Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan AD/HD -oppilas peruskoulupolulla

Honkasilta, Juho. Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan – AD/HD -oppilas peruskoulupolulla. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2011. 162 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoitus oli tehdä ymmärrettäväksi AD/HD -lasten erityisen tuen tarpeet peruskou...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkasilta, Juho
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26624
_version_ 1828193134047133696
author Honkasilta, Juho
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkasilta, Juho Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkasilta, Juho Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkasilta, Juho
datasource_str_mv jyx
description Honkasilta, Juho. Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan – AD/HD -oppilas peruskoulupolulla. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2011. 162 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoitus oli tehdä ymmärrettäväksi AD/HD -lasten erityisen tuen tarpeet peruskoulutuksen kentällä sekä tutkia institutionaalisen opetussuunnitelmakielen ja kasvatuspuheen takana olevia peruskouluoloja erityislapsen kasvatusympäristönä. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kodin ja koulun vuorovaikutuksellisesta kasvatuskontekstista käsin. Tarkoitus oli selvittää kodin näkökulmasta, kuinka AD/HD -lapsen ja -nuoren erityistuen tarpeet huomioidaan peruskoulussa, miten kodin ja koulun välinen vuorovaikutus toteutuu erityislapsen koulupolkua vahvistavana tukiverkostona ja mitkä tekijät peruskoulupolulla mahdollistavat AD/HD -oppilaan tasapainoiselle kehitykselle turvallisen kasvupohjan. Tutkimuksen lähtökohdan muodosti näkemys siitä, että kodin ja koulun muodostama kasvatuskumppanuussuhde voi vahvistaa AD/HD:n varhaista havaitsemista ja johdonmukaisen tuen piiriin pääsemistä ja siten estää syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla sekä AD/HD -lasten vanhempia että AD/HD -nuoria. Tutkimukseen osallistuivat kaikkiaan kahdentoista perheen vanhemmat Jyväskylän seudulta ja kahdeksan nuorta ympäri Suomea. Vanhempien haastattelut toteutettiin yksilö tai pari haastatteluin, nuoret haastateltiin kahdessa ryhmässä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisesti teemaanalyysiä, induktiivista sisällönanalyysiä sekä tyyppianalyysiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että AD/HD -lapsen oppimisen ja kasvun tuen tarpeiden huomioon ottaminen sekä lapsen vanhempien kasvatusasiantuntijuuden kuuleminen peruskoulun kasvatustyössä on varsin sattumanvaraista. Lisäksi tuki siirtymävaiheessa alakouluasteelta yläkouluasteelle oli epäjatkuvaa. Tutkimus osoitti myös, että kouluhenkilökunnalla on suhteellisen huono tietotaito ja ymmärrys AD/HD:sta eri piirteineen ja ilmenemismuotoineen. Myös heidän suhtautumisensa lapsen yksilöllistä humaania kohtaamista ja kodin kanssa muodostettavaa kasvatuskumppanuutta kohtaan oli melko heikkoa. Tutkimuksesta käy myös ilmi, että erityistuen tarpeiden huomioiminen ja kodin ja koulun toteuttama yhteistyö muodostavat tiiviin tukiverkoston AD/HD -lapsen oppimisen ja kasvun tukemiseksi. Yksittäisellä opetustyötä tekevällä aikuisella voi olla merkittävä AD/HD -lapsen peruskoulupolkua tukeva tai vahingoittava merkitys. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että peruskoulujen toimintakulttuurissa tulisi tapahtua muutos, jotta kodin ja koulun yhteisen asiantuntijuuden ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luominen mahdollistuisivat. Kouluhenkilökunta tarvitsee tietoa ja ymmärrystä erityisoppilaan kohtaamiseen ja koulukulttuurin tulee olla valmis ottamaan tätä tietoa vastaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkasilta, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-02T12:23:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-02T12:23:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1152944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Honkasilta, Juho. Yksil\u00f6patologiasta yhteis\u00f6patologiaan \u2013 AD/HD\r\n-oppilas peruskoulupolulla. Kasvatustieteen pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\r\nkasvatustieteen laitos, 2011. 162 sivua. Julkaisematon.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoitus oli tehd\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4ksi AD/HD -lasten erityisen tuen tarpeet peruskoulutuksen kent\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 tutkia institutionaalisen opetussuunnitelmakielen ja kasvatuspuheen takana olevia peruskouluoloja erityislapsen kasvatusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Tutkimusongelmaa l\u00e4hestyttiin kodin ja koulun vuorovaikutuksellisesta kasvatuskontekstista k\u00e4sin. Tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kodin n\u00e4k\u00f6kulmasta, kuinka AD/HD -lapsen ja -nuoren erityistuen tarpeet huomioidaan peruskoulussa, miten kodin ja koulun v\u00e4linen vuorovaikutus toteutuu erityislapsen koulupolkua vahvistavana tukiverkostona ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t peruskoulupolulla mahdollistavat AD/HD -oppilaan tasapainoiselle kehitykselle turvallisen kasvupohjan. