"Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää musiikinopettajien kokemuksia muusikon ja opettajan roolien yhdistämisestä ja muusikkouden hyödyntämisestä opetustyössä. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea musiikinopettajaa, jotka tekevät opetustyön lisäksi myös esiintyvän muusikon työtä. Opettajat työskentele...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen Ninna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26735
_version_ 1826225747177504768
author Mustonen Ninna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mustonen Ninna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mustonen Ninna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mustonen Ninna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää musiikinopettajien kokemuksia muusikon ja opettajan roolien yhdistämisestä ja muusikkouden hyödyntämisestä opetustyössä. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea musiikinopettajaa, jotka tekevät opetustyön lisäksi myös esiintyvän muusikon työtä. Opettajat työskentelevät koulussa, musiikkiopistossa ja kansalaisopistossa. Oma työkokemukseni opettajana ja soittajana oli lähtökohtana tutkielmalleni. Lähdin olettamuksesta, että että musiikinopettaja on aina oppilailleen paitsi opettajan, myös muusikon malli. Haastattelussa kartoitin siksi myös opettajien omaa suhdetta musiikkiin ja ajatuksia hyvän muusikon ominaisuuksista. Tulosten perusteella tärkeinä ominaisuuksia pidettiin musiikkiin paneutumista ja ”muusikon ajattelua”. Tällaista muusikkouden sisäistämistä tutkittavat opettajat vaativat myös oppilailtaan. Musiikin arvo liittyy heidän mukaansa musiikkiin paneutumiseen. Opettajat pyrkivät kasvattamaan oppilaita kokonaisvaltaiseen, monipuoliseen musiikin ymmärtämiseen. Analysoidessani haastattelutuloksia, missä tarkastelen muusikkouteen kasvamisen mahdollisuuksia tutkittavien opettajien opetuksessa., käytin hyväkseni musiikkikasvatusfilosofi David J. Elliottin muusikkouden rakentumisen osa-alueita,. Tutkimuksessa ilmeni, että muusikko-opettajat toivat ilmi omaa asiantuntijuuttaan musiikinopetuksessa eri tavoin. Yhdistäväksi tekijäksi opettajien opetuksessa nousi yhteissoiton ja sosiaalisuuden merkitys opettajien omassa muusikkoudessa, muusikkouteen kasvamisessa ja musiikkiharrastuksen motivaation ylläpitäjänä. Motivaatio-ongelmat ilmenivät instrumenttiopettajien mukaan oppilaiden harjoittelussa, koulussa taas opettajan täytyy motivoida oppilaita jo musiikkiin aineena. Yksi opettajista ajatteli musiikin tekemisen ilon löytyvän vaivattomammin koulumaailmassa kuin paljon harjoittelua vaativan soittoharrastuksen parissa yksityisopetuksessa. Muusikon ja opettajan roolit painottuivatkin opettajilla eri tavoin riippuen tilanteesta ja opettajan henkilökohtaisesta pedagogisesta tavoitteellisuudesta. Muusikkous on, kuten ennakolta oletinkin, tutkimukseni opettajille tärkeää. Toisaalta pedagogisia taitoja tarvitaan sekä yksilö-että ryhmäopetuksessa. Itselleni merkittäväksi tutkimustuloksista nousi kokeneimman haastateltavan yksinkertaisuudessaan viisas lausahdus siitä, että musiikinopettajan on mahdollista tehdä työtään myös rooleja turhia analysoimatta: ”Ajattelen aina tän musaopettajan homman, että se on sitä muusikon hommaa, mut kuitenkin pitää hankkia se pedagoginen pätevyys.”
