Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa

Uudet teknologiat ja oppimiskäsitysten kehittyminen ovat luoneet edellytykset kielenopetuksen käytänteiden muutokselle, ja ympäröivän maailman monimediaistuminen on luonut kielenopetukselle ja -oppimiselle uuden ympäristön, sillä tavat käyttää kieltä ovat muuttuneet. Kieltä opitaan yhä enenevässä mä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jalkanen, Juha
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26939
_version_ 1826225758901633024
author Jalkanen, Juha
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalkanen, Juha Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalkanen, Juha Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalkanen, Juha
datasource_str_mv jyx
description Uudet teknologiat ja oppimiskäsitysten kehittyminen ovat luoneet edellytykset kielenopetuksen käytänteiden muutokselle, ja ympäröivän maailman monimediaistuminen on luonut kielenopetukselle ja -oppimiselle uuden ympäristön, sillä tavat käyttää kieltä ovat muuttuneet. Kieltä opitaan yhä enenevässä määrin informaaleissa oppimisympäristöissä. Viimeaikainen tutkimus (esim. Luukka et al. 2008) on tuonut esiin, että koulun ja vapaa-ajan teksti- ja mediamaailmat eroavat huomattavalla tavalla toisistaan, eivätkä ne opetuksessakaan sidostu toisiinsa. Muutosta opetuksen käytänteissä on siis tapahtunut vähän. Tässä työssä pedagogista muutosta tarkastellaan design-tutkimuksen avulla sekä opettajankoulutuksen että kielenopetusorganisaation näkökulmista. Tutkimuksen lähtökohtana on rakentaa ymmärrystä siitä, miten design-lähestymistavalla voidaan luoda vuoropuhelua opetuksen ja tutkimuksen välillä. Ymmärrystä pedagogisesta muutoksesta rakennetaan tarkastelemalla opetukseen liittyviä ajattelutapoja pian valmistuvien opettajien pedagogisten opintojen aikana ja työssä olevien opettajien oman työnsä kehittämisen aikana. Tutkimuksessa kehitetään myös uusia opetuksen ja arvioinnin käytänteitä, jotka palvelevat sekä opettajien että opiskelijoiden tarpeita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten teknologiaa osana opetuksen rakenteita hyödyntäen voidaan tuoda lisäarvoa kielenopetukseen ja -oppimiseen. Tutkimus koostuu karkeasti jaettuna kahdesta osasta: ensimmäisen osan muodostaa kurssien teorialähtöinen suunnittelu ja sen raportointi, toinen osa koostuu tutkijan oman työn sekä tutkimukseen osallistuneiden opettajien ja opiskelijoiden toiminnan ja sitä ohjaavien ajattelutapojen tarkastelusta. Aineistoa on tarkasteltu laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja tuloksia on verrattu aiempien tutkimusten kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston pohjalta muodostettuihin viitekehyksiin. Tämän aineiston pohjalta näyttää siltä, että kahden kielenopetukseen olennaisella tavalla liittyvän kysy-myksen – miksi kieltä opitaan ja miten kieltä opitaan – välillä vallitsee ristiriita. Erilaiset mediat ovat läsnä sekä opettajien että opiskelijoiden arjessa, mutta kokemusta niiden pedagogisesti mielekkäästä käytöstä opetuksessa on vähän, ja siksi mediat eivät siirry osaksi opetuksen käytänteitä. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että verkko-opetus ja sulautettu opetus (blended learning) ovat oppijoille vieraampia opiskelun muotoja, ja niiden ottaminen kiinteäksi osaksi korkeakoulun toimintakulttuuria edellyttää neuvottelua toiminnan tavoitteista opiskelijoiden ja opettajien välillä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalkanen, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-11T13:42:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-11T13:42:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uudet teknologiat ja oppimisk\u00e4sitysten kehittyminen ovat luoneet edellytykset kielenopetuksen k\u00e4yt\u00e4nteiden muutokselle, ja ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n maailman monimediaistuminen on luonut kielenopetukselle ja -oppimiselle uuden ymp\u00e4rist\u00f6n, sill\u00e4 tavat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 ovat muuttuneet. Kielt\u00e4 opitaan yh\u00e4 enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin informaaleissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Viimeaikainen tutkimus (esim. Luukka et al. 2008) on tuonut esiin, ett\u00e4 koulun ja vapaa-ajan teksti- ja mediamaailmat eroavat huomattavalla tavalla toisistaan, eiv\u00e4tk\u00e4 ne opetuksessakaan sidostu toisiinsa. Muutosta opetuksen k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 on siis tapahtunut v\u00e4h\u00e4n.