Vuorovaikutusta luokkahuoneessa opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla

Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maunu, Marika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26891
_version_ 1826225728689012736
author Maunu, Marika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Maunu, Marika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Maunu, Marika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Maunu, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineistona on kaksi sisällöltään lähestulkoon samanlaista Tyttö ja naakkapuu -lastenkirjaan perustuvaa prosessidraamaa, joiden ohjaajina toimii yhtä aikaa kaksi opettajaa. Oppilaat ovat alakoulun kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita. Tutkimuksessa keskitytään havainnoimaan oppituntien opettajajohtoisia osuuksia ja pyritään selvittämään, miten opettajat ohjaavat draamaprosessia, millaista on opettajien ja oppilaiden välinen vuorovaikutus oppitunneilla ja miten kahden eri ryhmän prosessidraamat eroavat vuorovaikutukseltaan toisistaan. Analyysin taustalla ovat luokkahuoneen vuorovaikutuksen analyysimallit, jotka on laadittu perinteisten opettajajohtoisten oppituntien pohjalta. Tämä antaa mahdollisuuden verrata aineistona olevien prosessidraamaa opetusmenetelmänä hyödyntävien oppituntien vuorovaikutusta perinteisien oppituntien vuorovaikutukseen. Tulosten mukaan opetusmenetelmä vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Prosessidraamoissa on kuitenkin nähtävissä myös yhtäläisyyksiä perinteisiin oppitunteihin. Opettajilla on suuri rooli luokkahuoneen vuorovaikutuksessa perinteisten oppituntien tavoin myös prosessidraamoissa, ja opettajien näkyvin rooli on toimia kysyjänä ja oppilaiden vastaajana. Kysymysten tehtävä prosessidraamoissa on kuitenkin monipuolisempi kuin perinteisillä oppitunneilla. Prosessidraamoihin valituilla työtavoilla on suuri merkitys luokkahuoneen vuorovaikutukseen ja siihen, kuinka paljon oppilaat pääsevät ääneen. Myös opetettavana oleva ryhmä ja sen aktiivisuus vaikuttavat luonnollisesti siihen, millaiseksi luokkahuoneen vuorovaikutus ja opettajan rooli siinä muotoutuvat. Kaiken kaikkiaan prosessidraaman valinta oppituntien opetusmenetelmäksi ei automaattisesti lisää oppilaiden osuutta luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Sekä opettajan että oppilaiden pitää harjoitella prosessidraamaa, kuten mitä tahansa muutakin yhteistoiminnallista menetelmää, jotta opettajat uskaltavat luopua auktoriteettiasemastaan ja vastaavasti oppilaat ottaa vastuuta yhteisessä päätöksenteossa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunu, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-05-05T14:40:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-05-05T14:40:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1158135", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26891", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin oppitunneille valittu opetusmenetelm\u00e4 vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineistona on kaksi sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n l\u00e4hestulkoon samanlaista Tytt\u00f6 ja naakkapuu -lastenkirjaan perustuvaa prosessidraamaa, joiden ohjaajina toimii yht\u00e4 aikaa kaksi opettajaa. Oppilaat ovat alakoulun kolmannen ja kuudennen luokan oppilaita.\r\n\r\nTutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n havainnoimaan oppituntien opettajajohtoisia osuuksia ja pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opettajat ohjaavat draamaprosessia, millaista on opettajien ja oppilaiden v\u00e4linen vuorovaikutus oppitunneilla ja miten kahden eri ryhm\u00e4n prosessidraamat eroavat vuorovaikutukseltaan toisistaan. Analyysin taustalla ovat luokkahuoneen vuorovaikutuksen analyysimallit, jotka on laadittu perinteisten opettajajohtoisten oppituntien pohjalta. T\u00e4m\u00e4 antaa mahdollisuuden verrata aineistona olevien prosessidraamaa opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4vien oppituntien vuorovaikutusta perinteisien oppituntien vuorovaikutukseen.\r\n\r\nTulosten mukaan opetusmenetelm\u00e4 vaikuttaa luokkahuoneen vuorovaikutukseen. Prosessidraamoissa on kuitenkin n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 perinteisiin oppitunteihin. Opettajilla on suuri rooli luokkahuoneen vuorovaikutuksessa perinteisten oppituntien tavoin my\u00f6s prosessidraamoissa, ja opettajien n\u00e4kyvin rooli on toimia kysyj\u00e4n\u00e4 ja oppilaiden vastaajana. Kysymysten teht\u00e4v\u00e4 prosessidraamoissa on kuitenkin monipuolisempi kuin perinteisill\u00e4 oppitunneilla. Prosessidraamoihin valituilla ty\u00f6tavoilla on suuri merkitys luokkahuoneen vuorovaikutukseen ja siihen, kuinka paljon oppilaat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t \u00e4\u00e4neen. My\u00f6s opetettavana oleva ryhm\u00e4 ja sen aktiivisuus vaikuttavat luonnollisesti siihen, millaiseksi luokkahuoneen vuorovaikutus ja opettajan rooli siin\u00e4 muotoutuvat.\r\n\r\nKaiken kaikkiaan prosessidraaman valinta oppituntien opetusmenetelm\u00e4ksi ei automaattisesti lis\u00e4\u00e4 oppilaiden osuutta luokkahuoneen vuorovaikutuksessa. Sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 oppilaiden pit\u00e4\u00e4 harjoitella prosessidraamaa, kuten mit\u00e4 tahansa muutakin yhteistoiminnallista menetelm\u00e4\u00e4, jotta opettajat uskaltavat luopua auktoriteettiasemastaan ja vastaavasti oppilaat ottaa vastuuta yhteisess\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Maunu (makymaun) on 2011-05-05 14:40:13.119171. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-05-05T14:40:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011050510736.doc: 1715200 bytes, checksum: da423e2fe1b74584ff3c032fca43acdb (MD5)\r\nlicense.html: 5048 bytes, checksum: 2654dfea2c85721dce8d5edff882f119 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-05-05T14:40:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011050510736.doc: 1715200 bytes, checksum: da423e2fe1b74584ff3c032fca43acdb (MD5)\r\nlicense.html: 5048 bytes, checksum: 2654dfea2c85721dce8d5edff882f119 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "135 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuden opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "draamakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prosessidraama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011050510736", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosessidraama", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26891
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5566533d-354f-400b-a4ea-bcd3cfc0b468\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-2011050510736.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maunu, Marika Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla kirjallisuuden opetus draamakasvatus prosessidraama yhteistoiminnallinen oppiminen kokemuksellinen oppiminen Suomen kieli Finnish 309 kirjallisuus opetus vuorovaikutus kokemusoppiminen opettajat
title Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_alt Opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_full Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_fullStr Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_full_unstemmed Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_short Vuorovaikutusta luokkahuoneessa
title_sort vuorovaikutusta luokkahuoneessa opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_sub opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
title_txtP Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
topic kirjallisuuden opetus draamakasvatus prosessidraama yhteistoiminnallinen oppiminen kokemuksellinen oppiminen Suomen kieli Finnish 309 kirjallisuus opetus vuorovaikutus kokemusoppiminen opettajat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli draamakasvatus kirjallisuuden opetus kirjallisuus kokemuksellinen oppiminen kokemusoppiminen opettajat opetus prosessidraama vuorovaikutus yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26891 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011050510736
work_keys_str_mv AT maunumarika vuorovaikutustaluokkahuoneessaopettajienjaoppilaidentoimintakirjallisuudenopetuksenp