Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin työnohjaajien toimintaa kolmessa eri työnohjausryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä työnohjaaja ryhmätyönohjaustilanteessa tekee, ja ovatko kolmen eri työnohjaajan toimintatavat yhteisiä vai yksilöllisiä. Ohjaajien toimintatapoja verrattiin Caplani...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antikainen, Reetta
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26961
_version_ 1826225722911358976
author Antikainen, Reetta
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Antikainen, Reetta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Antikainen, Reetta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Antikainen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin työnohjaajien toimintaa kolmessa eri työnohjausryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä työnohjaaja ryhmätyönohjaustilanteessa tekee, ja ovatko kolmen eri työnohjaajan toimintatavat yhteisiä vai yksilöllisiä. Ohjaajien toimintatapoja verrattiin Caplanin (1970) ajatukseen työnohjauksesta opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta sisältävänä prosessina. Lisäksi tarkasteltiin, millaiset työnohjaajan toimintatavat edistävät dialogisuuden syntymistä työnohjausryhmässä. Analyysimenetelmänä käytettiin Seikkulan, Laitilan ja Roberin (2011) monitoimijaisen vuorovaikutuksen laadullista dialogista analyysiä. Lisäksi analyysissä pyrittiin aineistolähtöisyyteen. Tutkimuksessa havaittiin, että suuri osa kolmen työnohjaajan pyrkimyksistä työnohjaustilanteissa oli kaikille ohjaajille yhteisiä. Kielellisissä toimintatavoissa näihin pyrkimyksiin pääsemiseksi esiintyi enemmän vaihtelua ohjaajien välillä, mutta myös yhteisiä toimintatapoja oli havaittavissa. Työnohjaajien toimintatavoista oli erotettavissa opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta, mutta jaot näihin osatekijöihin eivät aina olleet yksiselitteisiä. Kaikkien kolmen työnohjaajan työtavoista oli löydettävissä dialogisuutta rakentavia toimintatapoja. Eniten dialogisuuden rakentumista tukivat epäsuorat työtavat, kuten avoimien kysymysten kysyminen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että yksi työnohjaajan lausuma voi olla samaan aikaan sekä dialoginen että monologinen riippuen siitä, mihin se tulkitaan vastaukseksi. Dialoginen analyysi tarjosi toimivan menetelmän työnohjaajan toiminnan tutkimiseen. Dialogisen analyysin avulla ohjaajien kielellisiä toimintatapoja oli mahdollista tarkastella yksityiskohtaisesti. Samalla kuitenkin kielelliset teot pystyi liittämään osaksi laajempaa ohjaustilanteen vuorovaikutusta. Tämä tutkimus antoi uutta tietoa työnohjaajien käytännön toiminnasta työnohjaustilanteessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, mitä työnohjaajat ajattelevat näissä istunnoissa tapahtuneen ja kuinka he omaa toimintaansa selittävät.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Antikainen, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-13T07:58:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-13T07:58:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158876", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26961", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin ty\u00f6nohjaajien toimintaa kolmessa eri\r\nty\u00f6nohjausryhm\u00e4ss\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 ty\u00f6nohjaaja ryhm\u00e4ty\u00f6nohjaustilanteessa tekee, ja ovatko kolmen eri ty\u00f6nohjaajan toimintatavat yhteisi\u00e4 vai yksil\u00f6llisi\u00e4. Ohjaajien toimintatapoja verrattiin Caplanin (1970) ajatukseen ty\u00f6nohjauksesta opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\u00e4 prosessina. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, millaiset ty\u00f6nohjaajan toimintatavat edist\u00e4v\u00e4t dialogisuuden syntymist\u00e4 ty\u00f6nohjausryhm\u00e4ss\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin Seikkulan, Laitilan ja Roberin (2011) monitoimijaisen vuorovaikutuksen laadullista dialogista analyysi\u00e4. Lis\u00e4ksi analyysiss\u00e4 pyrittiin aineistol\u00e4ht\u00f6isyyteen. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 suuri osa kolmen ty\u00f6nohjaajan pyrkimyksist\u00e4 ty\u00f6nohjaustilanteissa oli kaikille ohjaajille yhteisi\u00e4. Kielellisiss\u00e4 toimintatavoissa n\u00e4ihin pyrkimyksiin p\u00e4\u00e4semiseksi esiintyi enemm\u00e4n vaihtelua ohjaajien v\u00e4lill\u00e4, mutta my\u00f6s yhteisi\u00e4 toimintatapoja oli havaittavissa. Ty\u00f6nohjaajien toimintatavoista oli erotettavissa opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta, mutta jaot n\u00e4ihin osatekij\u00f6ihin eiv\u00e4t aina olleet yksiselitteisi\u00e4. Kaikkien kolmen ty\u00f6nohjaajan ty\u00f6tavoista oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 dialogisuutta rakentavia toimintatapoja. Eniten dialogisuuden rakentumista tukivat ep\u00e4suorat ty\u00f6tavat, kuten avoimien kysymysten kysyminen. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 yksi ty\u00f6nohjaajan lausuma voi olla samaan aikaan sek\u00e4 dialoginen ett\u00e4 monologinen riippuen siit\u00e4, mihin se tulkitaan vastaukseksi. Dialoginen analyysi tarjosi toimivan menetelm\u00e4n ty\u00f6nohjaajan\r\ntoiminnan tutkimiseen. Dialogisen analyysin avulla ohjaajien kielellisi\u00e4 toimintatapoja oli mahdollista tarkastella yksityiskohtaisesti. Samalla kuitenkin kielelliset teot pystyi liitt\u00e4m\u00e4\u00e4n osaksi laajempaa ohjaustilanteen vuorovaikutusta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antoi uutta tietoa ty\u00f6nohjaajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toiminnasta ty\u00f6nohjaustilanteessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, mit\u00e4\r\nty\u00f6nohjaajat ajattelevat n\u00e4iss\u00e4 istunnoissa tapahtuneen ja kuinka he omaa toimintaansa selitt\u00e4v\u00e4t.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reetta Antikainen (reinanti) on 2011-05-13 07:58:07.666653. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-13T07:58:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051310800.pdf: 258084 bytes, checksum: 8d09ac49f0f0f642f0a554d66afca2a5 (MD5)\r\nlicense.html: 4995 bytes, checksum: 54b7d1cbf1d6f70039d0f2d3e087c706 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-13T07:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051310800.pdf: 258084 bytes, checksum: 8d09ac49f0f0f642f0a554d66afca2a5 (MD5)\r\nlicense.html: 4995 bytes, checksum: 54b7d1cbf1d6f70039d0f2d3e087c706 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nohjaajan toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monologisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nohjaajan toiminta ryhm\u00e4ty\u00f6nohjaustilanteessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051310800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26961
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8624eef6-b85d-42c9-9274-2db84f883000\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051310800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Antikainen, Reetta Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa työnohjaus työnohjaaja työnohjaajan toiminta dialogisuus monologisuus Psykologia Psychology 202 työnohjaajat
title Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_full Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_fullStr Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_full_unstemmed Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_short Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_sort työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
title_txtP Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
topic työnohjaus työnohjaaja työnohjaajan toiminta dialogisuus monologisuus Psykologia Psychology 202 työnohjaajat
topic_facet 202 Psychology Psykologia dialogisuus monologisuus työnohjaaja työnohjaajan toiminta työnohjaajat työnohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26961 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051310800
work_keys_str_mv AT antikainenreetta työnohjaajantoimintaryhmätyönohjaustilanteessa