The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää englannin kielen roolia pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Erityisesti huomiota kiinnitettiin englannin kielen merkitykseen kahdella kotoutumisen osa-alueella: koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi selvitettiin pakolaisten omia tavoitteita kotoutumiselle. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jalava, Inka
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Faculty of Humanities, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Kielten laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26723
_version_ 1828193134492778496
author Jalava, Inka
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Humanities Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kielten laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalava, Inka Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Humanities Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kielten laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalava, Inka Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Humanities Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kielten laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalava, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää englannin kielen roolia pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Erityisesti huomiota kiinnitettiin englannin kielen merkitykseen kahdella kotoutumisen osa-alueella: koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi selvitettiin pakolaisten omia tavoitteita kotoutumiselle. Tutkimukseen osallistui kymmenen (10) täysi-ikäistä pakolaista kolmesta keskisuuresta kaupungista. Tutkimukseen osallistujat ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kaikki miehiä keski-iältään 33,4 vuotta. Enemmistö tutkittavista puhuu englantia parhaiten äidinkielensä jälkeen. Tutkimuksen aineisto kostuu teemahaastatteluista, jotka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksista ilmenee että englannin kielellä on tärkeä rooli pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Englannin kielen merkitys nähtiin erityisen tärkeäksi koulutuksessa. Tutkimukseen osallistuneilla pakolaisilla on vahva koulutusorientaatio, vaikkakin vain harva heistä opiskeli haastatteluhetkellä. Tutkimukseen osallistuneet eivät usko, että he voivat suorittaa tutkinnon suomen kielellä, koska suomen kielen oppiminen on pitkä prosessi. Englannin kieli mahdollistaakin heille (korkeakoulu)tutkinnon saavuttamisen. Opiskelu englannin kielellä ei kuitenkaan ole mahdollista kaikilla koulutusaloilla, joten osa tutkittavista hakeutuu ensin toisen asteen opintoihin suomen kielellä, ja vasta sen jälkeen englanninkielisiin korkeakouluopintoihin. Suomen kielen rooli korostui vahvasti työelämässä. Vaikkakaan tutkittavat eivät vielä olleet työelämässä, he uskovat suomen kielen osaamattomuuden olevan suurin este töiden saannissa. Tutkittavat eivät nähneet englannin kielelle enää tarvetta Suomessa sen jälkeen kun suomen kielen taito on saavutettu ja opinnot englannin kielellä on saatu päätökseen. Englannin kieli on kuitenkin tutkittaville korvaamaton kotoutumisen alkuvaiheessa, kun suomen kielen taitoa ei vielä ole saavutettu. Tällöin englannin kieli mahdollistaa itsenäisyyden tulkeista ja aktiivisen osallistumisen yhteiskuntaan. Koulutuksen ja työllistymisen lisäksi perheenyhdistäminen sekä sosiaaliset kontaktit näyttäytyivät kotoutumisen päätavoitteina. Kielitaidon saavuttaminen ja kulttuurinen kompetenssi sen sijaan voidaan tulkita toissijaisiksi tavoitteiksi. Koska tutkittavien tulevaisuuden suunnitelmat ovat avoinna, heidän on vaikea asettaa englannin ja suomen kieltä tärkeysjärjestykseen. Molempien kielten yhtäaikainen hallinta koetaan vaikeaksi. Englannin kieli on nopeampi tai ainoa mahdollisuus koulutuksen saavuttamiseen. Englanninkielinen tutkinto on kuitenkin Suomen työmarkkinoilla hyödytön ilman suomen kielen taitoa, mutta välttämätön globaaleilla työmarkkinoilla.
