Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemistaitojen kehittymistä sellaisilla lapsilla, joilla on peritty alttius lukemisvaikeuksille sekä havaittuja pulmia lukemisessa 1.-3. luokalla. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli selvittää näiden lasten lisätuen saamista ja sen yhteyttä lukutaidon kehityks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäntylä, Marketta
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27001
_version_ 1826225722913456128
author Mäntylä, Marketta
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäntylä, Marketta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäntylä, Marketta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäntylä, Marketta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemistaitojen kehittymistä sellaisilla lapsilla, joilla on peritty alttius lukemisvaikeuksille sekä havaittuja pulmia lukemisessa 1.-3. luokalla. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli selvittää näiden lasten lisätuen saamista ja sen yhteyttä lukutaidon kehitykseen. Tutkittavina oli 47 Lasten kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski -pitkittäistutkimukseen osallistunutta lasta. Analyysimenetelminä lukemisen kehityspolkuja selvitettäessä käytettiin klusterianalyysiä, Kruskal-Wallisin ja Mann-Whitneyn parametrittomia menetelmiä sekä toistomittausvarianssianalyysiä. Lisätuen saamista tutkittiin Kruskal-Wallisin ja Mann-Whitneyn testeillä ja ristiintaulukoinnilla. Sekä lukemisnopeuden että -tarkkuuden kehittymisen tutkiminen tuotti neljä toisistaan eroavaa kehityspolkua. Lukemisnopeudessa nämä ryhmät olivat nopeasti kehittyvät lukijat, ylemmän keskitason lukijat, alemman keskitason lukijat ja hitaasti kehittyvät lukijat. Lukemistarkkuuden osalta löydettyjä ryhmiä olivat tarkat lukijat, epätarkoiksi jäävät lukijat, tarkoiksi kehittyvät lukijat ja tarkkuudeltaan hapuilevat lukijat. Ainoastaan nopeasti kehittyvät lukijat kehittyivät lukemisessaan kontrollilasten lukemistasolle muiden ryhmien ollessa vielä kolmannellakin luokalla joko hitaampia tai sekä hitaampia että epätarkempia kuin kontrollilukijat. Lasten lukunopeuden ja -tarkkuuden kehitys oli siis varsin vaihtelevaa ensimmäisten kouluvuosien aikana. Osa lapsista kohtasi pulmia vain lukemisnopeudessa, osa taas sekä lukunopeudessa että -tarkkuudessa, ja nämä pulmat olivat monen lapsen kohdalla kyseisellä aikavälillä pysyviä. Lisätuen saamista tutkittaessa havaittiin, että tutkittavat lapset olivat saaneet varsin hyvin erityisopetusta koulussa lukemisen taitojen opettelun tueksi. Heidän lukemisen pulmansa oli siis huomattu kouluissa tehokkaasti ja oppimista oli pyritty tukemaan.
first_indexed 2023-03-22T10:00:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Marketta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-18T07:43:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-18T07:43:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1159009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27001", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukemistaitojen kehittymist\u00e4 sellaisilla lapsilla, joilla on peritty alttius lukemisvaikeuksille sek\u00e4 havaittuja pulmia lukemisessa 1.-3. luokalla. Lis\u00e4ksi kiinnostuksen kohteena oli selvitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden lasten lis\u00e4tuen saamista ja sen yhteytt\u00e4 lukutaidon kehitykseen. Tutkittavina oli 47 Lasten kielen kehitys ja geneettinen dysleksiariski -pitkitt\u00e4istutkimukseen osallistunutta lasta. Analyysimenetelmin\u00e4 lukemisen kehityspolkuja selvitett\u00e4ess\u00e4 k\u00e4ytettiin klusterianalyysi\u00e4, Kruskal-Wallisin ja Mann-Whitneyn parametrittomia menetelmi\u00e4 sek\u00e4 toistomittausvarianssianalyysi\u00e4. Lis\u00e4tuen saamista tutkittiin Kruskal-Wallisin ja Mann-Whitneyn testeill\u00e4 ja ristiintaulukoinnilla. Sek\u00e4 lukemisnopeuden ett\u00e4 -tarkkuuden kehittymisen tutkiminen tuotti nelj\u00e4 toisistaan eroavaa kehityspolkua. Lukemisnopeudessa n\u00e4m\u00e4 ryhm\u00e4t olivat nopeasti kehittyv\u00e4t lukijat, ylemm\u00e4n keskitason lukijat, alemman keskitason lukijat ja hitaasti kehittyv\u00e4t lukijat. Lukemistarkkuuden osalta l\u00f6ydettyj\u00e4 ryhmi\u00e4 olivat tarkat lukijat, ep\u00e4tarkoiksi j\u00e4\u00e4v\u00e4t lukijat, tarkoiksi kehittyv\u00e4t lukijat ja tarkkuudeltaan hapuilevat lukijat. Ainoastaan nopeasti kehittyv\u00e4t lukijat kehittyiv\u00e4t lukemisessaan kontrollilasten lukemistasolle muiden ryhmien ollessa viel\u00e4 kolmannellakin luokalla joko hitaampia tai sek\u00e4 hitaampia ett\u00e4 ep\u00e4tarkempia kuin kontrollilukijat. Lasten lukunopeuden ja -tarkkuuden kehitys oli siis varsin vaihtelevaa ensimm\u00e4isten kouluvuosien aikana. Osa lapsista kohtasi pulmia vain lukemisnopeudessa, osa taas sek\u00e4 lukunopeudessa ett\u00e4 -tarkkuudessa, ja n\u00e4m\u00e4 pulmat olivat monen lapsen kohdalla kyseisell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 pysyvi\u00e4. Lis\u00e4tuen saamista tutkittaessa havaittiin, ett\u00e4 tutkittavat lapset olivat saaneet varsin hyvin erityisopetusta koulussa lukemisen taitojen opettelun tueksi. Heid\u00e4n lukemisen pulmansa oli siis huomattu kouluissa tehokkaasti ja oppimista oli pyritty tukemaan.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marketta M\u00e4ntyl\u00e4 (maanpapa) on 2011-05-18 07:43:46.411885. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-18T07:43:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051810841.pdf: 286569 bytes, checksum: bd231141d065ced0efb8e5500437ae96 (MD5)\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: a30cbd27a8e9ae99e11adce238650564 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-18T07:43:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051810841.pdf: 286569 bytes, checksum: bd231141d065ced0efb8e5500437ae96 (MD5)\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: a30cbd27a8e9ae99e11adce238650564 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen kehityspolut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukunopeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutarkkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "geneettinen dysleksiariski", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lis\u00e4tuen saaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051810841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27001
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3966063a-0786-4dfc-87bc-f4f42438b759\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051810841.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntylä, Marketta Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen lukemisen kehityspolut lukunopeus lukutarkkuus geneettinen dysleksiariski Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt erityisopetus dysleksia
title Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_full Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_fullStr Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_full_unstemmed Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_short Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_sort heikosti lukevien 1 3 luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
title_txtP Heikosti lukevien 1.-3. -luokkalaisten lukutaitojen kehityspolut ja lisätuen saaminen
topic lukemisen kehityspolut lukunopeus lukutarkkuus geneettinen dysleksiariski Psykologia Psychology 202 lukihäiriöt erityisopetus dysleksia
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia erityisopetus geneettinen dysleksiariski lukemisen kehityspolut lukihäiriöt lukunopeus lukutarkkuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27001 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051810841
work_keys_str_mv AT mäntylämarketta heikostilukevien13luokkalaistenlukutaitojenkehityspolutjalisätuensaaminen