Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi pianopedagogien elämänkokemuksia

Musiikkipedagogin sekä musiikkikasvattajan koulutus valmistaa kasvatustyöhön monipuolisia musiikin alan ammattilaisia toimimaan erilaisissa työtehtävissä aina perinteisestä soitonopetuksesta näyttävien musiikkiproduktioiden tuottamiseen ja ohjaamiseen. Tutkielmassa tarkastellaan nykyistä musiikin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koto, Marianne
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26717
_version_ 1826225748668579840
author Koto, Marianne
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koto, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koto, Marianne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koto, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Musiikkipedagogin sekä musiikkikasvattajan koulutus valmistaa kasvatustyöhön monipuolisia musiikin alan ammattilaisia toimimaan erilaisissa työtehtävissä aina perinteisestä soitonopetuksesta näyttävien musiikkiproduktioiden tuottamiseen ja ohjaamiseen. Tutkielmassa tarkastellaan nykyistä musiikin perusasteen opetussuunnitelmaa sekä pianon että vapaan säestyksen tasosuoritusten sisältöjä, ja pohditaan kahden eri-ikäisen pianopedagogin elämänkokemusten avulla ammatin hyviä ja huonoja puolia sekä keinoja ylläpitää työ motivoivana sekä oppilaille että opettajille. Näiden kertomusten sekä opetussuunnitelman pohjalta käydään vertailua, miten musiikkioppilaitoksissa voitaisiin kehittää musiikkipedagogien työympäristöä sekä toimintatapoja, että ne tarjoaisivat musiikinharrastajille mahdollisuuden laaja-alaiseen musiikin opiskeluun ja antaisivat musiikkipedagogeille valmiuksia kehittää omaa ammattitaitoaan. Työn tavoitteena on osoittaa monipuolisen muusikkouden merkitys jatkuvasti muuttuvassa musiikkikulttuurissa, jossa eripuolilta maailmaa peräisin olevat musiikin tyylilajit sekoittuvat ja ottavat vaikutteita toisistaan. Musiikkityylien ja eri aikakausien musiikin välillä olleita selkeitä raja-aitoja ei huomaa enää tämän päivän populaarimusiikissa, jonka ympäröimänä lähes kaikki nuoret musiikinharrastajat nykyään elävät. Suomen musiikkioppilaitosjärjestelmä taas on syntynyt länsimaisen taidemusiikin ja klassisen musiikkikulttuurin pohjalta, jossa eläneet opetustraditiot ja perinteet ovat siirtyneet aina edellisiltä soittajapolvilta seuraaville. Perinteiset klassiseen musiikkiin keskittyvät opetustraditiot ovat kuitenkin ristiriidassa sekä populaarimusiikkiin kasvaneiden oppilaiden odotusten että opetussuunnitelman perusteissa olevien tavoitteiden kanssa, jossa korostetaan oppilaiden hyvinvointia sekä luovuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä monikulttuurisessa ja sosiaalisessa ympäristössä. Musiikkioppilaitosten toimintatapojen kehittämiseksi pohditaan tapoja, joilla vanhoja ja tärkeinä pidettyjä perinteitä saataisiin ylläpidettyä soitonopetuksessa jatkossakin, mutta joita voitaisiin toteuttaa hieman eri näkökulmista korostaen näitä musiikin perusasteen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä tavoitteita, oppilaiden luovuutta, sosiaalista oppimisympäristöä ja monipuolista musiikin eri osa-alueiden hallintaa. Haastateltavien kommenteista selviää, minkä vuoksi musiikkia harrastetaan ja minkä takia musiikkipedagogin ammatti on heille niin tärkeä. Tärkeintä soittamisessa on kuitenkin sen emotionaalisuus sekä mahdollisuus kehittää omaa ilmaisullista ja musiikillista osaamistaan niin, että soittaminen itsessään motivoi jatkamaan musiikin tuottamista läpi elämän.
