Summary: | Laskuja lähetetään vuosittain suuria määriä, mutta niiden
viestinnällisyyteen ei ole kiinnitetty paljoa huomiota. Laskut ovat myös
unohdettu osa viestinnän tutkimuksessa. Nyt ajankohtaista on siirtyminen
sähköiseen laskutukseen.
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen yrityskuva laskuista
välittyy ja millaisia tulkintoja laskujen sisällöstä tehdään. Myös sähköiseen
laskutukseen suhtautumista selvitettiin. Tutkimus suuntautui
yksityisasiakkaisiin eli laskuja vastaanottaviin kuluttajiin. Tutkimustulosten
pohjalta laskuttajille annettiin suosituksia siitä, mitä ja miten laskuissa
kannattaa asiakkaille viestiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto
kerättiin fokusryhmähaastattelujen avulla. Tutkimustulokset analysoitiin
teemoittelemalla.
Tutkimus osoitti, että laskut edustavat lähettäjäänsä ja ovat yksi
yrityskuvan rakentumisaines. Laskut ovat myös jatke aiemmalle palvelulle,
mutta palvelevuuden sijaan laskut ovat usein sekavia ja tiedontäyteisiä.
Tieto hukkuu laskuun tai se jää lukematta ja osa tiedosta on myös vaikeasti
ymmärrettävissä olevaa.
Tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä oli vain vähän kokemusta
sähköisestä laskutuksesta. Siihen siirtymistä ei pidetty vielä ajankohtaisena.
Luottamus nousi avainasemaan sähköisessä muodossa välittyvässä laskun
maksamisessa.
|