first_indexed 2023-03-22T09:59:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalava, Inka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-03T15:07:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-03T15:07:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin kielen roolia pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Erityisesti huomiota kiinnitettiin englannin kielen merkitykseen kahdella kotoutumisen osa-alueella: koulutuksessa ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin pakolaisten omia tavoitteita kotoutumiselle. \n\nTutkimukseen osallistui kymmenen (10) t\u00e4ysi-ik\u00e4ist\u00e4 pakolaista kolmesta keskisuuresta kaupungista. Tutkimukseen osallistujat ovat yht\u00e4 poikkeusta lukuun ottamatta kaikki miehi\u00e4 keski-i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 33,4 vuotta. Enemmist\u00f6 tutkittavista puhuu englantia parhaiten \u00e4idinkielens\u00e4 j\u00e4lkeen. Tutkimuksen aineisto kostuu teemahaastatteluista, jotka on analysoitu laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimustuloksista ilmenee ett\u00e4 englannin kielell\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 rooli pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Englannin kielen merkitys n\u00e4htiin erityisen t\u00e4rke\u00e4ksi koulutuksessa. Tutkimukseen osallistuneilla pakolaisilla on vahva koulutusorientaatio, vaikkakin vain harva heist\u00e4 opiskeli haastatteluhetkell\u00e4. Tutkimukseen osallistuneet eiv\u00e4t usko, ett\u00e4 he voivat suorittaa tutkinnon suomen kielell\u00e4, koska suomen kielen oppiminen on pitk\u00e4 prosessi. Englannin kieli mahdollistaakin heille (korkeakoulu)tutkinnon saavuttamisen. Opiskelu englannin kielell\u00e4 ei kuitenkaan ole mahdollista kaikilla koulutusaloilla, joten osa tutkittavista hakeutuu ensin toisen asteen opintoihin suomen kielell\u00e4, ja vasta sen j\u00e4lkeen englanninkielisiin korkeakouluopintoihin.\n\nSuomen kielen rooli korostui vahvasti ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Vaikkakaan tutkittavat eiv\u00e4t viel\u00e4 olleet ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, he uskovat suomen kielen osaamattomuuden olevan suurin este t\u00f6iden saannissa. Tutkittavat eiv\u00e4t n\u00e4hneet englannin kielelle en\u00e4\u00e4 tarvetta Suomessa sen j\u00e4lkeen kun suomen kielen taito on saavutettu ja opinnot englannin kielell\u00e4 on saatu p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Englannin kieli on kuitenkin tutkittaville korvaamaton kotoutumisen\nalkuvaiheessa, kun suomen kielen taitoa ei viel\u00e4 ole saavutettu. T\u00e4ll\u00f6in englannin kieli mahdollistaa itsen\u00e4isyyden tulkeista ja aktiivisen osallistumisen yhteiskuntaan.\n\nKoulutuksen ja ty\u00f6llistymisen lis\u00e4ksi perheenyhdist\u00e4minen sek\u00e4 sosiaaliset kontaktit n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t kotoutumisen p\u00e4\u00e4tavoitteina. Kielitaidon saavuttaminen ja kulttuurinen kompetenssi sen sijaan voidaan tulkita toissijaisiksi tavoitteiksi. \n\nKoska tutkittavien tulevaisuuden suunnitelmat ovat avoinna, heid\u00e4n on vaikea asettaa englannin ja suomen kielt\u00e4 t\u00e4rkeysj\u00e4rjestykseen. Molempien kielten yht\u00e4aikainen hallinta koetaan vaikeaksi. Englannin kieli on nopeampi tai ainoa mahdollisuus koulutuksen saavuttamiseen. Englanninkielinen tutkinto on kuitenkin Suomen ty\u00f6markkinoilla hy\u00f6dyt\u00f6n ilman suomen kielen taitoa, mutta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6n globaaleilla ty\u00f6markkinoilla.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Inka Jalava (injojala) on 2011-04-03 15:07:08.619597. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-04-03T15:07:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011040310583.pdf: 1110784 bytes, checksum: 80d739961441a17c11b6804fc6af4d74 (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: 5f5181d9838abc7e8c1256914b557fdb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-03T15:07:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011040310583.pdf: 1110784 bytes, checksum: 80d739961441a17c11b6804fc6af4d74 (MD5)\nlicense.html: 5015 bytes, checksum: 5f5181d9838abc7e8c1256914b557fdb (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the Finnish language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integration", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "work", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011040310583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llistyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26723
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:23Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef9b7dd1-b1c7-4b28-9bbf-bd0bad8a5be1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011040310583.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalava, Inka The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society the English language the Finnish language language proficiency integration education work Sosiaalityö Englannin kieli Social Work English Haastattelututkimus 210 301 englannin kieli suomen kieli kotoutuminen työelämä koulutus maahanmuuttajat kielitaito työllistyminen
title The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
title_full The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
title_fullStr The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
title_full_unstemmed The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
title_short The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
title_sort role of the english language in the integration of refugees into finnish society
title_txtP The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
topic the English language the Finnish language language proficiency integration education work Sosiaalityö Englannin kieli Social Work English Haastattelututkimus 210 301 englannin kieli suomen kieli kotoutuminen työelämä koulutus maahanmuuttajat kielitaito työllistyminen
topic_facet 210 301 Englannin kieli English Haastattelututkimus Social Work Sosiaalityö education englannin kieli integration kielitaito kotoutuminen koulutus language proficiency maahanmuuttajat suomen kieli the English language the Finnish language työelämä työllistyminen work
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26723 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040310583
work_keys_str_mv AT jalavainka roleoftheenglishlanguageintheintegrationofrefugeesintofinnishsociety AT jalavainka theroleoftheenglishlanguageintheintegrationofrefugeesintofinnishsociety