Undervisning i svenska som främmande språk högstadielärares förhållningssätt till autenticitet

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen käsitys autenttisesta opetuksesta ja oppimisesta yläkoulun ruotsinopettajilla on. Tutkimuksessa selvitetään, miten opettajat suhtautuvat autenttisuuteen sekä millaisina he näkevät mahdollisuutensa toteuttaa autenttisuutta omassa opetukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltonen, Suvi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26998
_version_ 1826225736827011072
author Peltonen, Suvi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltonen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltonen, Suvi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltonen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen käsitys autenttisesta opetuksesta ja oppimisesta yläkoulun ruotsinopettajilla on. Tutkimuksessa selvitetään, miten opettajat suhtautuvat autenttisuuteen sekä millaisina he näkevät mahdollisuutensa toteuttaa autenttisuutta omassa opetuksessaan. Tutkimus on toteutettu neljän teemahaastattelun avulla, joiden tarkoituksena oli kuvata opettajien omia näkökulmia eikä niinkään saada yleistettäviä tuloksia. Haastatelluista kaksi oli tutkimuksen teon aikoihin vastavalmistuneita ja kaksi pidempään työelämässä olleita. Tällaisella haastateltavien valinnalla pyrin selvittämään, onko opettajien työkokemuksen määrällä vaikutusta siihen, miten he suhtautuvat autenttisuuteen. Autenttisuus käsitteenä on laaja ja monitahoinen. Tässä tutkimuksessa olen kiteyttänyt autenttisen opetuksen niin, että se pyrkii nitomaan opetuksen mahdollisimman lähelle oppilaan omaa arkea ja siten tekemään oppimisesta mielekästä ja merkityksellistä. Myös aitojen autenttisten kielenkäyttökokemusten saaminen on tärkeää. Vastauksista näkyy, että autenttisuutta pidetään tärkeänä asiana, sillä sen koetaan harjoittavan oppilaita oikean elämän kielitarpeita varten. Autenttisuus liitetään ensimmäisenä autenttiseen oppimateriaaliin, jonka koetaan tuovan mukavuutta ja vaihtelevuutta tunteihin. Toisaalta autenttinen opetus koetaan työläämmäksi kuin normaali opetus. Oppikirja asettaa selkeät raamit opetukselle, ja kun luokassa tehdään jotain muuta, koetaan sen olevan lähinnä virkistävää ja vaihtelua tuovaa, eikä ensisijaisesti opettavaa. Myös työrauhaongelmat sekä oppilaiden heikot taidot rajoittavat autenttisen opetuksen toteuttamista. Vastavalmistuneiden ja kokeneempien opettajien suhtautumisessa autenttisuuteen ei ollut merkittäviä eroja. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että sekä yksittäisten opettajien että laajempien opetusta ohjaavien ja järjestävien tahojen on mietittävä, millainen opetus on suositeltavaa. Eräs askel kohti autenttisempaa opetusta voisi olla oppikirjakeskeisyyden vähentäminen ja autenttisen oppimateriaalin merkityksen korostaminen sekä opettajien tukeminen autenttisen opetuksen suunnittelussa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-17T17:44:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-17T17:44:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26998", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, millainen k\u00e4sitys autenttisesta opetuksesta ja oppimisesta yl\u00e4koulun ruotsinopettajilla on. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miten opettajat suhtautuvat autenttisuuteen sek\u00e4 millaisina he n\u00e4kev\u00e4t mahdollisuutensa toteuttaa autenttisuutta omassa opetuksessaan.\r\n\r\nTutkimus on toteutettu nelj\u00e4n teemahaastattelun avulla, joiden tarkoituksena oli kuvata opettajien omia n\u00e4k\u00f6kulmia eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n saada yleistett\u00e4vi\u00e4 tuloksia. Haastatelluista kaksi oli tutkimuksen teon aikoihin vastavalmistuneita ja kaksi pidemp\u00e4\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olleita. T\u00e4llaisella haastateltavien valinnalla pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko opettajien ty\u00f6kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 vaikutusta siihen, miten he suhtautuvat autenttisuuteen.