Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä

Systeemi on aina kokonaisuus, joka koostuu keskenään vuorovaikutuksessa olevista osista. Systeemisten ilmiöiden ymmärtämistä ja oppimista voidaan edistää systeemiajattelutaitoja kehittävän opetuksen avulla. Systeemiajattelussa on keskeistä, että ymmärretään ilmiön kokonaisuudessaan olevan tärkeämpi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helkiö, Olli
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26656
_version_ 1826225736824913920
author Helkiö, Olli
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helkiö, Olli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helkiö, Olli Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helkiö, Olli
datasource_str_mv jyx
description Systeemi on aina kokonaisuus, joka koostuu keskenään vuorovaikutuksessa olevista osista. Systeemisten ilmiöiden ymmärtämistä ja oppimista voidaan edistää systeemiajattelutaitoja kehittävän opetuksen avulla. Systeemiajattelussa on keskeistä, että ymmärretään ilmiön kokonaisuudessaan olevan tärkeämpi kuin sen osien summa. Monet biologiset ilmiöt ovat systeemisiä. Luonnontieteiden opetuksessa on kuitenkin tutkittu varsin vähän systeemiajattelutaitojen kehittymistä ja sitä, kuinka oppilaat oppivat systeemisiä ilmiöitä. Tässä työssä systeemiajattelutaitojen kehittymistä tutkittiin kahdella Jyväskylän normaalikoulun seitsemännellä luokalla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä. Systeemiluokalle rehevöityminen opetettiin systeemiajattelutaitoja kehittävällä opetusmenetelmällä ja normaaliluokalle perinteistä opettajajohtoista opetusta käyttäen. Opetusta annettiin 2 x 45 minuuttia. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, onko eri opetusmenetelmillä vaikutusta systeemiajattelutaitojen ja rehevöitymisen oppimisen kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekemällä luokille alkumittaus ennen opetusta, loppumittaus opetuksen jälkeen sekä laatimalla ko. aiheesta koekysymys luokkien kurssikokeen yhteyteen. Systeemiajattelutaitojen tasoa arvioitiin sijoittamalla oppilaiden vastukset eri systeemiajattelutaitojen tasoille. Rehevöitymisen ja koevastauksen osaamista arvioitiin rehevöitymisprosessin ja koevastauksen osatekijöiden ilmenemisellä oppilaiden vastauksissa. Työn merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että systeemiluokalla tapahtui systeemiajattelutaidoissa sekä rehevöitymisen osaamisessa kehittymistä alku- ja loppumittauksen välillä, mitä taas normaaliluokalla ei tapahtunut, vaikka luokat eivät eronneet systeemiajattelutaitojen tasossa eivätkä rehevöitymisen osaamisen suhteen alkumittauksessa, loppumittauksessa eivätkä kokeessa. Työn tulosten perusteella näyttää siltä, että yläkouluikäisten biologian ja myös muiden kouluaineiden opetuksessa on opetettavia asioita perusteltua lähestyä systeemiajattelutaitoja kehittävien työtapojen kautta. Tällöin myös saavutetaan mahdollisimman hyvin opetussuunnitelmassa vaadittavat opetuksen tavoitteet ja päämäärät. Tämä työ osoittaa, että jo kahden oppitunnin mittaisella opetusjaksolla voidaan saavuttaa systeemiajattelutaitojen kehittymistä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Helki\u00f6, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-10T08:42:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-10T08:42:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1153612", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26656", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Systeemi on aina kokonaisuus, joka koostuu kesken\u00e4\u00e4n vuorovaikutuksessa olevista osista. Systeemisten ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja oppimista voidaan edist\u00e4\u00e4 systeemiajattelutaitoja kehitt\u00e4v\u00e4n opetuksen avulla. Systeemiajattelussa on keskeist\u00e4, ett\u00e4 ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6n kokonaisuudessaan olevan t\u00e4rke\u00e4mpi kuin sen osien summa. Monet biologiset ilmi\u00f6t ovat systeemisi\u00e4. Luonnontieteiden opetuksessa on kuitenkin tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n systeemiajattelutaitojen kehittymist\u00e4 ja sit\u00e4, kuinka oppilaat oppivat systeemisi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 systeemiajattelutaitojen kehittymist\u00e4 tutkittiin kahdella Jyv\u00e4skyl\u00e4n normaalikoulun seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla rehev\u00f6itymisen opettamisen yhteydess\u00e4. Systeemiluokalle rehev\u00f6ityminen opetettiin systeemiajattelutaitoja kehitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 opetusmenetelm\u00e4ll\u00e4 ja normaaliluokalle perinteist\u00e4 opettajajohtoista opetusta k\u00e4ytt\u00e4en. Opetusta annettiin 2 x 45 minuuttia. