Ympäristötekijöiden käyttö kodintekniikka-alan yritysten markkinoinnissa Itäkeskuksen alueella kvalitatiivinen tutkimus

Tutkimuksen aiheena on ympäristötekijöiden käyttö kodintekniikkaa myyvien yritysten mainonnassa Helsingin Itäkeskuksen alueella. Aineistona käytetään yritysten sanomalehti- ja suorajakomainoksia ja niiden Internet-kotisivuja. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineisto tyypitellään puolistrukturoidul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nivala, Mika
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26739
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen aiheena on ympäristötekijöiden käyttö kodintekniikkaa myyvien yritysten mainonnassa Helsingin Itäkeskuksen alueella. Aineistona käytetään yritysten sanomalehti- ja suorajakomainoksia ja niiden Internet-kotisivuja. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineisto tyypitellään puolistrukturoidulla lomakkeella. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään ympäristöargumenttien lisäksi sitä, ovatko yritykset siirtyneet perinteisen markkinointimixin keinoista kohti kokonaisvaltaisempaa ja enemmän kuluttajanäkökulmasta asioita tarkastelevaa markkinointinäkökulmaa. Teoriaosuudessa verrataan perinteistä markkinointiparadigmaa uudempaan normatiiviseen kestävän kehityksen markkinointiparadigmaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että kodintekniikkaa myyvien yritysten markkinointi ja mainonta noudattaa perinteistä markkinointiparadigmaa ja ympäristötekijöitä käytetään vähän markkinoinnissa. Merkkejä siirtymisestä enemmän asiakasnäkökulmaa huomioon ottavaan markkinointinäkökulmaan on kuitenkin nähtävissä.