first_indexed 2024-09-11T08:49:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koto, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-30T12:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-30T12:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26717", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikkipedagogin sek\u00e4 musiikkikasvattajan koulutus valmistaa kasvatusty\u00f6h\u00f6n monipuolisia musiikin alan ammattilaisia\r\ntoimimaan erilaisissa ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 aina perinteisest\u00e4 soitonopetuksesta n\u00e4ytt\u00e4vien musiikkiproduktioiden\r\ntuottamiseen ja ohjaamiseen. Tutkielmassa tarkastellaan nykyist\u00e4 musiikin perusasteen opetussuunnitelmaa\r\nsek\u00e4 pianon ett\u00e4 vapaan s\u00e4estyksen tasosuoritusten sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, ja pohditaan kahden eri-ik\u00e4isen pianopedagogin el\u00e4m\u00e4nkokemusten\r\navulla ammatin hyvi\u00e4 ja huonoja puolia sek\u00e4 keinoja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6 motivoivana sek\u00e4 oppilaille ett\u00e4\r\nopettajille. N\u00e4iden kertomusten sek\u00e4 opetussuunnitelman pohjalta k\u00e4yd\u00e4\u00e4n vertailua, miten musiikkioppilaitoksissa\r\nvoitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 musiikkipedagogien ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 sek\u00e4 toimintatapoja, ett\u00e4 ne tarjoaisivat musiikinharrastajille\r\nmahdollisuuden laaja-alaiseen musiikin opiskeluun ja antaisivat musiikkipedagogeille valmiuksia kehitt\u00e4\u00e4 omaa\r\nammattitaitoaan.\r\nTy\u00f6n tavoitteena on osoittaa monipuolisen muusikkouden merkitys jatkuvasti muuttuvassa musiikkikulttuurissa,\r\njossa eripuolilta maailmaa per\u00e4isin olevat musiikin tyylilajit sekoittuvat ja ottavat vaikutteita toisistaan. Musiikkityylien\r\nja eri aikakausien musiikin v\u00e4lill\u00e4 olleita selkeit\u00e4 raja-aitoja ei huomaa en\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n populaarimusiikissa,\r\njonka ymp\u00e4r\u00f6im\u00e4n\u00e4 l\u00e4hes kaikki nuoret musiikinharrastajat nyky\u00e4\u00e4n el\u00e4v\u00e4t. Suomen musiikkioppilaitosj\u00e4rjestelm\u00e4\r\ntaas on syntynyt l\u00e4nsimaisen taidemusiikin ja klassisen musiikkikulttuurin pohjalta, jossa el\u00e4neet opetustraditiot\r\nja perinteet ovat siirtyneet aina edellisilt\u00e4 soittajapolvilta seuraaville. Perinteiset klassiseen musiikkiin\r\nkeskittyv\u00e4t opetustraditiot ovat kuitenkin ristiriidassa sek\u00e4 populaarimusiikkiin kasvaneiden oppilaiden odotusten\r\nett\u00e4 opetussuunnitelman perusteissa olevien tavoitteiden kanssa, jossa korostetaan oppilaiden hyvinvointia sek\u00e4\r\nluovuuden ja vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4mist\u00e4 monikulttuurisessa ja sosiaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\nMusiikkioppilaitosten toimintatapojen kehitt\u00e4miseksi pohditaan tapoja, joilla vanhoja ja t\u00e4rkein\u00e4 pidettyj\u00e4 perinteit\u00e4\r\nsaataisiin yll\u00e4pidetty\u00e4 soitonopetuksessa jatkossakin, mutta joita voitaisiin toteuttaa hieman eri n\u00e4k\u00f6kulmista\r\nkorostaen n\u00e4it\u00e4 musiikin perusasteen opetussuunnitelman perusteissa m\u00e4\u00e4riteltyj\u00e4 tavoitteita, oppilaiden luovuutta,\r\nsosiaalista oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja monipuolista musiikin eri osa-alueiden hallintaa. Haastateltavien kommenteista\r\nselvi\u00e4\u00e4, mink\u00e4 vuoksi musiikkia harrastetaan ja mink\u00e4 takia musiikkipedagogin ammatti on heille niin t\u00e4rke\u00e4. T\u00e4rkeint\u00e4\r\nsoittamisessa on kuitenkin sen emotionaalisuus sek\u00e4 mahdollisuus kehitt\u00e4\u00e4 omaa ilmaisullista ja musiikillista\r\nosaamistaan niin, ett\u00e4 soittaminen itsess\u00e4\u00e4n motivoi jatkamaan musiikin tuottamista l\u00e4pi el\u00e4m\u00e4n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-03-30 12:42:20.834667. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-30T12:42:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011033010576.pdf: 399051 bytes, checksum: 00e985dde7cc398928c96eee286d4c80 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-30T12:42:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011033010576.pdf: 399051 bytes, checksum: 00e985dde7cc398928c96eee286d4c80 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "populaarimusiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiintyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinharrastajasta opetusty\u00f6n ammattilaiseksi : pianopedagogien el\u00e4m\u00e4nkokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011033010576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26717
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba803bad-f826-4f62-9458-f8074b2d272a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011033010576.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koto, Marianne Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka opetussuunnitelmat motivaatio luovuuskasvatus elinikäinen oppiminen populaarimusiikki esiintyminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikkipedagogit
title Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
title_full Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
title_fullStr Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
title_full_unstemmed Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
title_short Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi
title_sort musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi pianopedagogien elämänkokemuksia
title_sub pianopedagogien elämänkokemuksia
title_txtP Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
topic musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka opetussuunnitelmat motivaatio luovuuskasvatus elinikäinen oppiminen populaarimusiikki esiintyminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus musiikkipedagogit
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus elinikäinen oppiminen esiintyminen luovuuskasvatus motivaatio musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka musiikkipedagogit opetussuunnitelmat populaarimusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26717 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011033010576
work_keys_str_mv AT kotomarianne musiikinharrastajastaopetustyönammattilaiseksipianopedagogienelämänkokemuksia