Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat

TIIVISTELMÄ Salminen, Emilia. 2011. Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukio-laistyttöjen harjoittelussa – kokemukset puhuvat. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogii-kan pro gradu – tutkielma. 99 s. Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli selvittää lukiolaistyttöjen kokemuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Emilia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27035
_version_ 1828193134982463488
author Salminen, Emilia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salminen, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salminen, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salminen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Salminen, Emilia. 2011. Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukio-laistyttöjen harjoittelussa – kokemukset puhuvat. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogii-kan pro gradu – tutkielma. 99 s. Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli selvittää lukiolaistyttöjen kokemuksia sykemitta-rin käytöstä koululiikunnassa ja sen ulkopuolella, henkilökohtaisesta liikuntaneuvonnasta sekä niiden merkitystä harjoittelulle ja kestävyyskunnossa yhdeksässä viikossa tapahtuneil-le muutoksille. Lisäksi tutkielmani oli tarkoitus kuvata osallistujien kokemuksia sykemitta-rin ja henkilökohtaisen liikuntaneuvonnan sopimisesta lukion liikuntakurssille. Tutkielmani oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Keräsin tutkimusaineiston syksyllä 2010 neljältä keski-suomalaisen lukion ensimmäiselle liikuntakurssille, Taitoa ja kuntoa – kurssille, osallistu-neelta tytöltä. Tutkielmani laadullinen aineisto koostui tutkimuksen puoleen väliin ajoittu-neista haastatteluista sekä alku- ja loppukyselyiden avoimista kysymyksistä. Laadullisen aineiston analysoinnissa käytin aineistolähtöistä analyysiä. Tutkielmani määrällinen aineis-to muodostui osallistujien kestävyyssukkulajuoksun alku- ja lopputestin tuloksista, syke-mittareiden syketiedoista sekä kyselylomakkeiden monivalintaväittämien vastauksista. Määrällistä aineistoa analysoidessani vertailin silmämääräisesti osallistujien omia testitu-loksia, harjoitusohjelmia sekä syketietoja keskenään. Tutkimukseen osallistujat saivat tutkimuksen alussa ja puolivälissä liikuntaneuvontaa, jon-ka aikana ohjeistin heitä oman harjoitusohjelman tekemiseen. Lukiolaistytöt laativat itsel-leen tutkimuksen alussa yhdeksäksi viikoksi harjoitusohjelman, jonka päätavoitteena oli kehittää kestävyyskuntoa harjoittelemalla monipuolisesti eri sykealueilla. Heidän oli tarkoi-tus harjoitella ohjelmansa mukaisesti sykemittaria apunaan käyttäen. Tutkielmani tulosten perusteella lukiolaistyttöjen sykemittarikokemukset olivat pääosin myönteisiä, mutta myös hyvin yksilöllisiä. Tyttöjen mielestä sykemittareista oli hyötyä harjoittelussa, mutta he eivät kuitenkaan yhdistäneet sitä kestävyyskunnon kehittymiseen. Sykemittarin avulla he kertoi-vat seuranneensa harjoituksen aikaista sykettä ja eri sykealueilla liikkumista. Suurimmaksi ongelmaksi kaksi tyttöä koki sen, etteivät he muistaneet ottaa sykemittaria mukaan harjoi-tuksiin. Liikuntaneuvonta ei herättänyt tytöissä suuria tuntemuksia ja liikuntaneuvonnan merkitys harjoittelussa ja kestävyyskunnossa tapahtuneissa muutoksissa jäi epäselväksi. Kestävyyssukkulajuoksun testitulosten perusteella osallistujien kestävyyskunto oli kehitty-nyt tutkimuksen aikana. Lukiolaistyttöjen kokemukset sykemittarin sopimisesta lukion lii-kuntakurssille olivat ristiriitaisia. Lukiolaistytöt kokivat, ettei liikuntatunneilla liikuttu kun-nolla, niin että syke nousisi. Tämän vuoksi he eivät olleet käyttäneet mittareita liikuntatun-neilla. Tytöt mainitsivat kuitenkin, ettei sykemittarista ole haittaakaan koululiikunnassa. Tulevaisuuden liikunnanopettajakoulutuksessa tulisikin mielestäni painottaa sykemittarin ja nykyteknologian hyödyntämistä koululiikunnassa. Avainsanat: sykemittari, kestävyyskunto, liikuntaneuvonta, harjoittelu, kokemukset
first_indexed 2023-03-22T09:59:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-18T19:18:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-18T19:18:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27035", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nSalminen, Emilia. 2011. Sykemittarin k\u00e4ytt\u00f6 ja henkil\u00f6kohtainen liikuntaneuvonta lukio-laistytt\u00f6jen harjoittelussa \u2013 kokemukset puhuvat. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogii-kan pro gradu \u2013 tutkielma. 99 s.\nPro gradu \u2013 tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukiolaistytt\u00f6jen kokemuksia sykemitta-rin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koululiikunnassa ja sen ulkopuolella, henkil\u00f6kohtaisesta liikuntaneuvonnasta sek\u00e4 niiden merkityst\u00e4 harjoittelulle ja kest\u00e4vyyskunnossa yhdeks\u00e4ss\u00e4 viikossa tapahtuneil-le muutoksille. Lis\u00e4ksi tutkielmani oli tarkoitus kuvata osallistujien kokemuksia sykemitta-rin ja henkil\u00f6kohtaisen liikuntaneuvonnan sopimisesta lukion liikuntakurssille. Tutkielmani oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston syksyll\u00e4 2010 nelj\u00e4lt\u00e4 keski-suomalaisen lukion ensimm\u00e4iselle liikuntakurssille, Taitoa ja kuntoa \u2013 kurssille, osallistu-neelta tyt\u00f6lt\u00e4. Tutkielmani laadullinen aineisto koostui tutkimuksen puoleen v\u00e4liin ajoittu-neista haastatteluista sek\u00e4 alku- ja loppukyselyiden avoimista kysymyksist\u00e4. Laadullisen aineiston analysoinnissa k\u00e4ytin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 analyysi\u00e4. Tutkielmani m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineis-to muodostui osallistujien kest\u00e4vyyssukkulajuoksun alku- ja lopputestin tuloksista, syke-mittareiden syketiedoista sek\u00e4 kyselylomakkeiden monivalintav\u00e4itt\u00e4mien vastauksista. