Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa

Lax, Antti Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin -tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkimuksessa tutkitaan sosiaalista mediaa ja suusanallista e-markkinointia kirjallisuuskatsauksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lax, Antti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26627
_version_ 1826225795046047744
author Lax, Antti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lax, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lax, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lax, Antti
datasource_str_mv jyx
description Lax, Antti Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin -tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkimuksessa tutkitaan sosiaalista mediaa ja suusanallista e-markkinointia kirjallisuuskatsauksen avulla. Tarkoituksena on selvittää miten aiheeseen liittyviä käsitteitä on määritelty kirjallisuudessa, sekä pyrkiä löytä-mään käsitettä parhaiten kuvaavat määritelmät. Samalla tutkitaan miten sosiaa-lista mediaa voidaan hyödyntää suusanallisessa markkinoinnissa. Aluksi tutkimuksessa perehdytään sosiaalisen median käsitteeseen sekä muihin siihen liittyviin käsitteisiin, joiden kautta sosiaalinen media määritellään. Tässä tutkielmassa käytetään sosiaalisesta mediasta määritelmää, jonka mukaan se rakentuu kolmesta osa-alueesta: Yhteisöstä, sisällöstä ja Web 2.0-teknologioista. Näistä osa-alueista erityisesti sisällöllä on merkittävä rooli sosiaalisessa medias-sa. Suusanallista markkinointia käsittelevässä osuudessa käsitellään sen kolmea eri sähköistä ilmenemismuotoa: Viraalimarkkinointia, buzz-markkinointia sekä Word-of-Mouth-markkinointia. Vaikka näillä kolmella markkinointitekniikalla on yhtäläisyyksiä, niillä on myös paljon eroja. Näitä eroja tarkastellaan tutkiel-massa tarkemmin vertailemalla eri markkinointikeinojen tapaa välittää suu-sanallista viestiä eteenpäin. Tutkielmassa myös perehdytään hieman siihen, miten elektronista suusanallista markkinointia voidaan toteuttaa tehokkaasti, ja miten sitä on hyödynnetty käytännössä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaaliselle medialle ei ole muodostunut vielä yhtä hyvää ja kattavaa määritelmää, ja että monet tutkijat määrittelevät sen kukin omalla tavallaan. Tämä voi selittyä osittain sosiaalisen median yhä kehittyvästä luonteesta. Aiempien määritelmien joukosta on kuitenkin löydettävissä selkeitä yhteisiä teemoja, kuten käyttäjien tuottama sisältö, joka esiintyi kaikissa tut-kielmassa käytetyissä lähteissä. Tutkimuksessa havaittiin myös tiettyjä yhtäläi-syyksiä erilaisten viraalien markkinointistrategioiden sekä esimerkkeinä käytet-tyjen markkinointikampanjoiden välillä, mikä vahvistaa esitettyjen teorioiden uskottavuutta.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lax, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-03T06:37:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-03T06:37:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26627", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lax, Antti\r\nSosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4minen suusanallisessa e-markkinoinnissa\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2011, 26 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin -tutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan sosiaalista mediaa ja suusanallista e-markkinointia kirjallisuuskatsauksen avulla. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten aiheeseen liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 on m\u00e4\u00e4ritelty kirjallisuudessa, sek\u00e4 pyrki\u00e4 l\u00f6yt\u00e4-m\u00e4\u00e4n k\u00e4sitett\u00e4 parhaiten kuvaavat m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t. Samalla tutkitaan miten sosiaa-lista mediaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 suusanallisessa markkinoinnissa.