Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön

Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista. Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin haasteisiin. Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvonen, Antti
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26712
_version_ 1828193134476001280
author Karvonen, Antti
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karvonen, Antti Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karvonen, Antti Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karvonen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista. Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin haasteisiin. Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja ihanteet ohjaavat merkittävästi opettajan toimintaa. Opiskelijoiden ennakkokäsitykset tulisi konstruktivismin pääperiaatteiden mukaan huomioida koulutuksen alkuvaiheista lähtien. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä yleisellä tasolla että matematiikan opetukseen suhteutettuna. Tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä eläytymismenetelmää (N = 69), parihaastattelua (N = 5) sekä avointa internetkyselyä (N = 17). Tuloksista käy ilmi, että hyvä opettaja kykenee asettumaan lasten asemaan ja ymmärtämään lasten tapoja käsitellä opittavaa ilmiötä. Opettajalta edellytetään myös riittäviä pedagogisia ja aineenhallinnallisia resursseja, jotta hän kykenee kiinnittämään huomionsa oppimisen kannalta olennaisiin seikkoihin. Opettajalta vaaditaan työssään monia ajattelun taitoja. Kriittinen ajattelu on eräs tärkeimmistä opettajan työvälineistä jatkuvan kehityksen ja oman työn arvioinnin takaamiseksi. Koulutuksen tärkeimpiä tavoitteita on auttaa opiskelijoita löytämään oma opettajaidentiteettinsä. Opettajiksi ei opita, niiksi kasvetaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvonen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-29T12:26:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-29T12:26:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1155044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4\nopettajuudesta ja opetuksesta sek\u00e4 opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista.\nLis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, miten koulutus heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n vastaa tulevan ammatin\nhaasteisiin.\nOmaan ammattiin liittyv\u00e4t k\u00e4sitykset, uskomukset ja ihanteet ohjaavat\nmerkitt\u00e4v\u00e4sti opettajan toimintaa. Opiskelijoiden ennakkok\u00e4sitykset tulisi konstruktivismin\np\u00e4\u00e4periaatteiden mukaan huomioida koulutuksen alkuvaiheista\nl\u00e4htien.\nTutkimuskysymyksi\u00e4 tarkastellaan sek\u00e4 yleisell\u00e4 tasolla ett\u00e4 matematiikan\nopetukseen suhteutettuna. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 el\u00e4ytymismenetelm\u00e4\u00e4\n(N = 69), parihaastattelua (N = 5) sek\u00e4 avointa internetkysely\u00e4 (N\n= 17).\nTuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 hyv\u00e4 opettaja kykenee asettumaan lasten asemaan\nja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n lasten tapoja k\u00e4sitell\u00e4 opittavaa ilmi\u00f6t\u00e4. Opettajalta\nedellytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s riitt\u00e4vi\u00e4 pedagogisia ja aineenhallinnallisia resursseja, jotta\nh\u00e4n kykenee kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomionsa oppimisen kannalta olennaisiin seikkoihin.\nOpettajalta vaaditaan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n monia ajattelun taitoja. Kriittinen ajattelu\non er\u00e4s t\u00e4rkeimmist\u00e4 opettajan ty\u00f6v\u00e4lineist\u00e4 jatkuvan kehityksen ja oman ty\u00f6n\narvioinnin takaamiseksi.\nKoulutuksen t\u00e4rkeimpi\u00e4 tavoitteita on auttaa opiskelijoita l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n oma\nopettajaidentiteettins\u00e4. Opettajiksi ei opita, niiksi kasvetaan.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Karvonen (antukarv) on 2011-03-29 12:26:55.515962. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-29T12:26:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011032910571.pdf: 380877 bytes, checksum: f3c40b59e0a93d9f708777feb35ddf1a (MD5)\nlicense.html: 5094 bytes, checksum: 1620b79ac431c4cb99854a68a27724a0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-29T12:26:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011032910571.pdf: 380877 bytes, checksum: f3c40b59e0a93d9f708777feb35ddf1a (MD5)\nlicense.html: 5094 bytes, checksum: 1620b79ac431c4cb99854a68a27724a0 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kriittinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajiksi opiskelevien k\u00e4sitykset hyv\u00e4st\u00e4 opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sek\u00e4 koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan ty\u00f6h\u00f6n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011032910571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26712
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c042d4b-e487-4564-9305-504d74eed565\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011032910571.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karvonen, Antti Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön Opettajuus Opetus Kriittinen ajattelu Koulutus Education Kasvatustiede 102 opettajuus opetus ajattelu koulutus
title Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_full Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_fullStr Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_full_unstemmed Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_short Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_sort opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
title_txtP Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön
topic Opettajuus Opetus Kriittinen ajattelu Koulutus Education Kasvatustiede 102 opettajuus opetus ajattelu koulutus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede Koulutus Kriittinen ajattelu Opettajuus Opetus ajattelu koulutus opettajuus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011032910571
work_keys_str_mv AT karvonenantti opettajiksiopiskelevienkäsityksethyvästäopettajuudestajaopetuksestaajatteluntaidoi