Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena

Tarkastelen tutkielmassani Turun Kakskerrassa sijaitsevan Brinkhallin kartanon kulttuuriympäristökasvatustoiminnan kehittämistä. Tutkimustehtäväni on selvittää miten kävijät kokevat Brinkhallin kartanon ja miten kartanon toimintaa voitaisiin kehittää paremmin vastaamaan yleisön odotuksia. Olen aloit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ek, Anna-Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26666
_version_ 1835219134058594304
author Ek, Anna-Kaisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ek, Anna-Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ek, Anna-Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ek, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tutkielmassani Turun Kakskerrassa sijaitsevan Brinkhallin kartanon kulttuuriympäristökasvatustoiminnan kehittämistä. Tutkimustehtäväni on selvittää miten kävijät kokevat Brinkhallin kartanon ja miten kartanon toimintaa voitaisiin kehittää paremmin vastaamaan yleisön odotuksia. Olen aloittanut tutkimuksen ollessani korkeakouluharjoittelijana Brinkhallin kartanossa kesällä 2008. Harjoittelijana laadin kävijäkyselyn kartanoon, jossa tiedusteltiin kävijöiden kokemuksia kartanon alueesta kulttuuriperintökohteena. Kävijäkyselyn analyysissä käytän hermeneuttis-fenomenografista tutkimusotetta. Esteettisen kokemisen teoriat toimivat teoreettisena viitekehyksenä ja ohjaavat analyysiä. Valmistuttuaan tutkimuksen on tarkoitus auttaa Brinkhallin kartanon kulttuuriympäristökasvatustoiminnan kehittämisessä. Aluksi käsittelen kulttuuriympäristökasvatusta toimintana, joka tarjoaa ihmisille työkaluja käsitellä niin luonnon kuin rakennettua ympäristöä. Käsityksemme ympäristöistä ja ympäröivästä maailmasta ovat kulttuurisesti muodostuneita. Ihmisen toiminta näkyy niin rakennetuissa kuin luonnonympäristöissä. Kulttuuri vaikuttaa siihen, miten koemme ihmisen toiminnan vaikutukset ympäristöissä ja miten arvotamme niitä. Näen kaikki toimintaympäristömme tästä syystä kulttuurisina ympäristöinä. Kulttuuriperintökasvatuksen tehtävä on tarjota ihmisille keinoja havaita ja nostaa esille erilaisten ympäristöjen arvotuksien muodostumista ja sekä antaa mahdollisesti keinoja arvottaa ympäristöä uudelleen. Ekologiset sekä (rakennus-) ja luonnonsuojelulliset arvot ovat osa kulttuuriympäristökasvatusta. Niiden avulla voidaan turvata ympäristöjen säilymistä ja toisaalta edistää ympäristöjen arvojen kokemista. Ympäristö vaikuttaa oppimiskokemukseen, joten kulttuuriperintökohteissa oppiminen on kokemuksellista ja kokonaisvaltaista. Siksi kulttuuriperintöoppimiseen liittyy olennaisesti mm. Iso-Britanniassa toimivan, the National Trustin, kohteissaan käyttämän tekemällä oppimisen kasvatusideologia. Tekemällä oppimisen tavoitteena on saada vierailija luomaan henkilökohtainen suhde kohteeseen. Brinkhallin kartanossa on jo nyt kulttuuriympäristökasvatustoimintaa, kuten talkoita ja luentoja, mutta tällaista toimintaa voidaan lisätä ja sen muotoja muuttaa. Ratkaisuiksi ehdotan mm. yhteisöllistä ja taiteellista toimintaa sekä perinteisen historiallisen opastuksen kehittämistä. Toiminnalliset ja yhteisölliset metodit ovat Brinkhallissa vähäisiä ja usein niitä tarjotaan vain rajatuille ryhmille, joten näitä toimintatapoja on syytä kehittää ja kasvattaa. Tutkimuksen keskeisimpiä johtopäätöksiä on se, että kävijäkyselyn perusteella Brinkhallin kartanossa vieraileville keskeistä on kartanosta saatu kokemus. Tästä syystä vierailukokemusta voitaisiin kasvattaa erilaisilla kasvatustoimilla, joilla korostettaisiin kävijöiden henkilökohtaisen suhteen muodostamista Brinkhalliin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ek, Anna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-14T13:54:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-14T13:54:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1153694", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen tutkielmassani Turun Kakskerrassa sijaitsevan Brinkhallin kartanon kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatustoiminnan kehitt\u00e4mist\u00e4. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4ni on selvitt\u00e4\u00e4 miten k\u00e4vij\u00e4t kokevat Brinkhallin kartanon ja miten kartanon toimintaa voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 paremmin vastaamaan yleis\u00f6n odotuksia. Olen aloittanut tutkimuksen ollessani korkeakouluharjoittelijana Brinkhallin kartanossa kes\u00e4ll\u00e4 2008. Harjoittelijana laadin k\u00e4vij\u00e4kyselyn kartanoon, jossa tiedusteltiin k\u00e4vij\u00f6iden kokemuksia kartanon alueesta kulttuuriperint\u00f6kohteena. K\u00e4vij\u00e4kyselyn analyysiss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n hermeneuttis-fenomenografista tutkimusotetta. Esteettisen kokemisen teoriat toimivat teoreettisena viitekehyksen\u00e4 ja ohjaavat analyysi\u00e4. Valmistuttuaan tutkimuksen on tarkoitus auttaa Brinkhallin kartanon kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatustoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4.