Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen

Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien itsearvioinneissaan ilmaisemaa empaattisuuden tasoa ja sitä, eroavatko naiset ja miehet toisistaan empatian suhteen. Lisäksi tutkittiin opettajien työssään kokemaa myötätuntouupumusta, joka tässä tutkimuksessa koostuu työuupumuksesta ja sekundaarista traum...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nironen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26659
_version_ 1826225731561062400
author Nironen, Laura
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nironen, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nironen, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nironen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien itsearvioinneissaan ilmaisemaa empaattisuuden tasoa ja sitä, eroavatko naiset ja miehet toisistaan empatian suhteen. Lisäksi tutkittiin opettajien työssään kokemaa myötätuntouupumusta, joka tässä tutkimuksessa koostuu työuupumuksesta ja sekundaarista traumaattisesta stressistä, sekä myötätuntotyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös empatian yhteyttä näihin ilmiöihin. Taustatekijät (sukupuoli, työssäolovuodet, työmäärä, lomautus) huomioitiin ilmiöiden tarkastelussa. Myötätuntouupumusta ja -tyytyväisyyttä opettajien keskuudessa on aikaisemmin tutkittu hyvin vähän ja kyseessä on nuori tutkimusala myös kansainvälisellä tasolla. Aineisto (N = 182) kerättiin verkkokyselylomakkeella syyskuussa 2010 ja se analysoitiin tilastollisin menetelmin. Vastanneista luokanopettajista 77 % oli naisia. Naisten ja miesten osuudet aineistosta noudattivat luokanopettajien valtakunnallista sukupuolijakaumaa. Opettajat olivat työskennelleet ammatissaan 1–39 vuotta ja he arvioivat tekevänsä töitä keskimäärin 32 tuntia viikossa. Viimeisen vuoden aikana oli ollut lomautettuna 18 % vastanneista. Lähes puolet luokanopettajista osoitti vastauksissaan keskimääräistä korkeampaa (36 %) tai erittäin korkeaa (13 %) empatiakykyä. Vastausten perusteella naiset olivat miehiä empaattisempia. Myötätuntouupumusta kuvaa parhaiten tilanne, jossa työuupumus ja sekundaari traumaattinen stressi on korkeaa samalla, kun myötätuntotyytyväisyys on keskimääräistä tai alhaista. Vastanneista 6 % täytti nämä myötätuntouupumuksen kriteerit. Tämän lisäksi 17 % opettajista osoitti pelkän työuupumuksen merkkejä. Tutkimuksen tulosten mukaan noin viidesosa opettajista koki korkeaa myötätuntotyytyväisyyttä ilman, että vastaukset olisivat viitanneet korkeaan työuupumukseen tai sekundaariin traumaattiseen stressiin. Empatia oli yhteydessä opettajien kokemaan työuupumukseen siten, että korkea empatiakyky ennusti matalaa työuupumusta. Myötätuntotyytyväisyyttä se taas selitti niin, että empaattisuuden lisääntyessä myös myötätuntotyytyväisyys kasvoi. Tämän tutkimuksen mukaan empatia ei kuitenkaan ollut yhteydessä opettajien kokemaan sekundaariin traumaattiseen stressiin. Tulos on osittain ristiriidassa ilmiötä koskevan teorian kanssa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nironen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-10T20:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-10T20:55:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1153711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien itsearvioinneissaan ilmaisemaa empaattisuuden tasoa ja sit\u00e4, eroavatko naiset ja miehet toisistaan empatian suhteen. Lis\u00e4ksi tutkittiin opettajien ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokemaa my\u00f6t\u00e4tuntouupumusta, joka t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koostuu ty\u00f6uupumuksesta ja sekundaarista traumaattisesta stressist\u00e4, sek\u00e4 my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyytt\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s empatian yhteytt\u00e4 n\u00e4ihin ilmi\u00f6ihin. Taustatekij\u00e4t (sukupuoli, ty\u00f6ss\u00e4olovuodet, ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4, lomautus) huomioitiin ilmi\u00f6iden tarkastelussa. My\u00f6t\u00e4tuntouupumusta ja -tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 opettajien keskuudessa on aikaisemmin tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n ja kyseess\u00e4 on nuori tutkimusala my\u00f6s kansainv\u00e4lisell\u00e4 tasolla.\nAineisto (N = 182) ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella syyskuussa 2010 ja se analysoitiin tilastollisin menetelmin. Vastanneista luokanopettajista 77 % oli naisia. Naisten ja miesten osuudet aineistosta noudattivat luokanopettajien valtakunnallista sukupuolijakaumaa. Opettajat olivat ty\u00f6skennelleet ammatissaan 1\u201339 vuotta ja he arvioivat tekev\u00e4ns\u00e4 t\u00f6it\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin 32 tuntia viikossa. Viimeisen vuoden aikana oli ollut lomautettuna 18 % vastanneista.