää jokaiselle yhteiskuntamme jäsenelle, on tärkeää huomioida sen hyödyt ja haitat myös kodin ja koulun yhteistyön osalta. Tutkimusaineistona toimivat Helsingin Sanomien uutiset ja mielipidekirjoitukset. Aineisto kerättiin HS:n verkkoarkistosta tammikuussa 2011. Uutisia kertyi 25 ja mielipidekirjoituksia 26. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin osittain kvantitatiivisesti Excel-taulukoinnin avulla, mutta pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemoittelua. Uutiset ja mielipidekirjoitukset analysoitiin erikseen niiden tekstityypin erojen vuoksi. Osa teksteistä koski suoraan kodin ja koulun yhteistyötä ja osassa yhteistyö esiintyi muun ”pääasian” yhteydessä. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun yhteistyö on ollut mediassa esillä jonkin verran. Pääasiallisesti äänessä ovat olleet ammattilaiset eli opettajat, rehtorit ja opettajien ammattiliitto sekä viralliset, kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvät tahot kuten esimerkiksi opetushallitus, kunnan virkamiehet ja kasvatustieteen professorit. Vanhempien ääni aineistossa oli hyvin vähäinen. Media välityksellä sai kuvan, jonka mukaan kodin ja koulun yhteistyö on erityisesti oppilasta ajatellen merkityksellistä ja tarpeellista mutta silti puutteellista. Puutteiden nähtiin johtuvan monitasoisesti sekä vanhemmista että opettajista mutta myös koulusta ja yhteiskunnasta. Puutteiden osalta kuitenkin tuotiin esille kehitys- ja parannuskeinoja. Uutisointi oli pääasiallisesti informaatiota sekä epäkohdista että hyvistä puolista. Uutisilla pyrittiin tuomaan ihmisten tietoisuuteen asioita, joiden perusteella pystyy muodostamaan omia mielipiteitä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmela, Kiira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-19T07:58:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-19T07:58:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27037", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteisty\u00f6. Kodin ja koulun\r\nv\u00e4linen yhteisty\u00f6 Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina\r\n2005\u20132010. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma,\r\ns. 64\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvitettiin median osuutta kodin\r\nja koulun yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva siit\u00e4 miten kodin\r\nja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 on huomioitu mediassa viimeisen viiden vuoden aikana.\r\nMedian vallan lis\u00e4\u00e4ntyminen on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja huolia.\r\nParhaimmillaan media on luotettava tiedonv\u00e4litt\u00e4j\u00e4 ja yhteiskunnan kehitt\u00e4j\u00e4\r\nmutta pahimmillaan ylily\u00f6ntej\u00e4 tekev\u00e4 rahan ja vallan tavoittelija. Median ollessa\r\narkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 jokaiselle yhteiskuntamme j\u00e4senelle, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida sen\r\nhy\u00f6dyt ja haitat my\u00f6s kodin ja koulun yhteisty\u00f6n osalta.\r\nTutkimusaineistona toimivat Helsingin Sanomien uutiset ja\r\nmielipidekirjoitukset. Aineisto ker\u00e4ttiin HS:n verkkoarkistosta tammikuussa\r\n2011. Uutisia kertyi 25 ja mielipidekirjoituksia 26. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin\r\nosittain kvantitatiivisesti Excel-taulukoinnin avulla, mutta p\u00e4\u00e4asiallisena\r\ntutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kvalitatiivista teemoittelua. Uutiset ja\r\nmielipidekirjoitukset analysoitiin erikseen niiden tekstityypin erojen vuoksi. Osa\r\nteksteist\u00e4 koski suoraan kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 ja osassa yhteisty\u00f6 esiintyi\r\nmuun \u201dp\u00e4\u00e4asian\u201d yhteydess\u00e4.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6 on ollut\r\nmediassa esill\u00e4 jonkin verran. P\u00e4\u00e4asiallisesti \u00e4\u00e4ness\u00e4 ovat olleet ammattilaiset\r\neli opettajat, rehtorit ja opettajien ammattiliitto sek\u00e4 viralliset, kodin ja koulun\r\nyhteisty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t tahot kuten esimerkiksi opetushallitus, kunnan virkamiehet\r\nja kasvatustieteen professorit. Vanhempien \u00e4\u00e4ni aineistossa oli hyvin v\u00e4h\u00e4inen.\r\nMedia v\u00e4lityksell\u00e4 sai kuvan, jonka mukaan kodin ja koulun yhteisty\u00f6 on\r\nerityisesti oppilasta ajatellen merkityksellist\u00e4 ja tarpeellista mutta silti\r\npuutteellista. Puutteiden n\u00e4htiin johtuvan monitasoisesti sek\u00e4 vanhemmista ett\u00e4\r\nopettajista mutta my\u00f6s koulusta ja yhteiskunnasta. Puutteiden osalta kuitenkin\r\ntuotiin esille kehitys- ja parannuskeinoja. Uutisointi oli p\u00e4\u00e4asiallisesti\r\ninformaatiota sek\u00e4 ep\u00e4kohdista ett\u00e4 hyvist\u00e4 puolista. Uutisilla pyrittiin tuomaan\r\nihmisten tietoisuuteen asioita, joiden perusteella pystyy muodostamaan omia\r\nmielipiteit\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kiira Nurmela (kisunurm) on 2011-05-19 07:58:24.144078. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-19T07:58:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051910876.pdf: 1236406 bytes, checksum: 44a2bd4d3de9d6443f89bd2f573eecee (MD5)\r\nlicense.html: 5087 bytes, checksum: ee99e6356eeee6197d967bffffa03770 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-19T07:58:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051910876.pdf: 1236406 bytes, checksum: 44a2bd4d3de9d6443f89bd2f573eecee (MD5)\r\nlicense.html: 5087 bytes, checksum: ee99e6356eeee6197d967bffffa03770 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Helsingin Sanomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valokeilassa kodin ja koulun yhteisty\u00f6 : kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6 Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051910876", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipidekirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27037
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4964b874-57e1-4f26-af8a-c845b123d974\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051910876.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmela, Kiira Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010 Helsingin Sanomat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö media vaikutukset uutiset mielipiteet mielipidekirjoitukset
title Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
title_full Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
title_fullStr Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010 Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
title_full_unstemmed Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010 Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
title_short Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö
title_sort valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö kodin ja koulun välinen yhteistyö helsingin sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005 2010
title_sub kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
title_txtP Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
topic Helsingin Sanomat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö media vaikutukset uutiset mielipiteet mielipidekirjoitukset
topic_facet 103 Helsingin Sanomat Luokanopettajakoulutus Teacher Education koti koulu media mielipidekirjoitukset mielipiteet uutiset vaikutukset yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051910876
work_keys_str_mv AT nurmelakiira valokeilassakodinjakoulunyhteistyökodinjakoulunvälinenyhteistyöhelsinginsanomienuut