Self-assessment a motivating tool for achieving better language skills

Kielitaidon itsearviointi on tärkeä taito, sillä sen avulla kielten oppijat voivat tehostaa oppimistaan toisaalta arvioimalla kielitaitonsa tasoa ja toisaalta asettamalla mielekkäitä oppimistavoitteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kielten opiskelijoiden kykyä arvioida kielitaitoaan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtola, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26706
_version_ 1826225747176456192
author Lehtola, Tiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtola, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtola, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtola, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Kielitaidon itsearviointi on tärkeä taito, sillä sen avulla kielten oppijat voivat tehostaa oppimistaan toisaalta arvioimalla kielitaitonsa tasoa ja toisaalta asettamalla mielekkäitä oppimistavoitteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kielten opiskelijoiden kykyä arvioida kielitaitoaan ja käsityksiä itsestään kielenoppijoina. Tutkimukseen osallistui 59 Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen pää- ja sivuaineopiskelijaa. Aineisto kerättiin lokakuussa 2009 osana ainelaitoksen kurssia Johdatusta kieleen ja sen tutkimukseen, ja se koostuu opiskelijoiden kurssin oppimistehtävää varten kirjoittamista noin sivun pituisista kirjoitelmista. Opiskelijoita pyydettiin tehtävässä arvioimaan luetunymmärtämisen taitonsa eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikon mukaisesti ja sitten tekemään DIALANGIN luetunymmärtämisen testi. Opiskelijoita pyydettiin myös pohtimaan itsearvioinnin ja testituloksen välistä suhdetta. Tutkimuksessa ovat mukana opiskelijat, jotka arvioivat ja testasivat osaamistaan englannin, saksan, ruotsin tai ranskan kielessä. Tutkimuksessa etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitkä opiskelijoiden taitotasot ovat itsearviointien perusteella ja toisaalta DIALANGIN mukaan? 2) Vastaavatko opiskelijoiden itsearvioinnit DIALANGIN antamaa tulosta 3) Miten opiskelijat suhtautuvat oman arvion ja testituloksen väliseen suhteeseen? Teoreettisessa viitekehyksessä itsearviointia lähestytään sosio-konstruktivistisesta näkökulmasta. Myös oppimisstrategioiden sekä itseohjautuvuuden merkitystä itsearviointiin käsitellään. Lisäksi tarkastellaan itsetunnon, motivaation ja itsearvioinnin välistä suhdetta. Metodologisesti tutkimustehtävää lähestytään laadullisesti sisällön analyysin keinoin. Sisällön analyysiä täydentää aineiston kvantifiointi. Tutkimuksen mukaan opiskelijoilla on taipumusta aliarvioida osaamistaan, mikä viittaa siihen, että opiskelijat ovat kriittisiä kielitaitoaan kohtaan. Opiskelijat myös kokevat tarvitsevansa enemmän harjoitusta ja tukea tarkoituksenmukaisen itsearvioinnin toteutumiseksi. Useimmat opiskelijat yllättyivät tuloksista. Toisaalta opiskelijat kokivat oman arvion ja testituloksen välisen suhteen vastaavan odotuksia. Opiskelijoita kiinnosti itsearviointi ja lopputulos näytti vahvistavan heidän itsetuntoa kielten osaajina ja toisaalta myös motivoivan heitä kielten oppimisessa. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että kielitaidon itsearviontia tarvitaan ja sillä on tulevaisuudessa syytä olla huomattavasti tärkeämpi rooli kielten opiskelussa kuin sillä on tähän saakka ollut.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-27T13:47:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-27T13:47:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1154848", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26706", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitaidon itsearviointi on t\u00e4rke\u00e4 taito, sill\u00e4 sen avulla kielten oppijat voivat tehostaa oppimistaan toisaalta arvioimalla kielitaitonsa tasoa ja toisaalta asettamalla mielekk\u00e4it\u00e4 oppimistavoitteita. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 kielten opiskelijoiden kyky\u00e4 arvioida kielitaitoaan ja k\u00e4sityksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n kielenoppijoina. Tutkimukseen osallistui 59 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen p\u00e4\u00e4- ja sivuaineopiskelijaa. Aineisto ker\u00e4ttiin lokakuussa 2009 osana ainelaitoksen kurssia Johdatusta kieleen ja sen tutkimukseen, ja se koostuu opiskelijoiden kurssin oppimisteht\u00e4v\u00e4\u00e4 varten kirjoittamista noin sivun pituisista kirjoitelmista. Opiskelijoita pyydettiin teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 arvioimaan luetunymm\u00e4rt\u00e4misen taitonsa eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikon mukaisesti ja sitten tekem\u00e4\u00e4n DIALANGIN luetunymm\u00e4rt\u00e4misen testi. Opiskelijoita pyydettiin my\u00f6s pohtimaan itsearvioinnin ja testituloksen v\u00e4list\u00e4 suhdetta. Tutkimuksessa ovat mukana opiskelijat, jotka arvioivat ja testasivat osaamistaan englannin, saksan, ruotsin tai ranskan kieless\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessa etsit\u00e4\u00e4n vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitk\u00e4 opiskelijoiden taitotasot ovat itsearviointien perusteella ja toisaalta DIALANGIN mukaan? 