\n\nT\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 pedagogista muutosta tarkastellaan design-tutkimuksen avulla sek\u00e4 opettajankoulutuksen ett\u00e4 kielenopetusorganisaation n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on rakentaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten design-l\u00e4hestymistavalla voidaan luoda vuoropuhelua opetuksen ja tutkimuksen v\u00e4lill\u00e4. Ymm\u00e4rryst\u00e4 pedagogisesta muutoksesta rakennetaan tarkastelemalla opetukseen liittyvi\u00e4 ajattelutapoja pian valmistuvien opettajien pedagogisten opintojen aikana ja ty\u00f6ss\u00e4 olevien opettajien oman ty\u00f6ns\u00e4 kehitt\u00e4misen aikana. \n\nTutkimuksessa kehitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s uusia opetuksen ja arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, jotka palvelevat sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 opiskelijoiden tarpeita. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten teknologiaa osana opetuksen rakenteita hy\u00f6dynt\u00e4en voidaan tuoda lis\u00e4arvoa kielenopetukseen ja -oppimiseen. Tutkimus koostuu karkeasti jaettuna kahdesta osasta: ensimm\u00e4isen osan muodostaa kurssien teorial\u00e4ht\u00f6inen suunnittelu ja sen raportointi, toinen osa koostuu tutkijan oman ty\u00f6n sek\u00e4 tutkimukseen osallistuneiden opettajien ja opiskelijoiden toiminnan ja sit\u00e4 ohjaavien ajattelutapojen tarkastelusta. Aineistoa on tarkasteltu laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja tuloksia on verrattu aiempien tutkimusten kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston pohjalta muodostettuihin viitekehyksiin.\n\nT\u00e4m\u00e4n aineiston pohjalta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 kahden kielenopetukseen olennaisella tavalla liittyv\u00e4n kysy-myksen \u2013 miksi kielt\u00e4 opitaan ja miten kielt\u00e4 opitaan \u2013 v\u00e4lill\u00e4 vallitsee ristiriita. Erilaiset mediat ovat l\u00e4sn\u00e4 sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 opiskelijoiden arjessa, mutta kokemusta niiden pedagogisesti mielekk\u00e4\u00e4st\u00e4 k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa on v\u00e4h\u00e4n, ja siksi mediat eiv\u00e4t siirry osaksi opetuksen k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. \nKaiken kaikkiaan vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 verkko-opetus ja sulautettu opetus (blended learning) ovat oppijoille vieraampia opiskelun muotoja, ja niiden ottaminen kiinte\u00e4ksi osaksi korkeakoulun toimintakulttuuria edellytt\u00e4\u00e4 neuvottelua toiminnan tavoitteista opiskelijoiden ja opettajien v\u00e4lill\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juha Jalkanen (jukrjalk) on 2011-05-11 13:42:31.307156. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-11T13:42:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051110779.pdf: 24944874 bytes, checksum: 1c02a8a3a3557cbb7ab4052dab1d867b (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: e2c9bb1efdf70e04be41a3c849921186 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-11T13:42:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011051110779.pdf: 24944874 bytes, checksum: 1c02a8a3a3557cbb7ab4052dab1d867b (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: e2c9bb1efdf70e04be41a3c849921186 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "design-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : n\u00e4k\u00f6kulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "N\u00e4k\u00f6kulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011051110779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26939
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb06a5c7-f446-40ed-a2c6-7c6c627ec259\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011051110779.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalkanen, Juha Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa design-tutkimus Suomen kieli Finnish 309 kielet opetus opettajankoulutus
title Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_alt Näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_full Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_fullStr Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_full_unstemmed Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_short Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat
title_sort muuttuvat tilat muuttuvat ko ajattelutavat näkökulmia design ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_sub näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
title_txtP Muuttuvat tilat, muuttuvat(ko) ajattelutavat : näkökulmia design-ajatteluun ja pedagogiseen muutokseen kielenopetuksessa
topic design-tutkimus Suomen kieli Finnish 309 kielet opetus opettajankoulutus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli design-tutkimus kielet opettajankoulutus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011051110779
work_keys_str_mv AT jalkanenjuha muuttuvattilatmuuttuvatkoajattelutavatnäkökulmiadesignajatteluunjapedagogiseenmuuto