Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa

Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista mahdollisuuksista opetuksessa. Aineistona on viisi oppilashaastattelua sekä viisi ope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jyrkkänen, Linda, Hautala, Pauliina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26949
_version_ 1826225747178553344
author Jyrkkänen, Linda Hautala, Pauliina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jyrkkänen, Linda Hautala, Pauliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jyrkkänen, Linda Hautala, Pauliina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jyrkkänen, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista mahdollisuuksista opetuksessa. Aineistona on viisi oppilashaastattelua sekä viisi opettajahaastattelua. Aineisto analysoitiin ensin sisällönanalyysin keinoin ja sen jälkeen analyysia syvennettiin diskurssianalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että uusmediat ovat opettajien vapaa-ajalla niin kutsutussa hyötykäytössä: he etsivät internetistä tietoa tai hyödyntävät sitä tuntien suunnittelussa. Haastatellut oppilaat sen sijaan käyttävät internetiä lähinnä ajanvietteen takia, mikä tosin pitää sisällään myös tiedonhakua, tiedon jakamista ja sen arviointia Opettajat kokevat uusmedioiden olevan esillä opetuksessa huomattavasti oppilaita enemmän. Uusmedioiden kirjo on kuitenkin melko kapea ja työtavat niiden parissa ovat perinteisiä. Oppilaat arvioivat, että uusmedioista on koulussa puhuttu, mutta niitä ei hyödynnetä äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa juuri lainkaan. Opettajien suhtautuminen nuorten vapaa-ajan uusmedioihin on vaihteleva. Vaikka medioihin ja niiden käyttämiseen liittyy paljon positiivisia puolia, opettajien puheelle on tyypillistä uhka- ja ongelmadiskurssi – varsinkin puhuttaessa digitaalisista peleistä. Tämä uhkapuhe on välittynyt myös oppilaille, jotka tosin eivät ota varoitteluja tosissaan. Opettajat suhtautuvat positiivisesti useimpien uusmedioiden hyödyntämiseen opetuksessaan, mutta haasteena on mm. selkeiden ohjeiden ja valmiin opetusmateriaalin vähäisyys. Haastavaa on myös se, että oppilaat haluaisivat pitää opetuksen opettajajohtoisena, mutta eivät kuitenkaan yleensä pidä opettajiaan pätevinä opettamaan uusmedioiden käyttöä. Pätevyys rakentuu opettajien ja oppilaiden puheessa eri tavoin: opettajat kaipaisivat lisää koulutusta ja materiaalia, oppilaiden mielestä opettajien pitäisi itse käyttää sosiaalisia medioita enemmän. Opetussuunnitelmiin tulisikin pikaisesti saada mediakasvatuksen tavoitteet ja selkeitä ohjeita niiden toteuttamiseksi. Myös koulujen resurssit ja opettajakoulutus tulisi uudistaa niin, että uusmediat voisivat vakiinnuttaa paikkansa kaikissa oppiaineissa. Tämä lisäisi opettajien itsevarmuutta ja siten myös mediakasvatuksen asiantuntijuutta.
