Kuluttajan luottamuksen saavuttaminen verkkokaupassa

Varinen, Annina Kuluttajan luottamuksen saavuttaminen verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luottamusta verkkokaupan-käynnissä. Tarkastelussa keskitytään B2C, el...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varinen, Annina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26628
Description
Summary:Varinen, Annina Kuluttajan luottamuksen saavuttaminen verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luottamusta verkkokaupan-käynnissä. Tarkastelussa keskitytään B2C, eli Business to Consumer -kauppaan, jossa osapuolina ovat verkkokauppayritys ja kuluttaja. Internetin käyttö on viime vuosikymmenten aikana yleistynyt valtavasti ja sen myötä myös sähköi-nen kaupankäynti. Verkkokauppa on kuluttajille tehokas tapa hankkia hyö-dykkeitä, sillä tuotetiedonhaku ja vertailujen tekeminen verkossa on erittäin helppoa. Sähköisessä kauppaympäristössä kuluttaja ei näe myyjää eikä tuotetta. Luottamuksen merkitys verkko-ostamisessa onkin ensisijaisen tärkeä, ja ilman luottamusta verkkokaupan on mahdotonta kehittyä. Verkkokaupan menestys riippuu pitkälti siitä, kuinka se onnistuu saavuttamaan ja ylläpitämään kulutta-jien luottamuksen. Tässä tutkielmassa esitellään tekijöitä, jotka lisäävät luotta-muksen tunnetta verkkokauppaa kohtaan. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruuseen on käy-tetty tieteellisiä artikkeleita, kirjoja sekä Internet-lähteitä. Tutkielman tulos on, että verkkokauppa voi viestittää luotettavuuttaan monin eri tavoin. Ammatti-mainen sivusto, kuluttajien yksityisyydestä huolehtiminen, luotettavien kol-mansien osapuolten käyttö, turvalliset maksutavat sekä hyvä maine ja vahva brandi ovat esimerkkejä luottamusta lisäävistä tekijöistä. Verkkokauppa voi saavuttaa kuluttajien luottamuksen myös kommunikoimalla asiakkaiden kans-sa, tuotetakuiden tarjoamisella sekä toiminnan läpinäkyvyydellä.