\n\nAluksi k\u00e4sittelen kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatusta toimintana, joka tarjoaa ihmisille ty\u00f6kaluja k\u00e4sitell\u00e4 niin luonnon kuin rakennettua ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. K\u00e4sityksemme ymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 ja ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 maailmasta ovat kulttuurisesti muodostuneita. Ihmisen toiminta n\u00e4kyy niin rakennetuissa kuin luonnonymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Kulttuuri vaikuttaa siihen, miten koemme ihmisen toiminnan vaikutukset ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja miten arvotamme niit\u00e4. N\u00e4en kaikki toimintaymp\u00e4rist\u00f6mme t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 kulttuurisina ymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4. Kulttuuriperint\u00f6kasvatuksen teht\u00e4v\u00e4 on tarjota ihmisille keinoja havaita ja nostaa esille erilaisten ymp\u00e4rist\u00f6jen arvotuksien muodostumista ja sek\u00e4 antaa mahdollisesti keinoja arvottaa ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 uudelleen. Ekologiset sek\u00e4 (rakennus-) ja luonnonsuojelulliset arvot ovat osa kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatusta. Niiden avulla voidaan turvata ymp\u00e4rist\u00f6jen s\u00e4ilymist\u00e4 ja toisaalta edist\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6jen arvojen kokemista.\n\nYmp\u00e4rist\u00f6 vaikuttaa oppimiskokemukseen, joten kulttuuriperint\u00f6kohteissa oppiminen on kokemuksellista ja kokonaisvaltaista. Siksi kulttuuriperint\u00f6oppimiseen liittyy olennaisesti mm. Iso-Britanniassa toimivan, the National Trustin, kohteissaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n tekem\u00e4ll\u00e4 oppimisen kasvatusideologia. Tekem\u00e4ll\u00e4 oppimisen tavoitteena on saada vierailija luomaan henkil\u00f6kohtainen suhde kohteeseen. Brinkhallin kartanossa on jo nyt kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatustoimintaa, kuten talkoita ja luentoja, mutta t\u00e4llaista toimintaa voidaan lis\u00e4t\u00e4 ja sen muotoja muuttaa. Ratkaisuiksi ehdotan mm. yhteis\u00f6llist\u00e4 ja taiteellista toimintaa sek\u00e4 perinteisen historiallisen opastuksen kehitt\u00e4mist\u00e4. Toiminnalliset ja yhteis\u00f6lliset metodit ovat Brinkhallissa v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 ja usein niit\u00e4 tarjotaan vain rajatuille ryhmille, joten n\u00e4it\u00e4 toimintatapoja on syyt\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 ja kasvattaa. \n\nTutkimuksen keskeisimpi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 on se, ett\u00e4 k\u00e4vij\u00e4kyselyn perusteella Brinkhallin kartanossa vieraileville keskeist\u00e4 on kartanosta saatu kokemus. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 vierailukokemusta voitaisiin kasvattaa erilaisilla kasvatustoimilla, joilla korostettaisiin k\u00e4vij\u00f6iden henkil\u00f6kohtaisen suhteen muodostamista Brinkhalliin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Kaisa Ek (anreek) on 2011-03-14 13:54:32.328359. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-14T13:54:35Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103141890.pdf: 8849714 bytes, checksum: f1d6973390a801a86f2c96c730ee6fde (MD5)\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 570ed31285452c93bda0802f9ccd0b2e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-14T13:54:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103141890.pdf: 8849714 bytes, checksum: f1d6973390a801a86f2c96c730ee6fde (MD5)\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 570ed31285452c93bda0802f9ccd0b2e (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuriperint\u00f6oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6n kokeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperint\u00f6kohteena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103141890", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriperint\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemuksellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Brinkhallin kartano", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26666
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:42Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a54e8847-c85f-4315-9369-82a764907f00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103141890.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ek, Anna-Kaisa Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena Kulttuuriympäristökasvatus kulttuuriperintöoppiminen ympäristökasvatus ympäristön kokeminen Taidekasvatus Art Education 311 kulttuuriympäristö kulttuuriperintö ympäristö kokemuksellisuus Brinkhallin kartano
title Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_full Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_fullStr Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_full_unstemmed Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_short Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka
title_sort kulttuuriympäristökasvatuksen paikka brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_sub Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
title_txtP Kulttuuriympäristökasvatuksen paikka : Brinkhallin kartano kokemuksellisena kulttuuriperintökohteena
topic Kulttuuriympäristökasvatus kulttuuriperintöoppiminen ympäristökasvatus ympäristön kokeminen Taidekasvatus Art Education 311 kulttuuriympäristö kulttuuriperintö ympäristö kokemuksellisuus Brinkhallin kartano
topic_facet 311 Art Education Brinkhallin kartano Kulttuuriympäristökasvatus Taidekasvatus kokemuksellisuus kulttuuriperintö kulttuuriperintöoppiminen kulttuuriympäristö ympäristö ympäristökasvatus ympäristön kokeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103141890
work_keys_str_mv AT ekannakaisa kulttuuriympäristökasvatuksenpaikkabrinkhallinkartanokokemuksellisenakulttuuriperint