first_indexed 2023-03-22T09:57:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen Ninna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-06T09:16:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-06T09:16:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155850", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26735", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 musiikinopettajien kokemuksia muusikon ja opettajan roolien yhdist\u00e4misest\u00e4 ja\r\nmuusikkouden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea musiikinopettajaa, jotka tekev\u00e4t\r\nopetusty\u00f6n lis\u00e4ksi my\u00f6s esiintyv\u00e4n muusikon ty\u00f6t\u00e4. Opettajat ty\u00f6skentelev\u00e4t koulussa, musiikkiopistossa ja\r\nkansalaisopistossa.\r\nOma ty\u00f6kokemukseni opettajana ja soittajana oli l\u00e4ht\u00f6kohtana tutkielmalleni. L\u00e4hdin olettamuksesta, ett\u00e4 ett\u00e4\r\nmusiikinopettaja on aina oppilailleen paitsi opettajan, my\u00f6s muusikon malli. Haastattelussa kartoitin siksi my\u00f6s opettajien\r\nomaa suhdetta musiikkiin ja ajatuksia hyv\u00e4n muusikon ominaisuuksista. Tulosten perusteella t\u00e4rkein\u00e4 ominaisuuksia pidettiin\r\nmusiikkiin paneutumista ja \u201dmuusikon ajattelua\u201d. T\u00e4llaista muusikkouden sis\u00e4ist\u00e4mist\u00e4 tutkittavat opettajat vaativat my\u00f6s\r\noppilailtaan. Musiikin arvo liittyy heid\u00e4n mukaansa musiikkiin paneutumiseen. Opettajat pyrkiv\u00e4t kasvattamaan oppilaita\r\nkokonaisvaltaiseen, monipuoliseen musiikin ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Analysoidessani haastattelutuloksia, miss\u00e4 tarkastelen\r\nmuusikkouteen kasvamisen mahdollisuuksia tutkittavien opettajien opetuksessa., k\u00e4ytin hyv\u00e4kseni musiikkikasvatusfilosofi\r\nDavid J. Elliottin muusikkouden rakentumisen osa-alueita,.\r\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 muusikko-opettajat toivat ilmi omaa asiantuntijuuttaan musiikinopetuksessa eri tavoin.\r\nYhdist\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi opettajien opetuksessa nousi yhteissoiton ja sosiaalisuuden merkitys opettajien omassa\r\nmuusikkoudessa, muusikkouteen kasvamisessa ja musiikkiharrastuksen motivaation yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4n\u00e4. Motivaatio-ongelmat\r\nilmeniv\u00e4t instrumenttiopettajien mukaan oppilaiden harjoittelussa, koulussa taas opettajan t\u00e4ytyy motivoida oppilaita jo\r\nmusiikkiin aineena. Yksi opettajista ajatteli musiikin tekemisen ilon l\u00f6ytyv\u00e4n vaivattomammin koulumaailmassa kuin paljon\r\nharjoittelua vaativan soittoharrastuksen parissa yksityisopetuksessa. Muusikon ja opettajan roolit painottuivatkin opettajilla\r\neri tavoin riippuen tilanteesta ja opettajan henkil\u00f6kohtaisesta pedagogisesta tavoitteellisuudesta. Muusikkous on, kuten\r\nennakolta oletinkin, tutkimukseni opettajille t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Toisaalta pedagogisia taitoja tarvitaan sek\u00e4 yksil\u00f6-ett\u00e4\r\nryhm\u00e4opetuksessa. Itselleni merkitt\u00e4v\u00e4ksi tutkimustuloksista nousi kokeneimman haastateltavan yksinkertaisuudessaan\r\nviisas lausahdus siit\u00e4, ett\u00e4 musiikinopettajan on mahdollista tehd\u00e4 ty\u00f6t\u00e4\u00e4n my\u00f6s rooleja turhia analysoimatta: \u201dAjattelen aina\r\nt\u00e4n musaopettajan homman, ett\u00e4 se on sit\u00e4 muusikon hommaa, mut kuitenkin pit\u00e4\u00e4 hankkia se pedagoginen p\u00e4tevyys.\u201d", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-04-06 09:16:15.569697. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-04-06T09:16:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011040610594.pdf: 419559 bytes, checksum: a59b4e07877aecef6c9e93b138bfd3c2 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-06T09:16:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011040610594.pdf: 419559 bytes, checksum: a59b4e07877aecef6c9e93b138bfd3c2 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muusikkous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?\" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opetuskokemuksia muusikkoperspektiivist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011040610594", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26735
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/95710c1b-f65a-4279-9a6c-aff8cfb0a1b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011040610594.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen Ninna "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä muusikkous musiikkikasvatus asiantuntijuus motivaatio Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 muusikot musiikinopettajat musiikki opetus
title "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_alt Opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_full "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_fullStr "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_full_unstemmed "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_short "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?"
title_sort hetkinen hienoo otetaanko uudestaan opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_sub opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
title_txtP "Hetkinen, hienoo! Otetaanko uudestaan?" : opetuskokemuksia muusikkoperspektiivistä
topic muusikkous musiikkikasvatus asiantuntijuus motivaatio Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 muusikot musiikinopettajat musiikki opetus
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus asiantuntijuus motivaatio musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus muusikkous muusikot opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040610594
work_keys_str_mv AT mustonenninna hetkinenhienoootetaankouudestaanopetuskokemuksiamuusikkoperspektiivistä