Yhteenveto: | 1990-luku lopetti suomalaisten sanomalehtien vuosikymmeniä jatkuneen turvallisen ekspansion kauden. Sittemmin lehdet ovat joutuneet kuuntelemaan yleisöään herkemmällä korvalla ja kilpailemaan kovemmin toisiaan vastaan yhä ohuemmiksi käyvillä lehtimarkkinoilla. Teknologinen kehitys sekä arjen ja yhteiskunnan muutos pakottavat sanomalehdet uudistumaan, ja niinpä iltapäivälehdistä tutut lööpit tulivat myös Savon Sanomiin vuonna 2007.
Vaikka iltapäivälehtien lööpit ovat kenties suomalaisen sanomalehdistön näkyvin osa, niitä on tutkittu melko vähän. Maakuntalehtien lööppejä ei tätä ennen ole tutkittu lainkaan. Tässä tutkielmassa pyritään luomaan yleiskuva maakuntalehtien lööppien sisällöstä, funktioista ja uutiskriteereistä. Tutkielmani jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäisessä täsmennän edelleen teoriaa lööppien funktioista päätoimittaja-, uutispäällikkö- ja toimittajahaastatteluiden pohjalta. Toisessa ja kolmannessa osiossa pyrin selvittämään sisällönerittelyn keinoin Savon Sanomien lööppien uutiskriteereitä suhteessa maakuntalehti Keskisuomalaiseen ja molempiin iltapäivälehtiin sekä suhteessa Savon Sanomien runkolehden etusivuun.
Toimituksen haastattelut osoittivat, että lööpit ovat maakuntalehdessä ennen kaikkea toimituksen sisäinen työnohjauksellinen työkalu mutta myös keino lähestyä lukijaa. Runsaan kahden sadan lööpin sisällön erittely ja vertailu vuosilta 2007–2009 puolestaan osoitti, että Savon Sanomat on
löytänyt oman tapansa tehdä lööppejä. Käytössä ovat iltapäivälehdestä tutut työkalut ja kerronnan keinot, mutta toimitus tekee niillä omannäköistään tuotetta. Lööpit ovat varsin maltillisia. Uutiskriteereissä korostuvat muun muassa selkeys ja yksinkertaisuus, paikallisuus, tunnettuus ja henkilöitävyys. Savon Sanomien etusivujen ja lööppien vertailu puolestaan osoitti, ettei lööppi noudata täysin runkolehden
uutiskriteereitä. Lööpeissä on tunnistettavissa useita postmodernille journalismille tyypillisiä piirteitä. Lööppi ei ole vakava, vaan siinä päivän pääaiheeksi saatetaan korottaa varsin triviaali ja lähinnä viihdyttävä uutinen. Ennen kaikkea maakuntalehden lööpit ilmentävät puheenaihejournalismiksi kutsuttua suuntausta, jossa keskustelun herättäminen yleisön keskuudessa nousee toimituksen työn keskeiseksi tavoitteeksi. Kyseessä on maakuntalehdeltä kaupallinen strategia, jossa luomalla levikkialueelle yhteistä agendaa ja puheenaiheita luodaan kaupalliselle menestykselle välttämätöntä alueellista identiteettiä.
|