Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?

Laitinen, Sanna Maria Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin? Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaajat: Salo, Markus, Seppänen, Ville Kuluttajakäyttäytyminen on yksi markkinoinnin tutkit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Sanna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26629
_version_ 1826225790181703680
author Laitinen, Sanna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Sanna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Sanna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Laitinen, Sanna Maria Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin? Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaajat: Salo, Markus, Seppänen, Ville Kuluttajakäyttäytyminen on yksi markkinoinnin tutkituimmista alueista. Taloudelliset, teknologiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten paljon ja missä kuluttaja ostaa, mutta niin tekevät myös kuluttajan omat mieltymykset ja persoonallisuus. Varsinainen ostopäätösprosessi etenee askelittain; tässä tutkielmassa on tarkastelussa viisivaiheinen malli. Se koostuu ongelman eli tarpeen tunnistamisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen vertailusta, päätöksestä ostaa sekä hankintaa seuraavasta arvioinnista. Miten Internet sitten vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Verkkokaupankäynnin suosio avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palveluiden vertailuun kuin myös niiden löytämiseen. Vaihtoehtoja on todennäköisesti enemmän kuin koskaan aiemmin ja niistä on entistä helpompi kommunikoida aiempaa suuremman kuluttajajoukon kanssa. Toisaalta kuluttajia huolestuttaa tietoturva ja yksityisyydensuoja kuin myös informaation laatu. Lisäksi tiedon etsiminen Internetissä ei automaattisesti tarkoita, että myös ostos tapahtuisi verkossa. Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisiin aineistoihin. Jatkossa tarkastellaan lähemmin, mitä niissä kerrottiin osto- ja kuluttajakäyttäytymisestä sekä yksittäisen kuluttajan ostopäätösprosessista Internetissä. Tulosten pohjalta vaikuttaa, että ostopäätösprosessi itsessään ei ole muuttunut mutta sillä on kuitenkin Internetissä omat ominaispiirteensä.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-03T06:39:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-03T06:39:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laitinen, Sanna Maria\nKuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen Internetiss\u00e4: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-p\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin?\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2010, 36 s.\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\nOhjaajat: Salo, Markus, Sepp\u00e4nen, Ville\nKuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen on yksi markkinoinnin tutkituimmista alueista. Taloudelliset, teknologiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tekij\u00e4t vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten paljon ja miss\u00e4 kuluttaja ostaa, mutta niin tekev\u00e4t my\u00f6s kuluttajan omat mieltymykset ja persoonallisuus. Varsinainen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi etenee askelittain; t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa on tarkastelussa viisivaiheinen malli. Se koostuu ongelman eli tarpeen tunnistamisesta, tiedon etsinn\u00e4st\u00e4, vaihtoehtojen vertailusta, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksest\u00e4 ostaa sek\u00e4 hankintaa seuraavasta arvioinnista.\nMiten Internet sitten vaikuttaa kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin? Verkkokaupank\u00e4ynnin suosio avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palveluiden vertailuun kuin my\u00f6s niiden l\u00f6yt\u00e4miseen. Vaihtoehtoja on todenn\u00e4k\u00f6isesti enemm\u00e4n kuin koskaan aiemmin ja niist\u00e4 on entist\u00e4 helpompi kommunikoida aiempaa suuremman kuluttajajoukon kanssa. Toisaalta kuluttajia huolestuttaa tietoturva ja yksityisyydensuoja kuin my\u00f6s informaation laatu. Lis\u00e4ksi tiedon etsiminen Internetiss\u00e4 ei automaattisesti tarkoita, ett\u00e4 my\u00f6s ostos tapahtuisi verkossa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisiin aineistoihin. Jatkossa tarkastellaan l\u00e4hemmin, mit\u00e4 niiss\u00e4 kerrottiin osto- ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 sek\u00e4 yksitt\u00e4isen kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessista Internetiss\u00e4. Tulosten pohjalta vaikuttaa, ett\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi itsess\u00e4\u00e4n ei ole muuttunut mutta sill\u00e4 on kuitenkin Internetiss\u00e4 omat ominaispiirteens\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-03-03T05:41:25Z\nNo. of bitstreams: 1\nSanna.Laitinen.pdf: 649089 bytes, checksum: 017f0c2095cc652ec4298097b1c216a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-03-03T06:39:11Z (GMT) No. of bitstreams: 1\nSanna.Laitinen.pdf: 649089 bytes, checksum: 017f0c2095cc652ec4298097b1c216a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-03T06:39:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nSanna.Laitinen.pdf: 649089 bytes, checksum: 017f0c2095cc652ec4298097b1c216a5 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoprosessi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen kauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen Internetiss\u00e4: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103031848", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26629
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Sanna Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen kuluttaja ostopäätösprosessi ostoprosessi elektroninen kauppa verkkokauppa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
title_full Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
title_fullStr Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
title_full_unstemmed Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
title_short Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
title_sort kuluttajakäyttäytyminen internetissä miten internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin
title_txtP Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
topic kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen kuluttaja ostopäätösprosessi ostoprosessi elektroninen kauppa verkkokauppa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede elektroninen kauppa kuluttaja kuluttajakäyttäytyminen ostokäyttäytyminen ostoprosessi ostopäätösprosessi verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26629 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103031848
work_keys_str_mv AT laitinensanna kuluttajakäyttäytymineninternetissämiteninternetvaikuttaakuluttajanostopäätösprose