2) Vastaavatko opiskelijoiden itsearvioinnit DIALANGIN antamaa tulosta 3) Miten opiskelijat suhtautuvat oman arvion ja testituloksen v\u00e4liseen suhteeseen? Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 itsearviointia l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n sosio-konstruktivistisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. My\u00f6s oppimisstrategioiden sek\u00e4 itseohjautuvuuden merkityst\u00e4 itsearviointiin k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarkastellaan itsetunnon, motivaation ja itsearvioinnin v\u00e4list\u00e4 suhdetta. Metodologisesti tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6n analyysin keinoin. Sis\u00e4ll\u00f6n analyysi\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aineiston kvantifiointi.\r\n\r\nTutkimuksen mukaan opiskelijoilla on taipumusta aliarvioida osaamistaan, mik\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 opiskelijat ovat kriittisi\u00e4 kielitaitoaan kohtaan. Opiskelijat my\u00f6s kokevat tarvitsevansa enemm\u00e4n harjoitusta ja tukea tarkoituksenmukaisen itsearvioinnin toteutumiseksi. Useimmat opiskelijat yll\u00e4ttyiv\u00e4t tuloksista. Toisaalta opiskelijat kokivat oman arvion ja testituloksen v\u00e4lisen suhteen vastaavan odotuksia.\r\n\r\nOpiskelijoita kiinnosti itsearviointi ja lopputulos n\u00e4ytti vahvistavan heid\u00e4n itsetuntoa kielten osaajina ja toisaalta my\u00f6s motivoivan heit\u00e4 kielten oppimisessa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kielitaidon itsearviontia tarvitaan ja sill\u00e4 on tulevaisuudessa syyt\u00e4 olla huomattavasti t\u00e4rke\u00e4mpi rooli kielten opiskelussa kuin sill\u00e4 on t\u00e4h\u00e4n saakka ollut.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Lehtola (tiheleht) on 2011-03-27 13:47:50.867026. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-27T13:47:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011032710565.pdf: 642578 bytes, checksum: 08ab42ac67a7e230472a33d73e61cdf4 (MD5)\r\nlicense.html: 5007 bytes, checksum: 57dae9157afebe93c0c80b8965fe36e7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-27T13:47:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011032710565.pdf: 642578 bytes, checksum: 08ab42ac67a7e230472a33d73e61cdf4 (MD5)\r\nlicense.html: 5007 bytes, checksum: 57dae9157afebe93c0c80b8965fe36e7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign languages", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflection", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-esteem", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011032710565", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26706
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87da0b53-b35e-46f8-9962-4fe406d6655a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011032710565.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtola, Tiina Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills self-assessment foreign languages reflection self-esteem motivation Englannin kieli English 301 kielitaito itsearviointi kielet opiskelijat itsetunto motivaatio
title Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
title_full Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
title_fullStr Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
title_full_unstemmed Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
title_short Self-assessment
title_sort self assessment a motivating tool for achieving better language skills
title_sub a motivating tool for achieving better language skills
title_txtP Self-assessment : a motivating tool for achieving better language skills
topic self-assessment foreign languages reflection self-esteem motivation Englannin kieli English 301 kielitaito itsearviointi kielet opiskelijat itsetunto motivaatio
topic_facet 301 Englannin kieli English foreign languages itsearviointi itsetunto kielet kielitaito motivaatio motivation opiskelijat reflection self-assessment self-esteem
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011032710565
work_keys_str_mv AT lehtolatiina selfassessmentamotivatingtoolforachievingbetterlanguageskills