\r\nAluksi tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n sosiaalisen median k\u00e4sitteeseen sek\u00e4 muihin siihen liittyviin k\u00e4sitteisiin, joiden kautta sosiaalinen media m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sosiaalisesta mediasta m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, jonka mukaan se rakentuu kolmesta osa-alueesta: Yhteis\u00f6st\u00e4, sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 ja Web 2.0-teknologioista. N\u00e4ist\u00e4 osa-alueista erityisesti sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli sosiaalisessa medias-sa. Suusanallista markkinointia k\u00e4sittelev\u00e4ss\u00e4 osuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sen kolmea eri s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 ilmenemismuotoa: Viraalimarkkinointia, buzz-markkinointia sek\u00e4 Word-of-Mouth-markkinointia. Vaikka n\u00e4ill\u00e4 kolmella markkinointitekniikalla on yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, niill\u00e4 on my\u00f6s paljon eroja. N\u00e4it\u00e4 eroja tarkastellaan tutkiel-massa tarkemmin vertailemalla eri markkinointikeinojen tapaa v\u00e4litt\u00e4\u00e4 suu-sanallista viesti\u00e4 eteenp\u00e4in. Tutkielmassa my\u00f6s perehdyt\u00e4\u00e4n hieman siihen, miten elektronista suusanallista markkinointia voidaan toteuttaa tehokkaasti, ja miten sit\u00e4 on hy\u00f6dynnetty k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sosiaalisessa mediassa.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 sosiaaliselle medialle ei ole muodostunut viel\u00e4 yht\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 ja kattavaa m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4, ja ett\u00e4 monet tutkijat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t sen kukin omalla tavallaan. T\u00e4m\u00e4 voi selitty\u00e4 osittain sosiaalisen median yh\u00e4 kehittyv\u00e4st\u00e4 luonteesta. Aiempien m\u00e4\u00e4ritelmien joukosta on kuitenkin l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 selkeit\u00e4 yhteisi\u00e4 teemoja, kuten k\u00e4ytt\u00e4jien tuottama sis\u00e4lt\u00f6, joka esiintyi kaikissa tut-kielmassa k\u00e4ytetyiss\u00e4 l\u00e4hteiss\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s tiettyj\u00e4 yht\u00e4l\u00e4i-syyksi\u00e4 erilaisten viraalien markkinointistrategioiden sek\u00e4 esimerkkein\u00e4 k\u00e4ytet-tyjen markkinointikampanjoiden v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 vahvistaa esitettyjen teorioiden uskottavuutta.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-03-03T05:31:54Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nAntti.Lax.pdf: 395849 bytes, checksum: 39d47300f0e274076a1fd5b66a9958de (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-03-03T06:37:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1\r\nAntti.Lax.pdf: 395849 bytes, checksum: 39d47300f0e274076a1fd5b66a9958de (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-03T06:37:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nAntti.Lax.pdf: 395849 bytes, checksum: 39d47300f0e274076a1fd5b66a9958de (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Word-of-Mouth-markkinointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suusanallinen markkinointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viraalimarkkinointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "buzz-markkinointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Web 2.0", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6tuotanto", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-markkinointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4minen suusanallisessa e-markkinoinnissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103031846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26627
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44955f64-96b1-4956-b347-d0bddf11f73a\/download","text":"Antti.Lax.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lax, Antti Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa Word-of-Mouth-markkinointi suusanallinen markkinointi viraalimarkkinointi buzz-markkinointi sosiaalinen media Web 2.0 yhteisötuotanto e-markkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
title_full Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
title_fullStr Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
title_full_unstemmed Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
title_short Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
title_sort sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e markkinoinnissa
title_txtP Sosiaalisen median hyödyntäminen suusanallisessa e-markkinoinnissa
topic Word-of-Mouth-markkinointi suusanallinen markkinointi viraalimarkkinointi buzz-markkinointi sosiaalinen media Web 2.0 yhteisötuotanto e-markkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Web 2.0 Word-of-Mouth-markkinointi buzz-markkinointi e-markkinointi sosiaalinen media suusanallinen markkinointi viraalimarkkinointi yhteisötuotanto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26627 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103031846
work_keys_str_mv AT laxantti sosiaalisenmedianhyödyntäminensuusanallisessaemarkkinoinnissa