Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön

Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista. Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin haasteisiin. Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karvonen, Antti
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26712
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista. Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin haasteisiin. Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja ihanteet ohjaavat merkittävästi opettajan toimintaa. Opiskelijoiden ennakkokäsitykset tulisi konstruktivismin pääperiaatteiden mukaan huomioida koulutuksen alkuvaiheista lähtien. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä yleisellä tasolla että matematiikan opetukseen suhteutettuna. Tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä eläytymismenetelmää (N = 69), parihaastattelua (N = 5) sekä avointa internetkyselyä (N = 17). Tuloksista käy ilmi, että hyvä opettaja kykenee asettumaan lasten asemaan ja ymmärtämään lasten tapoja käsitellä opittavaa ilmiötä. Opettajalta edellytetään myös riittäviä pedagogisia ja aineenhallinnallisia resursseja, jotta hän kykenee kiinnittämään huomionsa oppimisen kannalta olennaisiin seikkoihin. Opettajalta vaaditaan työssään monia ajattelun taitoja. Kriittinen ajattelu on eräs tärkeimmistä opettajan työvälineistä jatkuvan kehityksen ja oman työn arvioinnin takaamiseksi. Koulutuksen tärkeimpiä tavoitteita on auttaa opiskelijoita löytämään oma opettajaidentiteettinsä. Opettajiksi ei opita, niiksi kasvetaan.