Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9

Tämän lisensiaatintutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten oppiainekohtaiset odotukset, arvostukset ja henkilökohtaiset kykyuskomukset muovaavat opiskelumotivaatiota 6-9 luokilla, kun oppilailla on koulupäivän aikana perusopetuksen lisäksi soitonopiskelua lähes päivittäin erilaisissa pienryhmiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomela, Helena
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26729
_version_ 1828193023957139456
author Tuomela, Helena
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuomela, Helena Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuomela, Helena Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuomela, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tämän lisensiaatintutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten oppiainekohtaiset odotukset, arvostukset ja henkilökohtaiset kykyuskomukset muovaavat opiskelumotivaatiota 6-9 luokilla, kun oppilailla on koulupäivän aikana perusopetuksen lisäksi soitonopiskelua lähes päivittäin erilaisissa pienryhmissä tai yksittäin. Tutkimuskohteena oleva musiikkipainotteinen peruskoulu on taidekasvatuksen yhteistyömalli, joka on toteutettu hallinnollisesti kunnallisen peruskoulun ja yksityisen yhteisön ylläpitämän, taiteen perusopetusta antavan musiikkioppilaitoksen kesken. Perusopetuksesta vastaavat peruskoulun opettajat ja musiikinopetuksesta musiikkiopiston soitonopettajat. Tilastollinen ja laadullinen aineisto kerättiin laajalla lomakekyselyllä syksyllä 2008 sekä haastatteluilla keväällä 2009. Tutkimusprosessin kuluessa syvemmän tarkastelun kohteeksi valikoituivat perusopetuksen akateemiset oppiaineet matematiikka, äidinkieli, historia ja kielet sekä taiteen perusopetuksen mukaisina musiikkiaineina oman soittimen soitto, ryhmäsoitto, soitto orkesterissa ja solfa. Tutkittavana olivat kaikki musiikkiperuskoulun 6-9 luokkien oppilaat vuonna 2008 (N=80). Nuorten opiskeluun suuntautuminen on monen tekijän summa. Ensinnäkin oppilaiden käsitykset omista mahdollisuuksistaan ja taipumuksistaan syntyvät osaksi sosiaalisessa vuorovaikutuksessa perheen, kavereiden ja opettajien kanssa sekä toiseksi nuoren omien tavoitteiden tai ennakoitujen mielikuvien yhteydessä. Motivaation muodostumista tässä tutkimuksessa tarkastellaan Ecclesin ja Wigfieldin (2000, 68-81) odotusarvoteorian näkökulmasta. Teorian mukaan yksilön menestysodotukset ja arvo, jonka hän asettaa menestymiseleen ovat tärkeitä määrittäjiä hänen motivaatiolleen suoriutua tietyistä tavoitteista samoin kuin sille, mitkä tavoitteet hän asettaa etusijalle. Ecclesin ja Wigfieldin tutkimukset ovat osoittaneet, että nuoruusiässä ja etenkin koulusiirtymien yhteydessä motivaation on havaittu laskevan kouluvuosien myötä. Tutkimus osoitti että, musiikkiperuskoululaisten kykyuskomukset ja menestysodotukset olivat hyvin myönteisiä, ja etenkin poikien käsitys omista kyvyistään oli tyttöjä positiivisempaa kielissä, oman soittimen soitossa, solfassa ja matematiikassa. Tytöt pitivät yrittämistä ja ponnistelua hyödyllisempänä kuin pojat. Kielet olivat musiikkiperuskoululaisten mielestä tärkein ja erittäin hyödyllinen oppiaine sekä alakoulun että yläkoulun lopussa. Koulusiirtymä ilmeni opiskelumotivaation notkahduksena, mutta silti oppilaiden käsitykset omista kyvyistään eivät heikentyneet sen vuoksi. Kiinnostus oman soittimen soittoon säilyi korkeana koulusiirtymän jälkeen, ja soiton opiskelu kiinnosti oppilaita hyvin paljon läpi musiikkiperuskoulun. Tämä tutkimus on pohjana väitöstutkimukselle, jossa musiikkiperuskoululaisten opiskelumotivaatiota tullaan vertaamaan laajempaan samanikäisistä suomalaisista peruskoululaisista kerättyyn aineistoon.
