Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010

Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma, s. 64 Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurmela, Kiira
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27037
Description
Summary:Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma, s. 64 Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvitettiin median osuutta kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva siitä miten kodin ja koulun yhteistyötä on huomioitu mediassa viimeisen viiden vuoden aikana. Median vallan lisääntyminen on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja huolia. Parhaimmillaan media on luotettava tiedonvälittäjä ja yhteiskunnan kehittäjä mutta pahimmillaan ylilyöntejä tekevä rahan ja vallan tavoittelija. Median ollessa arkipäivää jokaiselle yhteiskuntamme jäsenelle, on tärkeää huomioida sen hyödyt ja haitat myös kodin ja koulun yhteistyön osalta. Tutkimusaineistona toimivat Helsingin Sanomien uutiset ja mielipidekirjoitukset. Aineisto kerättiin HS:n verkkoarkistosta tammikuussa 2011. Uutisia kertyi 25 ja mielipidekirjoituksia 26. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin osittain kvantitatiivisesti Excel-taulukoinnin avulla, mutta pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemoittelua. Uutiset ja mielipidekirjoitukset analysoitiin erikseen niiden tekstityypin erojen vuoksi. Osa teksteistä koski suoraan kodin ja koulun yhteistyötä ja osassa yhteistyö esiintyi muun ”pääasian” yhteydessä. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun yhteistyö on ollut mediassa esillä jonkin verran. Pääasiallisesti äänessä ovat olleet ammattilaiset eli opettajat, rehtorit ja opettajien ammattiliitto sekä viralliset, kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvät tahot kuten esimerkiksi opetushallitus, kunnan virkamiehet ja kasvatustieteen professorit. Vanhempien ääni aineistossa oli hyvin vähäinen. Media välityksellä sai kuvan, jonka mukaan kodin ja koulun yhteistyö on erityisesti oppilasta ajatellen merkityksellistä ja tarpeellista mutta silti puutteellista. Puutteiden nähtiin johtuvan monitasoisesti sekä vanhemmista että opettajista mutta myös koulusta ja yhteiskunnasta. Puutteiden osalta kuitenkin tuotiin esille kehitys- ja parannuskeinoja. Uutisointi oli pääasiallisesti informaatiota sekä epäkohdista että hyvistä puolista. Uutisilla pyrittiin tuomaan ihmisten tietoisuuteen asioita, joiden perusteella pystyy muodostamaan omia mielipiteitä.