Verkkokaupan luottamuksen luonti

Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Urpo Sippola Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2007, 28 s. Kandidaatintutkielma. Tässä tutkielmassa tutkitaan luottamusta ja sen luomista Internetin verkkokauppojen näkökulmasta. Tutkielma tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Luottamuksen puute on yksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sippola, Urpo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2008
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26738
Description
Summary:Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Urpo Sippola Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2007, 28 s. Kandidaatintutkielma. Tässä tutkielmassa tutkitaan luottamusta ja sen luomista Internetin verkkokauppojen näkökulmasta. Tutkielma tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Luottamuksen puute on yksi eniten verkkokaupan kasvua rajoittavia tekijöitä. Lisäksi kilpailu on Internetissä kovaa ja yrityksen pitää pystyä erottumaan joukosta muun muassa luotettavuudella. Selkein määritelmä luottamukselle on kuluttajan tapa vähentää riskiä. Luottamus ei kuitenkaan ole yksiulotteinen käsite. Luottamuksen käsite vaihtelee usein eri tieteenalojen näkökulmien mukaan. Kuluttajan suurin huoli, joka estää luottamuksen syntyä, on yksityisyys. Yleensä tämä johtuu siitä, että kuluttaja ei tiedä, miten hänen antamiaan tietoja käytetään. Luottamuksen kehittyminen jaetaan yleensä kolmeen osaan: luottamuksen syntymiseen, pysyvyyteen ja purkautumiseen. Näissä vaiheissa pitää keskittyä luottamuksen luonnissa eri asioihin. Sivustolla on monia eri tapoja vaikuttaa luottamuksen syntyyn. Pääasia on, että sivuston pitää olla asiakaskeskeinen. Kuluttajan pitää pystyä löytämään tarvitsemansa tiedot helposti. Sivuston sisällön ja tekniikan pitää olla ajan tasalla. Lisäksi yrityksen vahva brändi lisää luottamusta.