first_indexed 2023-02-07T21:00:55Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomela, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-04T11:18:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-04T11:18:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26729", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n lisensiaatintutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten oppiainekohtaiset\r\nodotukset, arvostukset ja henkil\u00f6kohtaiset kykyuskomukset muovaavat\r\nopiskelumotivaatiota 6-9 luokilla, kun oppilailla on koulup\u00e4iv\u00e4n aikana perusopetuksen\r\nlis\u00e4ksi soitonopiskelua l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in erilaisissa pienryhmiss\u00e4 tai\r\nyksitt\u00e4in. Tutkimuskohteena oleva musiikkipainotteinen peruskoulu on taidekasvatuksen\r\nyhteisty\u00f6malli, joka on toteutettu hallinnollisesti kunnallisen peruskoulun\r\nja yksityisen yhteis\u00f6n yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4n, taiteen perusopetusta antavan\r\nmusiikkioppilaitoksen kesken. Perusopetuksesta vastaavat peruskoulun opettajat\r\nja musiikinopetuksesta musiikkiopiston soitonopettajat.\r\nTilastollinen ja laadullinen aineisto ker\u00e4ttiin laajalla lomakekyselyll\u00e4 syksyll\u00e4\r\n2008 sek\u00e4 haastatteluilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2009. Tutkimusprosessin kuluessa syvemm\u00e4n\r\ntarkastelun kohteeksi valikoituivat perusopetuksen akateemiset oppiaineet\r\nmatematiikka, \u00e4idinkieli, historia ja kielet sek\u00e4 taiteen perusopetuksen\r\nmukaisina musiikkiaineina oman soittimen soitto, ryhm\u00e4soitto, soitto orkesterissa\r\nja solfa. Tutkittavana olivat kaikki musiikkiperuskoulun 6-9 luokkien oppilaat\r\nvuonna 2008 (N=80).\r\nNuorten opiskeluun suuntautuminen on monen tekij\u00e4n summa. Ensinn\u00e4kin\r\noppilaiden k\u00e4sitykset omista mahdollisuuksistaan ja taipumuksistaan syntyv\u00e4t\r\nosaksi sosiaalisessa vuorovaikutuksessa perheen, kavereiden ja opettajien\r\nkanssa sek\u00e4 toiseksi nuoren omien tavoitteiden tai ennakoitujen mielikuvien\r\nyhteydess\u00e4. Motivaation muodostumista t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan Ecclesin\r\nja Wigfieldin (2000, 68-81) odotusarvoteorian n\u00e4k\u00f6kulmasta. Teorian mukaan\r\nyksil\u00f6n menestysodotukset ja arvo, jonka h\u00e4n asettaa menestymiseleen\r\novat t\u00e4rkeit\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4ji\u00e4 h\u00e4nen motivaatiolleen suoriutua tietyist\u00e4 tavoitteista\r\nsamoin kuin sille, mitk\u00e4 tavoitteet h\u00e4n asettaa etusijalle. Ecclesin ja Wigfieldin\r\ntutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 nuoruusi\u00e4ss\u00e4 ja etenkin koulusiirtymien yhteydess\u00e4\r\nmotivaation on havaittu laskevan kouluvuosien my\u00f6t\u00e4.\r\nTutkimus osoitti ett\u00e4, musiikkiperuskoululaisten kykyuskomukset ja menestysodotukset\r\nolivat hyvin my\u00f6nteisi\u00e4, ja etenkin poikien k\u00e4sitys omista kyvyist\u00e4\u00e4n\r\noli tytt\u00f6j\u00e4 positiivisempaa kieliss\u00e4, oman soittimen soitossa, solfassa ja\r\nmatematiikassa. Tyt\u00f6t pitiv\u00e4t yritt\u00e4mist\u00e4 ja ponnistelua hy\u00f6dyllisemp\u00e4n\u00e4 kuin\r\npojat. Kielet olivat musiikkiperuskoululaisten mielest\u00e4 t\u00e4rkein ja eritt\u00e4in hy\u00f6dyllinen\r\noppiaine sek\u00e4 alakoulun ett\u00e4 yl\u00e4koulun lopussa. Koulusiirtym\u00e4 ilmeni\r\nopiskelumotivaation notkahduksena, mutta silti oppilaiden k\u00e4sitykset omista\r\nkyvyist\u00e4\u00e4n eiv\u00e4t heikentyneet sen vuoksi. Kiinnostus oman soittimen soittoon\r\ns\u00e4ilyi korkeana koulusiirtym\u00e4n j\u00e4lkeen, ja soiton opiskelu kiinnosti oppilaita\r\nhyvin paljon l\u00e4pi musiikkiperuskoulun.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on pohjana v\u00e4it\u00f6stutkimukselle, jossa musiikkiperuskoululaisten\r\nopiskelumotivaatiota tullaan vertaamaan laajempaan samanik\u00e4isist\u00e4\r\nsuomalaisista peruskoululaisista ker\u00e4ttyyn aineistoon.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-04-04 11:18:24.283980. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-04-04T11:18:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011040410588.pdf: 2736677 bytes, checksum: f5c03bd9e20c3281dc51f18e7529856a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-04T11:18:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011040410588.pdf: 2736677 bytes, checksum: f5c03bd9e20c3281dc51f18e7529856a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "146 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotusarvoteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoruus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiperuskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soitonopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011040410588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotusarvoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26729
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:45Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88999ebe-d6a3-4f1a-82ce-09345a7f0bb4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011040410588.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomela, Helena Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9 motivaatio odotusarvoteoria nuoruus musiikkiperuskoulu sukupuolierot musiikinopiskelu soitonopiskelu Musiikkitiede Musicology 3051 musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikki soittaminen opiskelu
title Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
title_full Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
title_fullStr Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9 Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
title_full_unstemmed Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9 Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
title_short Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta
title_sort odotuksia uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6 9
title_sub opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
title_txtP Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9
topic motivaatio odotusarvoteoria nuoruus musiikkiperuskoulu sukupuolierot musiikinopiskelu soitonopiskelu Musiikkitiede Musicology 3051 musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikki soittaminen opiskelu
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede motivaatio musiikinopiskelu musiikki musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikkiperuskoulu nuoruus odotusarvoteoria opiskelu soitonopiskelu soittaminen sukupuolierot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26729 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040410588
work_keys_str_mv AT tuomelahelena odotuksiauskomuksiajaennakointejakoulusuoriutumisestaopiskelumotivaationmuotoutumi