Elever som flerspråkiga åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem

Tämä pro gradu-tutkielma keskittyy tutkimaan oppilaiden kokemuksellista monikielisyyttä sekä oppilaiden yksilöllisiä kielirepertuaareja. Tarkoituksena on tutkia oppilaita monikielisinä kielenkäyttäjinä sekä tutkia mitä kieliä ja kielimuotoja heidän kielirepertuaareihinsa lukeutuu. Tutkielma pyrkii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Itkonen, Minna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26714
_version_ 1828193134479147008
author Itkonen, Minna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Itkonen, Minna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itkonen, Minna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Itkonen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu-tutkielma keskittyy tutkimaan oppilaiden kokemuksellista monikielisyyttä sekä oppilaiden yksilöllisiä kielirepertuaareja. Tarkoituksena on tutkia oppilaita monikielisinä kielenkäyttäjinä sekä tutkia mitä kieliä ja kielimuotoja heidän kielirepertuaareihinsa lukeutuu. Tutkielma pyrkii vastaamaan myös siihen, millainen rooli koulussa opiskeltavilla kielillä oppilaiden elämässä on. Erityisesti kiinnostuksen kohteena toimii toisen kotimaisen kielen ruotsin asema ja oppilaiden suhtautuminen ruotsin kieleen. Oppilaiden oma kokemus on avaintekijänä ja tutkimus lähtee heidän näkökulmastaan ja kokemusmaailmastaan. Tutkimuksen painopiste on oppilaiden yksilöllisessä kokemuksellisuudessa, mutta aineisto antaa vastauksia myös siihen millainen arvo ja status eri kielillä on oppilaiden keskuudessa. Tutkimuksen multimodaalinen aineisto kerättiin kielielämänkerrallisilla metodeilla, jotka mahdollistivat keskittymisen oppilaan lähtökohtiin ja ajatusmaailmaan. Aineistona toimi oppilaiden monikieliset kieliportfoliot. Tässä tutkimuksessa ne koostuvat kielisilhuetin värittämisestä, taustatietolomakkeesta sekä silhuetin pohjalta käydystä teemahaastattelusta. Aineistoa verrataan aiemmin toteutettuihin vastaavantyyppisiin tutkimuksiin ja analyysissä hyödynnetään visuaalisen aineistoon ja värien käyttöön liittyvää tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kahdeksalletoista kahdeksasluokkalaiselle, jotka lukevat saksaa valinnaisena kielenä. Tulokset kertovat virallisesti yksikielisten oppilaiden olevan itse asiassa monikielisiä. Yli puolet oppilaista koki olevansa monikielisiä ja kaiken kaikkiaan oppilaiden kielirepertuaareissa esiintyi 15 eri kieltä ja kielimuotoa. Koulussa opiskeltavat kielet ovat läsnä poikkeuksetta jokaisen oppilaan portfoliossa, mutta kielten arvoissa ja oppilaiden suhtautumisessa kieliin paljastuu eroja. Oppilaiden suhtautuminen ruotsin kieleen oli kaksijakoista ja noudatti valtakunnallisia tutkimustuloksia. Kielten sijoittelussa silhuettiin ja värivalinnoissa on havaittavissa runsaasti säännönmukaisuuksia merkittävimpien kielten kohdalla.
