Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta

Ohjausalalla on herätty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sillä, jos ohjaus haluaa olla ihmisten elämän kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin. Jyväskylässä tutkitaan sosiaalisen median...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtanen, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26654
_version_ 1826225711563669504
author Huhtanen, Päivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huhtanen, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huhtanen, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huhtanen, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Ohjausalalla on herätty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sillä, jos ohjaus haluaa olla ihmisten elämän kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin. Jyväskylässä tutkitaan sosiaalisen median hyödyntämistä korkea-asteen ohjauksen ja työelämätaitojen kehittämisessä osana ESR-hanketta ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”. Tämän pro gradu -tutkielman aineisto on osa tätä sosiaalista mediaa ja ohjausalaa koskevaa tutkimushanketta. Tutkimuksessani pyrin kvantitatiivisesti selvittämään ESR-hankkeesta saadun aineiston avulla Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden Internetin ja sosiaalisen median käyttöä. Keskityn työssäni opiskelijoiden näkökulmaan. Työni tarkoituksena on luoda kuva siitä, mitä Internetin ja sosiaalisen median sovelluksia ja ohjelmia Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijat käyttävät. Lisäksi tulen selvittämään opiskelijoiden mielipiteitä sosiaalisen median ja verkon sovellusten mahdollisuuksista ohjauksessa. Analyysini tulen suorittamaan PASW-statistics analysointiohjelmalla. Työni tärkeimmät käsitteet ovat sosiaalinen media ja verkko-ohjaus. Verkko-ohjaus käsitetään työssäni ohjaukseksi, joka tapahtuu joko kokonaan tai osaksi Internetissä. Koen sosiaalisen median sovellusten olevan osa verkko-ohjausta. Verkko-ohjaus voidaan nähdä laajempana käsitteenä, joka kattaa Internetin kaikenlaisen hyödyntämisen ohjauksessa. Sosiaalinen media ja sen sovellukset ovat oma spesifi alansa verkko-ohjauksen kentässä. Sosiaalinen media perustuu avoimelle vuorovaikutukselle, mikä erottaa sen monesta Internet-sovelluksesta, kuten verkko-ohjauksessa perinteisesti suositusta sähköpostista. Tutkimuksestani tuli esille, että sekä perinteisten verkkosovellusten että sosiaalisen median sovellusten tulee olla ensin osa opiskelijoiden arkipäivää ja jokapäiväistä verkkokäyttäytymistä, ennen kuin sen koetaan soveltuvan ohjaukseen. Opiskelijoille vieraat sovellukset, kuten sosiaaliset virtuaalimaailmat, eivät saaneet myönteistä vastaanottoa ohjauksen työkaluina. Vastaavasti sähköposti, joka oli kaikille opiskelijoille jokapäiväinen osa arkea, koettiin opiskelijoiden mielestä hyväksi ohjausvälineeksi. Aineistoni pohjalta ei voida tehdä yleistyksiä, mutta se antoi ymmärtää, että lisätutkimuksen tarve verkko-ohjauksen ja sosiaalisen median sovellusten konkreettisesta käytöstä ohjauksessa on olemassa. Koen kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistämisen olevan jatkossa hedelmällistä, jotta voidaan syvällisemmin kartoittaa, mitä lisäarvoa Internetin ja sosiaalisen median sovellukset voivat tarjota verrattuna kasvokkain tapahtuvaan ohjaukseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtanen, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-09T16:43:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-09T16:43:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1153691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26654", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohjausalalla on her\u00e4tty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sill\u00e4, jos ohjaus haluaa olla ihmisten el\u00e4m\u00e4n kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin. Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 tutkitaan sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 korkea-asteen ohjauksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen kehitt\u00e4misess\u00e4 osana ESR-hanketta \u201dOhjauksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen kehitt\u00e4minen korkea-asteella\u201d. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman aineisto on osa t\u00e4t\u00e4 sosiaalista mediaa ja ohjausalaa koskevaa tutkimushanketta. \r\n\t\r\nTutkimuksessani pyrin kvantitatiivisesti selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ESR-hankkeesta saadun aineiston avulla Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden Internetin ja sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Keskityn ty\u00f6ss\u00e4ni opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmaan. Ty\u00f6ni tarkoituksena on luoda kuva siit\u00e4, mit\u00e4 Internetin ja sosiaalisen median sovelluksia ja ohjelmia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Lis\u00e4ksi tulen selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijoiden mielipiteit\u00e4 sosiaalisen median ja verkon sovellusten mahdollisuuksista ohjauksessa. Analyysini tulen suorittamaan PASW-statistics analysointiohjelmalla. \r\n\r\nTy\u00f6ni t\u00e4rkeimm\u00e4t k\u00e4sitteet ovat sosiaalinen media ja verkko-ohjaus. Verkko-ohjaus k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4ni ohjaukseksi, joka tapahtuu joko kokonaan tai osaksi Internetiss\u00e4. Koen sosiaalisen median sovellusten olevan osa verkko-ohjausta. Verkko-ohjaus voidaan n\u00e4hd\u00e4 laajempana k\u00e4sitteen\u00e4, joka kattaa Internetin kaikenlaisen hy\u00f6dynt\u00e4misen ohjauksessa. Sosiaalinen media ja sen sovellukset ovat oma spesifi alansa verkko-ohjauksen kent\u00e4ss\u00e4. Sosiaalinen media perustuu avoimelle vuorovaikutukselle, mik\u00e4 erottaa sen monesta Internet-sovelluksesta, kuten verkko-ohjauksessa perinteisesti suositusta s\u00e4hk\u00f6postista.\r\n\r\nTutkimuksestani tuli esille, ett\u00e4 sek\u00e4 perinteisten verkkosovellusten ett\u00e4 sosiaalisen median sovellusten tulee olla ensin osa opiskelijoiden arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 ja jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 verkkok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, ennen kuin sen koetaan soveltuvan ohjaukseen. Opiskelijoille vieraat sovellukset, kuten sosiaaliset virtuaalimaailmat, eiv\u00e4t saaneet my\u00f6nteist\u00e4 vastaanottoa ohjauksen ty\u00f6kaluina. Vastaavasti s\u00e4hk\u00f6posti, joka oli kaikille opiskelijoille jokap\u00e4iv\u00e4inen osa arkea, koettiin opiskelijoiden mielest\u00e4 hyv\u00e4ksi ohjausv\u00e4lineeksi. Aineistoni pohjalta ei voida tehd\u00e4 yleistyksi\u00e4, mutta se antoi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lis\u00e4tutkimuksen tarve verkko-ohjauksen ja sosiaalisen median sovellusten konkreettisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ohjauksessa on olemassa. Koen kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdist\u00e4misen olevan jatkossa hedelm\u00e4llist\u00e4, jotta voidaan syv\u00e4llisemmin kartoittaa, mit\u00e4 lis\u00e4arvoa Internetin ja sosiaalisen median sovellukset voivat tarjota verrattuna kasvokkain tapahtuvaan ohjaukseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Huhtanen (pahahuht) on 2011-03-09 16:43:04.791983. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-09T16:43:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103091875.pdf: 1193036 bytes, checksum: 0a1ae1f7b0dae6d6efa39705b5190fb6 (MD5)\r\nlicense.html: 5118 bytes, checksum: 115f4b1d6b641fba2f74e41a15cfb21d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-09T16:43:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103091875.pdf: 1193036 bytes, checksum: 0a1ae1f7b0dae6d6efa39705b5190fb6 (MD5)\r\nlicense.html: 5118 bytes, checksum: 115f4b1d6b641fba2f74e41a15cfb21d (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103091875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvantitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26654
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4cb9272-1144-4225-828b-5f22bc44065d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103091875.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtanen, Päivi Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) sosiaalinen media verkko-ohjaus Internet korkeakouluopetus ohjaus
title Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_full Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_fullStr Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_full_unstemmed Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_short Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa
title_sort korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_sub Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
title_txtP Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
topic Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvantitatiivinen tutkimus 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) sosiaalinen media verkko-ohjaus Internet korkeakouluopetus ohjaus
topic_facet 103 Internet Jyväskylän yliopisto Kvantitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education korkeakouluopetus ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) sosiaalinen media verkko-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26654 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103091875
work_keys_str_mv AT huhtanenpäivi korkeakouluohjauksenmahdollisuudetverkossajyväskylänyliopistonkasvatustieteellisen