Yrityskuva laskussa? laskut osana yrityksen viestintää

Laskuja lähetetään vuosittain suuria määriä, mutta niiden viestinnällisyyteen ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Laskut ovat myös unohdettu osa viestinnän tutkimuksessa. Nyt ajankohtaista on siirtyminen sähköiseen laskutukseen. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen yrityskuva las...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Solajoki, Susanna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26886
Kuvaus
Yhteenveto:Laskuja lähetetään vuosittain suuria määriä, mutta niiden viestinnällisyyteen ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Laskut ovat myös unohdettu osa viestinnän tutkimuksessa. Nyt ajankohtaista on siirtyminen sähköiseen laskutukseen. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen yrityskuva laskuista välittyy ja millaisia tulkintoja laskujen sisällöstä tehdään. Myös sähköiseen laskutukseen suhtautumista selvitettiin. Tutkimus suuntautui yksityisasiakkaisiin eli laskuja vastaanottaviin kuluttajiin. Tutkimustulosten pohjalta laskuttajille annettiin suosituksia siitä, mitä ja miten laskuissa kannattaa asiakkaille viestiä. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelujen avulla. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus osoitti, että laskut edustavat lähettäjäänsä ja ovat yksi yrityskuvan rakentumisaines. Laskut ovat myös jatke aiemmalle palvelulle, mutta palvelevuuden sijaan laskut ovat usein sekavia ja tiedontäyteisiä. Tieto hukkuu laskuun tai se jää lukematta ja osa tiedosta on myös vaikeasti ymmärrettävissä olevaa. Tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä oli vain vähän kokemusta sähköisestä laskutuksesta. Siihen siirtymistä ei pidetty vielä ajankohtaisena. Luottamus nousi avainasemaan sähköisessä muodossa välittyvässä laskun maksamisessa.