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoidessani vertailin silm\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isesti osallistujien omia testitu-loksia, harjoitusohjelmia sek\u00e4 syketietoja kesken\u00e4\u00e4n.\nTutkimukseen osallistujat saivat tutkimuksen alussa ja puoliv\u00e4liss\u00e4 liikuntaneuvontaa, jon-ka aikana ohjeistin heit\u00e4 oman harjoitusohjelman tekemiseen. Lukiolaistyt\u00f6t laativat itsel-leen tutkimuksen alussa yhdeks\u00e4ksi viikoksi harjoitusohjelman, jonka p\u00e4\u00e4tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 kest\u00e4vyyskuntoa harjoittelemalla monipuolisesti eri sykealueilla. Heid\u00e4n oli tarkoi-tus harjoitella ohjelmansa mukaisesti sykemittaria apunaan k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkielmani tulosten perusteella lukiolaistytt\u00f6jen sykemittarikokemukset olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4, mutta my\u00f6s hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4. Tytt\u00f6jen mielest\u00e4 sykemittareista oli hy\u00f6ty\u00e4 harjoittelussa, mutta he eiv\u00e4t kuitenkaan yhdist\u00e4neet sit\u00e4 kest\u00e4vyyskunnon kehittymiseen. Sykemittarin avulla he kertoi-vat seuranneensa harjoituksen aikaista sykett\u00e4 ja eri sykealueilla liikkumista. Suurimmaksi ongelmaksi kaksi tytt\u00f6\u00e4 koki sen, etteiv\u00e4t he muistaneet ottaa sykemittaria mukaan harjoi-tuksiin. Liikuntaneuvonta ei her\u00e4tt\u00e4nyt tyt\u00f6iss\u00e4 suuria tuntemuksia ja liikuntaneuvonnan merkitys harjoittelussa ja kest\u00e4vyyskunnossa tapahtuneissa muutoksissa j\u00e4i ep\u00e4selv\u00e4ksi. Kest\u00e4vyyssukkulajuoksun testitulosten perusteella osallistujien kest\u00e4vyyskunto oli kehitty-nyt tutkimuksen aikana. Lukiolaistytt\u00f6jen kokemukset sykemittarin sopimisesta lukion lii-kuntakurssille olivat ristiriitaisia. Lukiolaistyt\u00f6t kokivat, ettei liikuntatunneilla liikuttu kun-nolla, niin ett\u00e4 syke nousisi. T\u00e4m\u00e4n vuoksi he eiv\u00e4t olleet k\u00e4ytt\u00e4neet mittareita liikuntatun-neilla. Tyt\u00f6t mainitsivat kuitenkin, ettei sykemittarista ole haittaakaan koululiikunnassa. Tulevaisuuden liikunnanopettajakoulutuksessa tulisikin mielest\u00e4ni painottaa sykemittarin ja nykyteknologian hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 koululiikunnassa.\nAvainsanat: sykemittari, kest\u00e4vyyskunto, liikuntaneuvonta, harjoittelu, kokemukset", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Salminen (esemsalm) on 2011-05-18 19:18:03.201559. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-18T19:18:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051810874.pdf: 2563216 bytes, checksum: 1b13c9bb9fc4bcc8c62611390672d998 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9c691f541f4781bd41cd9a3d8d3427a3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-18T19:18:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051810874.pdf: 2563216 bytes, checksum: 1b13c9bb9fc4bcc8c62611390672d998 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 9c691f541f4781bd41cd9a3d8d3427a3 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sykemittari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4vyyskunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaneuvonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sykemittarin k\u00e4ytt\u00f6 ja henkil\u00f6kohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistytt\u00f6jen harjoittelussa - kokemukset puhuvat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051810874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sykemittarit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaneuvonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27035
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d598e913-eec5-4029-bbc5-e8ed5f678b90\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051810874.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Emilia Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat sykemittari kestävyyskunto liikuntaneuvonta harjoittelu kokemukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sykemittarit fyysinen kunto
title Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
title_full Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
title_fullStr Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
title_full_unstemmed Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
title_short Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
title_sort sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa kokemukset puhuvat
title_txtP Sykemittarin käyttö ja henkilökohtainen liikuntaneuvonta lukiolaistyttöjen harjoittelussa - kokemukset puhuvat
topic sykemittari kestävyyskunto liikuntaneuvonta harjoittelu kokemukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sykemittarit fyysinen kunto
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen kunto harjoittelu kestävyyskunto kokemukset liikuntaneuvonta sykemittari sykemittarit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27035 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051810874
work_keys_str_mv AT salminenemilia sykemittarinkäyttöjahenkilökohtainenliikuntaneuvontalukiolaistyttöjenharjoittelus