Tietohallinnon toiminnan mittaaminen ja arviointi

Rautio, Miika Tietohallinnon toiminnan mittaaminen ja arviointi Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 25s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tutkielmassa tutkittiin tietohallinnon toiminnan mittaamista ja arviointia sekä mittaamista varten suunniteltuja m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautio, Miika
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26664
Kuvaus
Yhteenveto:Rautio, Miika Tietohallinnon toiminnan mittaaminen ja arviointi Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 25s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tutkielmassa tutkittiin tietohallinnon toiminnan mittaamista ja arviointia sekä mittaamista varten suunniteltuja menetelmiä ja työkaluja. Lisäksi tutkielmassa määriteltiin tietohallinto ja tietohallintojohtaminen yleisellä tasolla. Tutkimuksen pääpaino oli kuitenkin tietohallintojohtamisessa ja mittausmenetelmissä. Menetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jonka aineisto koostuu uusimmista artikkeleista ja menetelmien manuaaleista. Tietohallinnon mittaamista käytetään informaation keräämiseen tietohallinnon johdon päätöksenteon tueksi. Mittaamisen avuksi löytyy useita menetelmiä. Menetelmät ovat suunniteltu pääasiassa toiminnan kehittämiseen, mittaamisen ollessa osa kehittämistä. Tuloksista käy ilmi, ettei mittaamiseen tai oikean mittausmenetelmän valintaan ole olemassa yksiselitteistä ohjetta. Organisaatiot soveltavat ja käyttävät useita menetelmiä samanaikaisesti. Itse mittaamisesta on tehty varsin vähän tutkimusta, tämä näkyy esimerkiksi turhissa ja huonosti määritellyissä mittauksissa. Tutkielman johtopäätöksenä mittausmenetelmien sanasta sanaan noudattamisen sijaan kannattaa keskittyä mittauskohteen määrittelyyn ja mittaamisen aiheellisuuden arviointiin.