\r\n\r\nAutenttisuus k\u00e4sitteen\u00e4 on laaja ja monitahoinen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olen kiteytt\u00e4nyt autenttisen opetuksen niin, ett\u00e4 se pyrkii nitomaan opetuksen mahdollisimman l\u00e4helle oppilaan omaa arkea ja siten tekem\u00e4\u00e4n oppimisesta mielek\u00e4st\u00e4 ja merkityksellist\u00e4. My\u00f6s aitojen autenttisten kielenk\u00e4ytt\u00f6kokemusten saaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4.\r\n\r\nVastauksista n\u00e4kyy, ett\u00e4 autenttisuutta pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiana, sill\u00e4 sen koetaan harjoittavan oppilaita oikean el\u00e4m\u00e4n kielitarpeita varten. Autenttisuus liitet\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4isen\u00e4 autenttiseen oppimateriaaliin, jonka koetaan tuovan mukavuutta ja vaihtelevuutta tunteihin. Toisaalta autenttinen opetus koetaan ty\u00f6l\u00e4\u00e4mm\u00e4ksi kuin normaali opetus. Oppikirja asettaa selke\u00e4t raamit opetukselle, ja kun luokassa tehd\u00e4\u00e4n jotain muuta, koetaan sen olevan l\u00e4hinn\u00e4 virkist\u00e4v\u00e4\u00e4 ja vaihtelua tuovaa, eik\u00e4 ensisijaisesti opettavaa. My\u00f6s ty\u00f6rauhaongelmat sek\u00e4 oppilaiden heikot taidot rajoittavat autenttisen opetuksen toteuttamista. Vastavalmistuneiden ja kokeneempien opettajien suhtautumisessa autenttisuuteen ei ollut merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 sek\u00e4 yksitt\u00e4isten opettajien ett\u00e4 laajempien opetusta ohjaavien ja j\u00e4rjest\u00e4vien tahojen on mietitt\u00e4v\u00e4, millainen opetus on suositeltavaa. Er\u00e4s askel kohti autenttisempaa opetusta voisi olla oppikirjakeskeisyyden v\u00e4hent\u00e4minen ja autenttisen oppimateriaalin merkityksen korostaminen sek\u00e4 opettajien tukeminen autenttisen opetuksen suunnittelussa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Peltonen (suelpelt) on 2011-05-17 17:44:01.154607. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-17T17:44:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051710837.docx: 150963 bytes, checksum: 5840b0069b74ac3d07a6a9f846b18ddc (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: cbd2e3c100d59334bbe2394d9f45b5a1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-17T17:44:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051710837.docx: 150963 bytes, checksum: 5840b0069b74ac3d07a6a9f846b18ddc (MD5)\r\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: cbd2e3c100d59334bbe2394d9f45b5a1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenttisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraskielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Undervisning i svenska som fr\u00e4mmande spr\u00e5k : h\u00f6gstadiel\u00e4rares f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt till autenticitet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051710837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26998
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba71ec09-be6f-479a-b28c-81b951542cef\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-2011051710837.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Suvi Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet autenttisuus kieltenopettajat vieraskielinen opetus yläkoulu Ruotsin kieli Swedish 306
title Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_full Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_fullStr Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_full_unstemmed Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_short Undervisning i svenska som främmande språk
title_sort undervisning i svenska som främmande språk högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_sub högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
title_txtP Undervisning i svenska som främmande språk : högstadielärares förhållningssätt till autenticitet
topic autenttisuus kieltenopettajat vieraskielinen opetus yläkoulu Ruotsin kieli Swedish 306
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish autenttisuus kieltenopettajat vieraskielinen opetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26998 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051710837
work_keys_str_mv AT peltonensuvi undervisningisvenskasomfrämmandespråkhögstadieläraresförhållningssätttillautenticit