Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma

Hartikainen, Sasu Huttu, Niko Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 62 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Kaupankäynnin siirtyessä internetiin, verkkokauppaan, liiketoiminnal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikainen Sasu, Huttu Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26685
_version_ 1826225793539244032
author Hartikainen Sasu, Huttu Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hartikainen Sasu, Huttu Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hartikainen Sasu, Huttu Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hartikainen Sasu, Huttu Niko
datasource_str_mv jyx
description Hartikainen, Sasu Huttu, Niko Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 62 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Kaupankäynnin siirtyessä internetiin, verkkokauppaan, liiketoiminnalla on vastassa uusia haasteita. Tämän uuden sähköisen markkinapaikan yhtenä keskeisenä ongelmana on asiakkaiden kohteleminen yksilöllisesti, ja pitkäkestoisten asiakassuhteiden rakentaminen. Kuluttajaverkkokaupassa myyjän ja asiakkaan välillä tapahtuva kaupankäyntitilanne on nimittäin ainutlaatuinen perinteiseen kaupantekoon nähden, sillä asiakkaana on aina elävä ihminen, mutta myyjänä on kuitenkin vain kylmää tekniikkaa. Tämä ongelma koskettaa nykypäivän sähköistä asiakkuudenhallintaa, eCRM:ää, ja ongelmaa tarkasteleva tutkimuskirjallisuus ehdottaa yhdeksi lähestymistavaksi tuotteiden ja palvelujen personointia. Personoinnin erääksi toteuttamismenetelmäksi on tutkimuskirjallisuudella tarjota erilaisten suosittelujärjestelmien käyttämistä verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä on personointi sähköisessä asiakkuudenhallinnassa ja miten se toteutuu erilaisten suosittelujärjestelmien toiminnassa. Perusteellisen asiakkuudenhallintaa, personointia ja suosittelujärjestelmiä käsittelevän taustatyön avulla on tämän työn tavoitteena arvioida erilaisia tutkimuskirjallisuudessa esiteltyjä suosittelujärjestelmiä ja vastata kysymykseen, mitä seikkoja hyvän suosittelujärjestelmän tulisi ottaa huomioon personoinnin ja asiakkuudenhallinnan kannalta? Kysymykseen vastaaminen toteutetaan tarkastelemalla suosittelujärjestelmien toimintaperiaatteita kirjallisuudesta löytyneen personointiprosessin kuvaamiseen kehitettyjen prosessimallien valossa. Keskeisenä tuloksena tällä työllä on todeta, että monipuoliseen asiakasvuorovaikutukseen pyrkivä ja tätä kautta kattavaa ja tarkkaa asiakasprofiilia muodostava suosittelujärjestelmä on samalla myös hyvää personointia toteuttava, eli asiakasta yksilöllisesti kohteleva ja asiakkaasta uusia asioita oppiva, suosittelujärjestelmä.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hartikainen Sasu, Huttu Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-21T11:32:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-21T11:32:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hartikainen, Sasu\r\nHuttu, Niko\r\nSuositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin\r\nn\u00e4k\u00f6kulma.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2011, 62 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nKaupank\u00e4ynnin siirtyess\u00e4 internetiin, verkkokauppaan, liiketoiminnalla\r\non vastassa uusia haasteita. T\u00e4m\u00e4n uuden s\u00e4hk\u00f6isen markkinapaikan yhten\u00e4\r\nkeskeisen\u00e4 ongelmana on asiakkaiden kohteleminen yksil\u00f6llisesti, ja pitk\u00e4kestoisten\r\nasiakassuhteiden rakentaminen. Kuluttajaverkkokaupassa myyj\u00e4n ja\r\nasiakkaan v\u00e4lill\u00e4 tapahtuva kaupank\u00e4yntitilanne on nimitt\u00e4in ainutlaatuinen\r\nperinteiseen kaupantekoon n\u00e4hden, sill\u00e4 asiakkaana on aina el\u00e4v\u00e4 ihminen,\r\nmutta myyj\u00e4n\u00e4 on kuitenkin vain kylm\u00e4\u00e4 tekniikkaa. T\u00e4m\u00e4 ongelma koskettaa\r\nnykyp\u00e4iv\u00e4n s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 asiakkuudenhallintaa, eCRM:\u00e4\u00e4, ja ongelmaa tarkasteleva\r\ntutkimuskirjallisuus ehdottaa yhdeksi l\u00e4hestymistavaksi tuotteiden ja palvelujen\r\npersonointia. Personoinnin er\u00e4\u00e4ksi toteuttamismenetelm\u00e4ksi on tutkimuskirjallisuudella\r\ntarjota erilaisten suositteluj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 verkkokaupan\r\nasiakkuudenhallinnassa.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksen avulla,\r\nmit\u00e4 on personointi s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 asiakkuudenhallinnassa ja miten se toteutuu\r\nerilaisten suositteluj\u00e4rjestelmien toiminnassa. Perusteellisen asiakkuudenhallintaa,\r\npersonointia ja suositteluj\u00e4rjestelmi\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4n taustaty\u00f6n avulla on t\u00e4m\u00e4n\r\nty\u00f6n tavoitteena arvioida erilaisia tutkimuskirjallisuudessa esiteltyj\u00e4 suositteluj\u00e4rjestelmi\u00e4\r\nja vastata kysymykseen, mit\u00e4 seikkoja hyv\u00e4n suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4n\r\ntulisi ottaa huomioon personoinnin ja asiakkuudenhallinnan kannalta?\r\nKysymykseen vastaaminen toteutetaan tarkastelemalla suositteluj\u00e4rjestelmien\r\ntoimintaperiaatteita kirjallisuudesta l\u00f6ytyneen personointiprosessin kuvaamiseen\r\nkehitettyjen prosessimallien valossa.\r\nKeskeisen\u00e4 tuloksena t\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ll\u00e4 on todeta, ett\u00e4 monipuoliseen asiakasvuorovaikutukseen\r\npyrkiv\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 kautta kattavaa ja tarkkaa asiakasprofiilia\r\nmuodostava suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4 on samalla my\u00f6s hyv\u00e4\u00e4 personointia toteuttava,\r\neli asiakasta yksil\u00f6llisesti kohteleva ja asiakkaasta uusia asioita oppiva,\r\nsuositteluj\u00e4rjestelm\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-03-21T08:07:07Z\nNo. of bitstreams: 1\nSasu.Hartikainen ja Niko.Huttu.pdf: 603156 bytes, checksum: 3dcd55f0c744728bb3cb6559ba32b1ab (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-03-21T11:32:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1\nSasu.Hartikainen ja Niko.Huttu.pdf: 603156 bytes, checksum: 3dcd55f0c744728bb3cb6559ba32b1ab (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-21T11:32:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nSasu.Hartikainen ja Niko.Huttu.pdf: 603156 bytes, checksum: 3dcd55f0c744728bb3cb6559ba32b1ab (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "personointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103211901", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26685
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hartikainen Sasu, Huttu Niko Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma asiakkuudenhallinta personointi suosittelujärjestelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
title_full Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
title_fullStr Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
title_full_unstemmed Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
title_short Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
title_sort suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa personoinnin näkökulma
title_txtP Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
topic asiakkuudenhallinta personointi suosittelujärjestelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta personointi suosittelujärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26685 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103211901
work_keys_str_mv AT hartikainensasuhuttuniko suosittelujärjestelmätverkkokaupanasiakkuudenhallinnassapersonoinninnäk