Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa

Pro gradu tutkimuksessa on selvitetty, millaiseksi venäläistaustaiset lapset kuvaavat arkensa suomalaisessa päiväkodissa. Toisin sanoen millaista on elää arkea kahden kulttuurin keskellä. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty, mitä kaksikielisyys tuo venäläistaustaisten lasten päiväkodin arkeen ja mil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pennanen, Annukka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26702
_version_ 1826225731563159552
author Pennanen, Annukka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pennanen, Annukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pennanen, Annukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pennanen, Annukka
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu tutkimuksessa on selvitetty, millaiseksi venäläistaustaiset lapset kuvaavat arkensa suomalaisessa päiväkodissa. Toisin sanoen millaista on elää arkea kahden kulttuurin keskellä. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty, mitä kaksikielisyys tuo venäläistaustaisten lasten päiväkodin arkeen ja millaisena heidän monikulttuuriset identiteettinsä näyttäytyvät suomalaisen päiväkodin arjessa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa on paikoin viitteitä fenomenologiseen lähestymistapaan. Aineistonkeruumenetelmä tutkimuksessa on ollut puolistrukturoitu haastattelu, jossa on erityisesti pyritty huomioimaan lapset haastateltavina. Haastattelu nimettiin toiminnalliseksi haastatteluksi, koska lapset saivat halutessaan osana haastattelua esitellä päiväkotiaan. Haastattelun lomassa annettiin tilaa myös muulle toiminnalle ja lasten leikille. Haastateltavia oli 10 ja he olivat 4-7-vuotiaita venäjänkielisiä lapsia. Haastattelut toteutettiin yksilö ja parihaastatteluina Jyväskylän alueella lasten päiväkodeissa. Parihaastatteluja oli yhteensä kaksi ja yksilöhaastatteluja kuusi. Haastatteluissa puhuttiin suomen ja/tai venäjän kielellä. Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin tutkimusongelmittain aineistoa teemoittelemalla. Tulosten perusteella venäläistaustaisten lasten arkea rytmittää kaksikielisyys. Arjen toiminta on pitkälti suomalaisen päiväkotitradition mukainen. Kulttuuriset erot nousivat aineiston perusteella hämmentävän vähän esiin, vaikkakin kulttuurisia pilkahduksia oli havaittavissa. Merkityksellistä aineiston perusteella on, että kavereiden puuttuminen herätti enemmän negatiivisia tuntemuksia kuin kaksikielisyys tai kielitaidottomuus. Merkityksellistä lapsille olivat kaverit, jotka he saattoivat mieltää leikkikavereikseen, eli kaverit, joiden kanssaan he omasta halustaan halusivat leikkiä. Tarkasteltaessa kaksikielisyyteen ja monikulttuurisen identiteetin rakentumiseen liittyviä tuloksia voidaan todeta lasten kokevan monikulttuurisen identiteetin kehityksen vaiheisiin liittyvää hämmennystä konkreettisimmillaan kielen kautta. Lapset ovat tietoisia erilaisuudestaan, vaikka se ei näyttäisi olevan aina arjen kanssakäymisessä merkityksellistä. Vertaissuhteilla ja aikuisilla sen sijaan on merkittävä rooli lasten myönteisten monikulttuuristen identiteettien kehittymisessä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pennanen, Annukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-23T15:18:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-23T15:18:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1154464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu tutkimuksessa on selvitetty, millaiseksi ven\u00e4l\u00e4istaustaiset lapset kuvaavat arkensa suomalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa. Toisin sanoen millaista on el\u00e4\u00e4 arkea kahden kulttuurin keskell\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa on selvitetty, mit\u00e4 kaksikielisyys tuo ven\u00e4l\u00e4istaustaisten lasten p\u00e4iv\u00e4kodin arkeen ja millaisena heid\u00e4n monikulttuuriset identiteettins\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t suomalaisen p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. \n\nKyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jossa on paikoin viitteit\u00e4 fenomenologiseen l\u00e4hestymistapaan. Aineistonkeruumenetelm\u00e4 tutkimuksessa on ollut puolistrukturoitu haastattelu, jossa on erityisesti pyritty huomioimaan lapset haastateltavina. Haastattelu nimettiin toiminnalliseksi haastatteluksi, koska lapset saivat halutessaan osana haastattelua esitell\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotiaan. Haastattelun lomassa annettiin tilaa my\u00f6s muulle toiminnalle ja lasten leikille. Haastateltavia oli 10 ja he olivat 4-7-vuotiaita ven\u00e4j\u00e4nkielisi\u00e4 lapsia. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6 ja parihaastatteluina Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueella lasten p\u00e4iv\u00e4kodeissa. Parihaastatteluja oli yhteens\u00e4 kaksi ja yksil\u00f6haastatteluja kuusi. Haastatteluissa puhuttiin suomen ja/tai ven\u00e4j\u00e4n kielell\u00e4. Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin tutkimusongelmittain aineistoa teemoittelemalla. \n\nTulosten perusteella ven\u00e4l\u00e4istaustaisten lasten arkea rytmitt\u00e4\u00e4 kaksikielisyys. Arjen toiminta on pitk\u00e4lti suomalaisen p\u00e4iv\u00e4kotitradition mukainen. Kulttuuriset erot nousivat aineiston perusteella h\u00e4mment\u00e4v\u00e4n v\u00e4h\u00e4n esiin, vaikkakin kulttuurisia pilkahduksia oli havaittavissa. Merkityksellist\u00e4 aineiston perusteella on, ett\u00e4 kavereiden puuttuminen her\u00e4tti enemm\u00e4n negatiivisia tuntemuksia kuin kaksikielisyys tai kielitaidottomuus. Merkityksellist\u00e4 lapsille olivat kaverit, jotka he saattoivat mielt\u00e4\u00e4 leikkikavereikseen, eli kaverit, joiden kanssaan he omasta halustaan halusivat leikki\u00e4. Tarkasteltaessa kaksikielisyyteen ja monikulttuurisen identiteetin rakentumiseen liittyvi\u00e4 tuloksia voidaan todeta lasten kokevan monikulttuurisen identiteetin kehityksen vaiheisiin liittyv\u00e4\u00e4 h\u00e4mmennyst\u00e4 konkreettisimmillaan kielen kautta. Lapset ovat tietoisia erilaisuudestaan, vaikka se ei n\u00e4ytt\u00e4isi olevan aina arjen kanssak\u00e4ymisess\u00e4 merkityksellist\u00e4. Vertaissuhteilla ja aikuisilla sen sijaan on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli lasten my\u00f6nteisten monikulttuuristen identiteettien kehittymisess\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annukka Pennanen (annmarpe) on 2011-03-23 15:18:54.066181. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-23T15:18:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103231921.pdf: 1273113 bytes, checksum: b57a86c3244f465a04ea9ecd419cf3ae (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 4c825a2e9bd27c9b8f74257f0bf169a2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-23T15:18:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103231921.pdf: 1273113 bytes, checksum: b57a86c3244f465a04ea9ecd419cf3ae (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 4c825a2e9bd27c9b8f74257f0bf169a2 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4l\u00e4iset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4nkieliset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ven\u00e4l\u00e4istaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103231921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4l\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4nkieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26702
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1775265d-e643-4216-a097-ecd0c96ac10a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103231921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pennanen, Annukka Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa venäläiset venäjänkieliset lapset arki päiväkodit monikulttuurinen identiteetti kaksikielisyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kulttuuri-identiteetti maahanmuuttajat
title Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_full Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_fullStr Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_full_unstemmed Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_short Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_sort venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
title_txtP Venäläistaustaisten lasten arki ja monikulttuurinen identiteetti suomalaisessa päiväkodissa
topic venäläiset venäjänkieliset lapset arki päiväkodit monikulttuurinen identiteetti kaksikielisyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kulttuuri-identiteetti maahanmuuttajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arki kaksikielisyys kulttuuri-identiteetti lapset maahanmuuttajat monikulttuurinen identiteetti päiväkodit venäjänkieliset venäläiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26702 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103231921
work_keys_str_mv AT pennanenannukka venäläistaustaistenlastenarkijamonikulttuurinenidentiteettisuomalaisessapäiväkod