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko eri opetusmenetelmill\u00e4 vaikutusta systeemiajattelutaitojen ja rehev\u00f6itymisen oppimisen kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin tekem\u00e4ll\u00e4 luokille alkumittaus ennen opetusta, loppumittaus opetuksen j\u00e4lkeen sek\u00e4 laatimalla ko. aiheesta koekysymys luokkien kurssikokeen yhteyteen. Systeemiajattelutaitojen tasoa arvioitiin sijoittamalla oppilaiden vastukset eri systeemiajattelutaitojen tasoille. Rehev\u00f6itymisen ja koevastauksen osaamista arvioitiin rehev\u00f6itymisprosessin ja koevastauksen osatekij\u00f6iden ilmenemisell\u00e4 oppilaiden vastauksissa. Ty\u00f6n merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 systeemiluokalla tapahtui systeemiajattelutaidoissa sek\u00e4 rehev\u00f6itymisen osaamisessa kehittymist\u00e4 alku- ja loppumittauksen v\u00e4lill\u00e4, mit\u00e4 taas normaaliluokalla ei tapahtunut, vaikka luokat eiv\u00e4t eronneet systeemiajattelutaitojen tasossa eiv\u00e4tk\u00e4 rehev\u00f6itymisen osaamisen suhteen alkumittauksessa, loppumittauksessa eiv\u00e4tk\u00e4 kokeessa. Ty\u00f6n tulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten biologian ja my\u00f6s muiden kouluaineiden opetuksessa on opetettavia asioita perusteltua l\u00e4hesty\u00e4 systeemiajattelutaitoja kehitt\u00e4vien ty\u00f6tapojen kautta. T\u00e4ll\u00f6in my\u00f6s saavutetaan mahdollisimman hyvin opetussuunnitelmassa vaadittavat opetuksen tavoitteet ja p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 osoittaa, ett\u00e4 jo kahden oppitunnin mittaisella opetusjaksolla voidaan saavuttaa systeemiajattelutaitojen kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Olli Helki\u00f6 (oleehehe) on 2011-03-10 08:42:39.248640. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-10T08:42:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103101878.pdf: 2564356 bytes, checksum: cbfe51f856f6e8b5a6b07d94d0b0b381 (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: b819bdd625e9dda020aabcaadceffdff (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-10T08:42:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103101878.pdf: 2564356 bytes, checksum: cbfe51f856f6e8b5a6b07d94d0b0b381 (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: b819bdd625e9dda020aabcaadceffdff (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seitsem\u00e4sluokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemiajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemiajattelutaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rehev\u00f6ityminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Systeemiajattelutaitojen kehitt\u00e4minen seitsem\u00e4sluokkalaisilla rehev\u00f6itymisen opettamisen yhteydess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103101878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemiajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehev\u00f6ityminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26656
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4892cb9a-7ec2-49ab-8cdb-526c994b0918\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103101878.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helkiö, Olli Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä Oppiminen seitsemäsluokkalainen systeemiajattelu systeemiajattelutaidot rehevöityminen Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppiminen koululaiset
title Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_full Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_fullStr Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_full_unstemmed Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_short Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_sort systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
title_txtP Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
topic Oppiminen seitsemäsluokkalainen systeemiajattelu systeemiajattelutaidot rehevöityminen Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppiminen koululaiset
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Oppiminen Teacher education programme in Biology koululaiset oppiminen rehevöityminen seitsemäsluokkalainen systeemiajattelu systeemiajattelutaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26656 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103101878
work_keys_str_mv AT helkiöolli systeemiajattelutaitojenkehittäminenseitsemäsluokkalaisillarehevöitymisenopettamiseny