The professional identity of teachers of English

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lisäksi tukea aikaisempia tuloksia aihe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesanto, Annika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26917
_version_ 1826225710573813760
author Vesanto, Annika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesanto, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesanto, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesanto, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lisäksi tukea aikaisempia tuloksia aiheesta. Tutkimuksessa tutkittiin kielenopettajuutta opettajien näkökulmasta sekä sitä, miten työvuodet vaikuttivat opettajuuden muuttumiseen. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin teorioita identiteetistä, rooleista ja ammattiidentiteetistä sekä aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta. Aikaisempiin tutkimustuloksiin perustuen voitiin keskittyä kolmen roolin, kasvattajan, kielenopettajan sekä kulttuurinopettajan, tutkintaan. Lisäksi tutkimus tutki kielenopettajuutta mahdollisten muiden, opettajien itsensä esiintuomien roolien kautta. Roolit nähtiin tutkimuksessa sisäisen opettajuuden sekä ammatti-identiteetin ilmentäjinä. Aineisto kerättiin vuoden 2010 loppupuolella sekä vuoden 2011 alussa Helsingin alueella. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemästä englanninopettajan teemahaastattelusta. Analyysimetodina käytettiin sisällön analyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kielenopettajien ammattiidentiteetti rakentui diskursiivisen teorian mukaisesti, jossa identiteettiä muokattiin ja rakennettiin jatkuvasti sosiaalisten tilanteiden sanelemana. Identiteetti koostui erilaisista rooleista, jotka olivat myös hyvin kontekstisidonnaisia. Kunkin roolin korostus riippui opettajan omasta persoonasta, omista tavoitteista kuin myös koulun toiminnasta sekä oppilaista. Kielenopettajien identiteetti nähtiin kuitenkin kokonaisuudessaan koostuvan kasvattajan, kielen opettajan, kulttuurin opettajan sekä yhteisöllisten roolien yhteistyöstä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesanto, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-06T10:34:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-06T10:34:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158198", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26917", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin kielen opettajien identiteetti\u00e4 erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteetti\u00e4 on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n, tutkimuksen tarkoitus oli m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 kielenopettajuuteen kuuluvia rooleja tarkemmin ja lis\u00e4ksi tukea aikaisempia tuloksia aiheesta. Tutkimuksessa tutkittiin kielenopettajuutta opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 sit\u00e4, miten ty\u00f6vuodet vaikuttivat opettajuuden muuttumiseen.\n\nTutkimuksen viitekehyksen\u00e4 k\u00e4ytettiin teorioita identiteetist\u00e4, rooleista ja ammattiidentiteetist\u00e4 sek\u00e4 aikaisempien tutkimuksien tuloksia aiheesta. Aikaisempiin tutkimustuloksiin perustuen\nvoitiin keskitty\u00e4 kolmen roolin, kasvattajan, kielenopettajan sek\u00e4 kulttuurinopettajan, tutkintaan. Lis\u00e4ksi tutkimus tutki kielenopettajuutta mahdollisten muiden, opettajien itsens\u00e4 esiintuomien roolien kautta. Roolit n\u00e4htiin tutkimuksessa sis\u00e4isen opettajuuden sek\u00e4 ammatti-identiteetin\nilment\u00e4jin\u00e4.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin vuoden 2010 loppupuolella sek\u00e4 vuoden 2011 alussa Helsingin alueella. Tutkimuksen aineisto koostui seitsem\u00e4st\u00e4 englanninopettajan teemahaastattelusta.\nAnalyysimetodina k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6n analyysi\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kielenopettajien ammattiidentiteetti rakentui diskursiivisen teorian mukaisesti, jossa identiteetti\u00e4 muokattiin ja rakennettiin jatkuvasti\nsosiaalisten tilanteiden sanelemana. Identiteetti koostui erilaisista rooleista, jotka olivat my\u00f6s hyvin kontekstisidonnaisia. Kunkin roolin korostus riippui opettajan omasta persoonasta, omista tavoitteista kuin my\u00f6s koulun toiminnasta sek\u00e4 oppilaista. Kielenopettajien identiteetti n\u00e4htiin\nkuitenkin kokonaisuudessaan koostuvan kasvattajan, kielen opettajan, kulttuurin opettajan sek\u00e4 yhteis\u00f6llisten roolien yhteisty\u00f6st\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Vesanto (anvesant) on 2011-05-06 10:34:23.564832. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-06T10:34:25Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011050610759.pdf: 332684 bytes, checksum: 90c2b45f5c6a5dba3458ff2ddbaf5a78 (MD5)\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: ca3851f62b3fed1620b33f1518bd3411 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-06T10:34:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011050610759.pdf: 332684 bytes, checksum: 90c2b45f5c6a5dba3458ff2ddbaf5a78 (MD5)\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: ca3851f62b3fed1620b33f1518bd3411 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professional identity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "roles", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The professional identity of teachers of English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011050610759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26917
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12b249bb-4a4c-41af-ae83-9289075731e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011050610759.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesanto, Annika The professional identity of teachers of English identity professional identity language teachers roles Englannin kieli English 301 identiteetti ammatti-identiteetti kieltenopettajat roolit
title The professional identity of teachers of English
title_full The professional identity of teachers of English
title_fullStr The professional identity of teachers of English The professional identity of teachers of English
title_full_unstemmed The professional identity of teachers of English The professional identity of teachers of English
title_short The professional identity of teachers of English
title_sort professional identity of teachers of english
title_txtP The professional identity of teachers of English
topic identity professional identity language teachers roles Englannin kieli English 301 identiteetti ammatti-identiteetti kieltenopettajat roolit
topic_facet 301 Englannin kieli English ammatti-identiteetti identiteetti identity kieltenopettajat language teachers professional identity roles roolit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26917 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011050610759
work_keys_str_mv AT vesantoannika professionalidentityofteachersofenglish AT vesantoannika theprofessionalidentityofteachersofenglish