first_indexed 2023-03-22T10:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jyrkk\u00e4nen, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-12T10:48:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-12T10:48:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26949", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n yhdeks\u00e4sluokkalaisten oppilaiden sek\u00e4 yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 uusmedioista, niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sek\u00e4 niiden pedagogisista mahdollisuuksista opetuksessa. Aineistona on viisi oppilashaastattelua sek\u00e4 viisi opettajahaastattelua. Aineisto analysoitiin ensin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin ja sen j\u00e4lkeen analyysia syvennettiin diskurssianalyysill\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 uusmediat ovat opettajien vapaa-ajalla niin kutsutussa hy\u00f6tyk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4: he etsiv\u00e4t internetist\u00e4 tietoa tai hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 tuntien suunnittelussa. Haastatellut oppilaat sen sijaan k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t interneti\u00e4 l\u00e4hinn\u00e4 ajanvietteen takia, mik\u00e4 tosin pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n my\u00f6s tiedonhakua, tiedon jakamista ja sen arviointia Opettajat kokevat uusmedioiden olevan esill\u00e4 opetuksessa huomattavasti oppilaita enemm\u00e4n. Uusmedioiden kirjo on kuitenkin melko kapea ja ty\u00f6tavat niiden parissa ovat perinteisi\u00e4. Oppilaat arvioivat, ett\u00e4 uusmedioista on koulussa puhuttu, mutta niit\u00e4 ei hy\u00f6dynnet\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa juuri lainkaan. Opettajien suhtautuminen nuorten vapaa-ajan uusmedioihin on vaihteleva. Vaikka medioihin ja niiden k\u00e4ytt\u00e4miseen liittyy paljon positiivisia puolia, opettajien puheelle on tyypillist\u00e4 uhka- ja ongelmadiskurssi \u2013 varsinkin puhuttaessa digitaalisista peleist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 uhkapuhe on v\u00e4littynyt my\u00f6s oppilaille, jotka tosin eiv\u00e4t ota varoitteluja tosissaan. \r\n\r\nOpettajat suhtautuvat positiivisesti useimpien uusmedioiden hy\u00f6dynt\u00e4miseen opetuksessaan, mutta haasteena on mm. selkeiden ohjeiden ja valmiin opetusmateriaalin v\u00e4h\u00e4isyys. Haastavaa on my\u00f6s se, ett\u00e4 oppilaat haluaisivat pit\u00e4\u00e4 opetuksen opettajajohtoisena, mutta eiv\u00e4t kuitenkaan yleens\u00e4 pid\u00e4 opettajiaan p\u00e4tevin\u00e4 opettamaan uusmedioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. P\u00e4tevyys rakentuu opettajien ja oppilaiden puheessa eri tavoin: opettajat kaipaisivat lis\u00e4\u00e4 koulutusta ja materiaalia, oppilaiden mielest\u00e4 opettajien pit\u00e4isi itse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sosiaalisia medioita enemm\u00e4n. \r\n\r\nOpetussuunnitelmiin tulisikin pikaisesti saada mediakasvatuksen tavoitteet ja selkeit\u00e4 ohjeita niiden toteuttamiseksi. My\u00f6s koulujen resurssit ja opettajakoulutus tulisi uudistaa niin, ett\u00e4 uusmediat voisivat vakiinnuttaa paikkansa kaikissa oppiaineissa. T\u00e4m\u00e4 lis\u00e4isi opettajien itsevarmuutta ja siten my\u00f6s mediakasvatuksen asiantuntijuutta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Linda Jyrkk\u00e4nen (lisujyrk) on 2011-05-12 10:48:21.846525. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-12T10:48:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051210789.pdf: 2020160 bytes, checksum: 3975402d2eccfbb1f44d9374b3142ae5 (MD5)\r\nlicense.html: 5503 bytes, checksum: b322ce669d5f956acadd9daad88ae6f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-12T10:48:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011051210789.pdf: 2020160 bytes, checksum: 3975402d2eccfbb1f44d9374b3142ae5 (MD5)\r\nlicense.html: 5503 bytes, checksum: b322ce669d5f956acadd9daad88ae6f9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "198 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uusmedia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen kuilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun oppilaiden ja opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 uusmedian hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051210789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusmedia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26949
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b73270f0-db61-45da-99cb-1d39cdf6be3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051210789.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jyrkkänen, Linda Hautala, Pauliina Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa uusmedia sosiaalinen media mediakasvatus digitaalinen kuilu Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu äidinkielenopettajat oppilaat käsitykset
title Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_full Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_fullStr Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_full_unstemmed Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_short Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_sort yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
title_txtP Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
topic uusmedia sosiaalinen media mediakasvatus digitaalinen kuilu Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu äidinkielenopettajat oppilaat käsitykset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli digitaalinen kuilu käsitykset mediakasvatus oppilaat sosiaalinen media uusmedia yläkoulu äidinkielenopettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26949 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051210789
work_keys_str_mv AT jyrkkänenlinda yläkoulunoppilaidenjaopettajienkäsityksiäuusmedianhyödyntämisestäopetuksessa