first_indexed 2023-03-22T10:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Itkonen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-30T08:48:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-30T08:48:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26714", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkielma keskittyy tutkimaan oppilaiden kokemuksellista monikielisyytt\u00e4 sek\u00e4 oppilaiden yksil\u00f6llisi\u00e4 kielirepertuaareja. Tarkoituksena on tutkia oppilaita monikielisin\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 sek\u00e4 tutkia mit\u00e4 kieli\u00e4 ja kielimuotoja heid\u00e4n kielirepertuaareihinsa lukeutuu.\r\nTutkielma pyrkii vastaamaan my\u00f6s siihen, millainen rooli koulussa opiskeltavilla kielill\u00e4 oppilaiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 on. Erityisesti kiinnostuksen kohteena toimii toisen kotimaisen kielen ruotsin asema ja oppilaiden suhtautuminen ruotsin kieleen. Oppilaiden oma kokemus on avaintekij\u00e4n\u00e4 ja tutkimus l\u00e4htee heid\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmastaan ja kokemusmaailmastaan.\r\nTutkimuksen painopiste on oppilaiden yksil\u00f6llisess\u00e4 kokemuksellisuudessa, mutta aineisto antaa vastauksia my\u00f6s siihen millainen arvo ja status eri kielill\u00e4 on oppilaiden keskuudessa. \r\n\r\nTutkimuksen multimodaalinen aineisto ker\u00e4ttiin kieliel\u00e4m\u00e4nkerrallisilla metodeilla, jotka mahdollistivat keskittymisen oppilaan l\u00e4ht\u00f6kohtiin ja ajatusmaailmaan. Aineistona toimi oppilaiden monikieliset kieliportfoliot. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ne koostuvat kielisilhuetin v\u00e4ritt\u00e4misest\u00e4, taustatietolomakkeesta sek\u00e4 silhuetin pohjalta k\u00e4ydyst\u00e4 teemahaastattelusta.\r\nAineistoa verrataan aiemmin toteutettuihin vastaavantyyppisiin tutkimuksiin ja analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n visuaalisen aineistoon ja v\u00e4rien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta. Tutkimus\r\ntoteutettiin kahdeksalletoista kahdeksasluokkalaiselle, jotka lukevat saksaa valinnaisena kielen\u00e4.\r\nTulokset kertovat virallisesti yksikielisten oppilaiden olevan itse asiassa monikielisi\u00e4. Yli puolet oppilaista koki olevansa monikielisi\u00e4 ja kaiken kaikkiaan oppilaiden kielirepertuaareissa esiintyi 15 eri kielt\u00e4 ja kielimuotoa. Koulussa opiskeltavat kielet ovat l\u00e4sn\u00e4 poikkeuksetta\r\njokaisen oppilaan portfoliossa, mutta kielten arvoissa ja oppilaiden suhtautumisessa kieliin paljastuu eroja. Oppilaiden suhtautuminen ruotsin kieleen oli kaksijakoista ja noudatti valtakunnallisia tutkimustuloksia. Kielten sijoittelussa silhuettiin ja v\u00e4rivalinnoissa on havaittavissa runsaasti s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisuuksia merkitt\u00e4vimpien kielten kohdalla.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Itkonen (mipaitko) on 2011-03-30 08:48:56.688212. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-30T08:48:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011033010573.pdf: 1300975 bytes, checksum: 72547a05ffedd5495b0f675e349ba9ce (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: aa746612fbe81695a351a605f3fc99da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-30T08:48:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011033010573.pdf: 1300975 bytes, checksum: 72547a05ffedd5495b0f675e349ba9ce (MD5)\r\nlicense.html: 5037 bytes, checksum: aa746612fbe81695a351a605f3fc99da (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielirepertuaari", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliportfolio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elever som flerspr\u00e5kiga : \u00e5ttondeklassisters spr\u00e5kportfolier och svenska spr\u00e5kets st\u00e4llning i dem", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011033010573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26714
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:41Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd3b5e2f-af8f-40d0-8f89-fab6e6c0ee91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011033010573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Itkonen, Minna Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem kielirepertuaari kieliportfolio Ruotsin kieli Swedish 306 oppilaat monikielisyys identiteetti toinen kieli ruotsin kieli
title Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_full Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_fullStr Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_full_unstemmed Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_short Elever som flerspråkiga
title_sort elever som flerspråkiga åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_sub åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
title_txtP Elever som flerspråkiga : åttondeklassisters språkportfolier och svenska språkets ställning i dem
topic kielirepertuaari kieliportfolio Ruotsin kieli Swedish 306 oppilaat monikielisyys identiteetti toinen kieli ruotsin kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish identiteetti kieliportfolio kielirepertuaari monikielisyys oppilaat ruotsin kieli toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26714 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011033010573
work_keys_str_mv AT itkonenminna eleversomflerspråkigaåttondeklassistersspråkportfolierochsvenskaspråketsställningid