\nL\u00e4hes puolet luokanopettajista osoitti vastauksissaan keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 korkeampaa (36 %) tai eritt\u00e4in korkeaa (13 %) empatiakyky\u00e4. Vastausten perusteella naiset olivat miehi\u00e4 empaattisempia. My\u00f6t\u00e4tuntouupumusta kuvaa parhaiten tilanne, jossa ty\u00f6uupumus ja sekundaari traumaattinen stressi on korkeaa samalla, kun my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyys on keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 tai alhaista. Vastanneista 6 % t\u00e4ytti n\u00e4m\u00e4 my\u00f6t\u00e4tuntouupumuksen kriteerit. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi 17 % opettajista osoitti pelk\u00e4n ty\u00f6uupumuksen merkkej\u00e4. Tutkimuksen tulosten mukaan noin viidesosa opettajista koki korkeaa my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ilman, ett\u00e4 vastaukset olisivat viitanneet korkeaan ty\u00f6uupumukseen tai sekundaariin traumaattiseen stressiin.\nEmpatia oli yhteydess\u00e4 opettajien kokemaan ty\u00f6uupumukseen siten, ett\u00e4 korkea empatiakyky ennusti matalaa ty\u00f6uupumusta. My\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyytt\u00e4 se taas selitti niin, ett\u00e4 empaattisuuden lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 my\u00f6s my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyys kasvoi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan empatia ei kuitenkaan ollut yhteydess\u00e4 opettajien kokemaan sekundaariin traumaattiseen stressiin. Tulos on osittain ristiriidassa ilmi\u00f6t\u00e4 koskevan teorian kanssa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Nironen (latuniro) on 2011-03-10 20:55:45.683021. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-10T20:55:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103101882.pdf: 487187 bytes, checksum: 6f74516f309d5213879939160bb872bd (MD5)\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: 5346e68c5589a03757dcdd03d1c05a47 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-10T20:55:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103101882.pdf: 487187 bytes, checksum: 6f74516f309d5213879939160bb872bd (MD5)\nlicense.html: 5057 bytes, checksum: 5346e68c5589a03757dcdd03d1c05a47 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "empatia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6t\u00e4tuntouupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekundaari traumaattinen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet ty\u00f6ss\u00e4 koettuun my\u00f6t\u00e4tuntouupumukseen sek\u00e4 my\u00f6t\u00e4tuntotyytyv\u00e4isyyteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103101882", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "my\u00f6t\u00e4tuntouupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26659
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c6546da-fc37-4567-aa8b-f7d1058d4a8d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103101882.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nironen, Laura Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen luokanopettaja empatia myötätuntouupumus työuupumus sekundaari traumaattinen stressi myötätuntotyytyväisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tyytyväisyys luokanopettajat uupumus
title Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_full Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_fullStr Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_full_unstemmed Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_short Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_sort luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
title_txtP Luokanopettajien empaattisuus ja sen yhteydet työssä koettuun myötätuntouupumukseen sekä myötätuntotyytyväisyyteen
topic luokanopettaja empatia myötätuntouupumus työuupumus sekundaari traumaattinen stressi myötätuntotyytyväisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tyytyväisyys luokanopettajat uupumus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education empatia luokanopettaja luokanopettajat myötätuntotyytyväisyys myötätuntouupumus sekundaari traumaattinen stressi tyytyväisyys työuupumus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103101882
work_keys_str_mv AT nironenlaura luokanopettajienempaattisuusjasenyhteydettyössäkoettuunmyötätuntouupumukseensekämyö