Summary: | Tässä tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään sukupolvi Y:hyn kuuluvien nuorten aikuisten teknologiavälitteisiä verkostoja ja
niissä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia sukupolvi Y:n jäsenten teknologiavälitteiset henkilökohtaiset
verkostot ovat, millä välineillä verkostoja ylläpidetään ja millaisten käyttösyiden perusteella viestintäväline
valitaan. Tavoitteena oli myös tutkia valitun tutkimusmenetelmän soveltuvuutta näiden asioiden tutkimiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sitä varten kehitetyllä monimetodisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruussa
käytettiin kolmea tutkimusmetodia: teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen päiväkirjaa, selontekokeskustelua sekä
verkostokarttaa. Kokonaisaineisto kerättiin yhdeksältä sukupolvi Y:hyn kuuluvalta tutkimushenkilöltä, ja se koostui kirjallisista
vuorovaikutuspäiväkirjoista, äänitetyistä suullisista selonteoista sekä piirretyistä verkostokartoista. Tutkimusmenetelmä
havaittiin sopivaksi monipuolisen aineiston keräämiseen.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että teknologiavälitteisten henkilökohtaisten verkostojen koko ja rakenne vaihtelee.
Verkostot sisältävät sekä läheisiä että etäisiä suhteita, ja läheisissä suhteissa viestitään useammalla välineellä kuin etäisissä.
Puhelin on käytetyin väline läheisissä suhteissa, etäisiä suhteita sen sijaan ylläpidetään Facebookin välineiden välityksellä.
Sukupolvi Y käyttää teknologiavälitteisen henkilökohtaisen verkoston ylläpitoon useita eri viestintävälineitä, joista
tekstiviesti, puhelu ja Facebookin seinäkirjoitus ovat yleisimpiä. Viestintävälineen valintaan liittyviä käyttösyitä on 26, ja ne
liittyvät joko asiaan, välineeseen tai vuorovaikutussuhteeseen, tai ovat yksilön sisäisiä tai ulkoisia syitä. Yleisimmin
viestintävälineen valintaan vaikuttaa vuorovaikutuksen toisen osapuolen tavoitettavuus.
Puheviestinnän teoriapohjan rakentamisen kannalta tutkimuksen tulokset ovat tärkeitä, mutta niitä voidaan hyödyntää myös
yritysmaailmassa esimerkiksi markkinoinnin ja ohjelmistokehityksen saralla. Jotta teknologiavälitteisten henkilökohtaisten
verkostojen tutkimusta voitaisiin kehittää, olisi sekä verkostojen rakennetta että verkostoissa tapahtuvaa vuorovaikutusta
tärkeää tutkia eri kohderyhmissä. Käyttösyyluokituksia olisi hyvä testata vapaa-ajan vuorovaikutuksessa, mutta myös
työelämän kontekstissa, jossa käyttösyyt saattavat painottua toisin. Tätä tutkimusta varten kehitetty monimetodinen
tutkimusmenetelmä voisi toimia myös joidenkin puheviestinnän ilmiöiden, esimerkiksi vallan, tutkimiseen
henkilökohtaisessa verkostossa.
|