"Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta

Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta. Kokemuksia lähestyttiin tutkimalla sitä, minkälaista epäsuoraa aggressiota tyttöjen välillä ilmenee, millaisia syitä tytöt nimeävät epäsuoralle aggressiolle, millaisia tunteita epäsuora aggressio saa aikaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koivula, Riitta, Mäkinen, Teija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26766
_version_ 1826225740270534656
author Koivula, Riitta Mäkinen, Teija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivula, Riitta Mäkinen, Teija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivula, Riitta Mäkinen, Teija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivula, Riitta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta. Kokemuksia lähestyttiin tutkimalla sitä, minkälaista epäsuoraa aggressiota tyttöjen välillä ilmenee, millaisia syitä tytöt nimeävät epäsuoralle aggressiolle, millaisia tunteita epäsuora aggressio saa aikaan sekä miten tytöt reagoivat ja toimivat tilanteissa, joissa ilmenee epäsuoraa aggressiota. Tutkimuksen painopiste oli epäsuoran aggression herättämissä tunteissa sekä toimintatavoissa, sillä niistä on tehty hyvin vähän tutkimuksia. Tutkimukseen osallistui 45 kuudesluokkalaista tyttöä viideltä eri luokalta Etelä-Pohjanmaalta ja Etelä-Hämeestä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikirjoitelmaa, jossa tytöt kertoivat kokemastaan epäsuorasta aggressiosta jatkamalla valmiita lauseenalkuja tarinan pohjalta. Aineisto käsiteltiin laadullisen ja määrällisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan yleisimpiä epäsuoran aggression muotoja olivat muiden kääntäminen yhtä vastaan, huomiotta jättäminen sekä ulkopuolelle sulkeminen. Tytöt nimesivät tavallisimmiksi epäsuoran aggression syiksi sen, että kohde on jotenkin ärsyttävä tai erilainen, kohde on ei-toivottu ryhmän jäsen tai ystävä, tekijä on kateellinen kohteelle tai sitten syyt olivat epäselviä tytöille. Epäsuoran aggression herättämistä tunteista yleisimpiä olivat kärsimys tai paha mieli, empatia sekä toiminnan pitäminen typeränä tai turhana. Epäsuoran aggression kohteen tyypillisimmät toimintatavat olivat asian selvittäminen, tekijän tai asian välttely sekä tekijän ryhmään pyrkiminen. Tekijä yleensä joko jatkoi epäsuoraa aggressiota tai torjui kohteen. Ulkopuoliset puolestaan useimmiten tukivat kohdetta, selvittivät asiaa, lähtivät tekijän mukaan tai jättivät tekijän tai asian huomiotta. Tutkimuksen tulokset osoittivat epäsuoran aggression kaksinaisuuden. Se on toisaalta yleinen ja totuttu tyttöjen vertaissuhteiden piirre, toisaalta se aiheut-taa paljon kärsimystä ja täyttää joissakin tapauksissa myös kiusaamisen tunnuspiirteet. Lasten omien kokemusten ymmärtäminen on keskeistä epäsuoran aggression ehkäisemisen ja siihen puuttumisen kannalta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivula, Riitta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Teija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-11T17:34:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-11T17:34:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1157255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26766", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia ep\u00e4suorasta aggressiosta. Kokemuksia l\u00e4hestyttiin tutkimalla sit\u00e4, mink\u00e4laista ep\u00e4suoraa aggressiota tytt\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4 ilmenee, millaisia syit\u00e4 tyt\u00f6t nime\u00e4v\u00e4t ep\u00e4suoralle aggressiolle, millaisia tunteita ep\u00e4suora aggressio saa aikaan sek\u00e4 miten tyt\u00f6t reagoivat ja toimivat tilanteissa, joissa ilmenee ep\u00e4suoraa aggressiota. Tutkimuksen painopiste oli ep\u00e4suoran aggression her\u00e4tt\u00e4miss\u00e4 tunteissa sek\u00e4 toimintatavoissa, sill\u00e4 niist\u00e4 on tehty hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkimuksia.\r\n\r\nTutkimukseen osallistui 45 kuudesluokkalaista tytt\u00f6\u00e4 viidelt\u00e4 eri luokalta Etel\u00e4-Pohjanmaalta ja Etel\u00e4-H\u00e4meest\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin s\u00e4hk\u00f6postikirjoitelmaa, jossa tyt\u00f6t kertoivat kokemastaan ep\u00e4suorasta aggressiosta jatkamalla valmiita lauseenalkuja tarinan pohjalta. Aineisto k\u00e4siteltiin laadullisen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan yleisimpi\u00e4 ep\u00e4suoran aggression muotoja olivat muiden k\u00e4\u00e4nt\u00e4minen yht\u00e4 vastaan, huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen sek\u00e4 ulkopuolelle sulkeminen. Tyt\u00f6t nimesiv\u00e4t tavallisimmiksi ep\u00e4suoran aggression syiksi sen, ett\u00e4 kohde on jotenkin \u00e4rsytt\u00e4v\u00e4 tai erilainen, kohde on ei-toivottu ryhm\u00e4n j\u00e4sen tai yst\u00e4v\u00e4, tekij\u00e4 on kateellinen kohteelle tai sitten syyt olivat ep\u00e4selvi\u00e4 tyt\u00f6ille. Ep\u00e4suoran aggression her\u00e4tt\u00e4mist\u00e4 tunteista yleisimpi\u00e4 olivat k\u00e4rsimys tai paha mieli, empatia sek\u00e4 toiminnan pit\u00e4minen typer\u00e4n\u00e4 tai turhana. Ep\u00e4suoran aggression kohteen tyypillisimm\u00e4t toimintatavat olivat asian selvitt\u00e4minen, tekij\u00e4n tai asian v\u00e4lttely sek\u00e4 tekij\u00e4n ryhm\u00e4\u00e4n pyrkiminen. Tekij\u00e4 yleens\u00e4 joko jatkoi ep\u00e4suoraa aggressiota tai torjui kohteen. Ulkopuoliset puolestaan useimmiten tukivat kohdetta, selvittiv\u00e4t asiaa, l\u00e4htiv\u00e4t tekij\u00e4n mukaan tai j\u00e4ttiv\u00e4t tekij\u00e4n tai asian huomiotta.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat ep\u00e4suoran aggression kaksinaisuuden. Se on toisaalta yleinen ja totuttu tytt\u00f6jen vertaissuhteiden piirre, toisaalta se aiheut-taa paljon k\u00e4rsimyst\u00e4 ja t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joissakin tapauksissa my\u00f6s kiusaamisen tunnuspiirteet. Lasten omien kokemusten ymm\u00e4rt\u00e4minen on keskeist\u00e4 ep\u00e4suoran aggression ehk\u00e4isemisen ja siihen puuttumisen kannalta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riitta Koivula (rijolatv) on 2011-04-11 17:34:36.968680. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-04-11T17:34:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011041110622.pdf: 1074059 bytes, checksum: 5e0c098bbfc98c7abb1620ecf71ab06e (MD5)\r\nlicense.html: 5572 bytes, checksum: c50c6fa583d4d4a7303875c942eae492 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-11T17:34:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011041110622.pdf: 1074059 bytes, checksum: 5e0c098bbfc98c7abb1620ecf71ab06e (MD5)\r\nlicense.html: 5572 bytes, checksum: c50c6fa583d4d4a7303875c942eae492 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "130 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4suora aggressio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on v\u00e4itt\u00e4ny musta niin ja n\u00e4in, vaikka se ei oo totta\" : kuudesluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia ep\u00e4suorasta aggressiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuudesluokkalaisten tytt\u00f6jen kokemuksia ep\u00e4suorasta aggressiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011041110622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26766
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/160c15ad-624d-4081-b94e-ee04ae564b07\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011041110622.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivula, Riitta Mäkinen, Teija "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta epäsuora aggressio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aggressiot tytöt ystävyys koulukiusaaminen vertaisryhmät
title "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_alt Kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_full "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_fullStr "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_full_unstemmed "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_short "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta"
title_sort ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin vaikka se ei oo totta kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_sub kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
title_txtP "Ei oo kiva kuulla kavereilta et se on väittäny musta niin ja näin, vaikka se ei oo totta" : kuudesluokkalaisten tyttöjen kokemuksia epäsuorasta aggressiosta
topic epäsuora aggressio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 aggressiot tytöt ystävyys koulukiusaaminen vertaisryhmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aggressiot epäsuora aggressio koulukiusaaminen tytöt vertaisryhmät ystävyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26766 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011041110622
work_keys_str_mv AT koivulariitta eiookivakuullakavereiltaetseonväittänymustaniinjanäinvaikkaseeiootottakuudesluokka