Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä

TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kärävä, Matti, Minkkinen, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26727
_version_ 1828193134494875648
author Kärävä, Matti Minkkinen, Jaakko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kärävä, Matti Minkkinen, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kärävä, Matti Minkkinen, Jaakko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kärävä, Matti
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä peilataan sitä käytännön työtä tekevien opettajien ajatuksiin kyseisen oppisisällön osalta. Kysyimme peruskoulussa teknistä työtä opettavilta opettajilta heidän näkemyksiään teknisen työn oppisisällöistä ja opetuskäytänteistä suhteessa opetussuunnitelmaan. Halusimme saada selville, mitä oppisisältöjä ja toimintatapoja opettajat painottavat. Aineiston avulla tarkastelimme, kuinka vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden esittämät asiat ovat painottuneet käytännön työssä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppiaineen kehitystä peruskoulun syntyajalta 2000-luvulle opetussuunnitelmien valossa. Käsityö -oppiaine teknisen työn oppisisältöineen on muuttunut opetussuunnitelmateksteissä. Tutkimuksessa selvitetään ovatko käytänteet ja opettajien ajattelu muuttuneet vastaavasti. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui sähköpostin yhteydessä lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulussa teknistä työtä opettavat opettajat. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan koulujen rehtoreille. Heitä pyydettiin välittämään kysely opettajille, jotka opettavat teknistä työtä. Lisäksi kysely lähetettiin suoraan tutuille opettajille, joiden tiesimme opettavan teknistä työtä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Aineistoa tulkitsimme määrällisen tutkimuksen metodeja käyttäen. Tutkimuksestamme selvisi, että opettajien käytännön työssä näkyy edelleen vanhoja käsityöopetuksen käytänteitä, kuten perinteistä mallista tekemistä. Opettajien mielipiteet ovat kuitenkin pitkälti vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia ns. uuden aallon virtauksia. Tulosten mukaan ajatusten ja käytännön välillä näyttäisi siis olevan ristiriitaa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4r\u00e4v\u00e4, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-04T08:24:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-04T08:24:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155634", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nK\u00e4r\u00e4v\u00e4, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen ty\u00f6 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa eritell\u00e4\u00e4n teknisen ty\u00f6n oppisis\u00e4lt\u00f6\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sek\u00e4 peilataan sit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6t\u00e4 tekevien opettajien ajatuksiin kyseisen oppisis\u00e4ll\u00f6n osalta. Kysyimme peruskoulussa teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 opettavilta opettajilta heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n teknisen ty\u00f6n oppisis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 ja opetusk\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 suhteessa opetussuunnitelmaan.\nHalusimme saada selville, mit\u00e4 oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja toimintatapoja opettajat painottavat. Aineiston avulla tarkastelimme, kuinka vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden esitt\u00e4m\u00e4t asiat ovat painottuneet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan oppiaineen kehityst\u00e4 peruskoulun syntyajalta 2000-luvulle opetussuunnitelmien valossa. K\u00e4sity\u00f6 -oppiaine teknisen ty\u00f6n oppisis\u00e4lt\u00f6ineen on muuttunut opetussuunnitelmateksteiss\u00e4. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n ovatko k\u00e4yt\u00e4nteet ja opettajien ajattelu muuttuneet vastaavasti.\nTutkimuksen aineistonkeruu tapahtui s\u00e4hk\u00f6postin yhteydess\u00e4 l\u00e4hetetyll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulussa teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 opettavat opettajat. Kysely l\u00e4hetettiin kaikille Jyv\u00e4skyl\u00e4n, Muuramen ja Laukaan koulujen rehtoreille. Heit\u00e4 pyydettiin v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n kysely opettajille, jotka opettavat teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi kysely l\u00e4hetettiin suoraan tutuille opettajille, joiden tiesimme opettavan teknist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Kyselyyn vastasi 37 henkil\u00f6\u00e4. Aineistoa tulkitsimme m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksestamme selvisi, ett\u00e4 opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4kyy edelleen vanhoja k\u00e4sity\u00f6opetuksen\nk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, kuten perinteist\u00e4 mallista tekemist\u00e4. Opettajien mielipiteet ovat\nkuitenkin pitk\u00e4lti vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia ns. uuden aallon virtauksia. Tulosten mukaan ajatusten ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi siis olevan ristiriitaa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matti K\u00e4r\u00e4v\u00e4 (majutaka) on 2011-04-04 08:24:51.334309. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-04-04T08:24:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011040410585.pdf: 334617 bytes, checksum: d1a669a679a5d9f58c68936d69681254 (MD5)\nlicense.html: 5507 bytes, checksum: cee3437f767b2279a1709f71e2b35e24 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-04T08:24:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011040410585.pdf: 334617 bytes, checksum: d1a669a679a5d9f58c68936d69681254 (MD5)\nlicense.html: 5507 bytes, checksum: cee3437f767b2279a1709f71e2b35e24 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Avainsanat: tekninen ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologiakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tekninen ty\u00f6 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011040410585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekninen ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26727
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9724529-e4e6-4a84-92b5-ddff88b58953\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011040410585.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärävä, Matti Minkkinen, Jaakko Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä Avainsanat: tekninen työ käsityö teknologiakasvatus perusopetus opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tekninen työ opetussuunnitelmat
title Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_full Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_fullStr Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_full_unstemmed Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_short Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_sort tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
title_txtP Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
topic Avainsanat: tekninen työ käsityö teknologiakasvatus perusopetus opetussuunnitelma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tekninen työ opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Avainsanat: tekninen työ Luokanopettajakoulutus Teacher Education käsityö opetussuunnitelma opetussuunnitelmat perusopetus tekninen työ teknologiakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26727 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040410585
work_keys_str_mv AT kärävämatti tekninentyöperusopetuksenopetussuunnitelmanperusteissajaopettajienkäytännöntyössä