Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä

TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman p...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kärävä, Matti, Minkkinen, Jaakko
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26727
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa eritellään teknisen työn oppisisältöä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä peilataan sitä käytännön työtä tekevien opettajien ajatuksiin kyseisen oppisisällön osalta. Kysyimme peruskoulussa teknistä työtä opettavilta opettajilta heidän näkemyksiään teknisen työn oppisisällöistä ja opetuskäytänteistä suhteessa opetussuunnitelmaan. Halusimme saada selville, mitä oppisisältöjä ja toimintatapoja opettajat painottavat. Aineiston avulla tarkastelimme, kuinka vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden esittämät asiat ovat painottuneet käytännön työssä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan oppiaineen kehitystä peruskoulun syntyajalta 2000-luvulle opetussuunnitelmien valossa. Käsityö -oppiaine teknisen työn oppisisältöineen on muuttunut opetussuunnitelmateksteissä. Tutkimuksessa selvitetään ovatko käytänteet ja opettajien ajattelu muuttuneet vastaavasti. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui sähköpostin yhteydessä lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat peruskoulussa teknistä työtä opettavat opettajat. Kysely lähetettiin kaikille Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan koulujen rehtoreille. Heitä pyydettiin välittämään kysely opettajille, jotka opettavat teknistä työtä. Lisäksi kysely lähetettiin suoraan tutuille opettajille, joiden tiesimme opettavan teknistä työtä. Kyselyyn vastasi 37 henkilöä. Aineistoa tulkitsimme määrällisen tutkimuksen metodeja käyttäen. Tutkimuksestamme selvisi, että opettajien käytännön työssä näkyy edelleen vanhoja käsityöopetuksen käytänteitä, kuten perinteistä mallista tekemistä. Opettajien mielipiteet ovat kuitenkin pitkälti vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia ns. uuden aallon virtauksia. Tulosten mukaan ajatusten ja käytännön välillä näyttäisi siis olevan ristiriitaa.