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohdan muodosti n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 kodin ja koulun muodostama kasvatuskumppanuussuhde voi vahvistaa AD/HD:n varhaista havaitsemista ja johdonmukaisen tuen piiriin p\u00e4\u00e4semist\u00e4 ja siten est\u00e4\u00e4 syrj\u00e4ytymist\u00e4.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla sek\u00e4 AD/HD -lasten vanhempia ett\u00e4 AD/HD -nuoria. Tutkimukseen osallistuivat kaikkiaan kahdentoista perheen vanhemmat Jyv\u00e4skyl\u00e4n seudulta ja kahdeksan nuorta ymp\u00e4ri Suomea. Vanhempien haastattelut toteutettiin yksil\u00f6 tai pari haastatteluin, nuoret haastateltiin kahdessa ryhm\u00e4ss\u00e4. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisesti teemaanalyysi\u00e4, induktiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 sek\u00e4 tyyppianalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 AD/HD -lapsen oppimisen ja kasvun tuen tarpeiden huomioon ottaminen sek\u00e4 lapsen vanhempien kasvatusasiantuntijuuden kuuleminen peruskoulun kasvatusty\u00f6ss\u00e4 on varsin sattumanvaraista. Lis\u00e4ksi tuki siirtym\u00e4vaiheessa alakouluasteelta yl\u00e4kouluasteelle oli ep\u00e4jatkuvaa. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 kouluhenkil\u00f6kunnalla on suhteellisen huono tietotaito ja ymm\u00e4rrys AD/HD:sta eri piirteineen ja ilmenemismuotoineen. My\u00f6s heid\u00e4n suhtautumisensa lapsen yksil\u00f6llist\u00e4 humaania kohtaamista ja kodin kanssa muodostettavaa kasvatuskumppanuutta kohtaan oli melko heikkoa. Tutkimuksesta k\u00e4y my\u00f6s ilmi, ett\u00e4\r\nerityistuen tarpeiden huomioiminen ja kodin ja koulun toteuttama yhteisty\u00f6 muodostavat tiiviin tukiverkoston AD/HD -lapsen oppimisen ja kasvun tukemiseksi.\r\nYksitt\u00e4isell\u00e4 opetusty\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4ll\u00e4 aikuisella voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 AD/HD -lapsen\r\nperuskoulupolkua tukeva tai vahingoittava merkitys. Tutkimuksen perusteella\r\nvoidaankin tehd\u00e4 se johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 peruskoulujen toimintakulttuurissa tulisi\r\ntapahtua muutos, jotta kodin ja koulun yhteisen asiantuntijuuden ja turvallisen\r\noppimis- ja kasvuymp\u00e4rist\u00f6n luominen mahdollistuisivat. Kouluhenkil\u00f6kunta tarvitsee\r\ntietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 erityisoppilaan kohtaamiseen ja koulukulttuurin tulee olla valmis ottamaan t\u00e4t\u00e4 tietoa vastaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juho Honkasilta (juhmarho) on 2011-03-02 12:23:49.279235. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-02T12:23:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021844.pdf: 1244196 bytes, checksum: c638870befc8beddeb5c3ba833427d06 (MD5)\r\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: c11974b89d1ae7048b77744d66a86921 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-02T12:23:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021844.pdf: 1244196 bytes, checksum: c638870befc8beddeb5c3ba833427d06 (MD5)\r\nlicense.html: 5014 bytes, checksum: c11974b89d1ae7048b77744d66a86921 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "161 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisen tuen tarve", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6patologiasta yhteis\u00f6patologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "AD/HD -oppilas peruskoulupolulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103021844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26624
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6216ccfb-b923-48ed-83cd-3b6697ba827e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103021844.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkasilta, Juho Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla erityisen tuen tarve Education Kasvatustiede 102 ADHD inkluusio kasvatuskumppanuus oppiminen koulu
title Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_alt AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_full Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_fullStr Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_full_unstemmed Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_short Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan
title_sort yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan ad hd oppilas peruskoulupolulla
title_sub AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
title_txtP Yksilöpatologiasta yhteisöpatologiaan : AD/HD -oppilas peruskoulupolulla
topic erityisen tuen tarve Education Kasvatustiede 102 ADHD inkluusio kasvatuskumppanuus oppiminen koulu
topic_facet 102 ADHD Education Kasvatustiede erityisen tuen tarve inkluusio kasvatuskumppanuus koulu oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26624 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103021844
work_keys_str_mv AT honkasiltajuho yksilöpatologiastayhteisöpatologiaanadhdoppilasperuskoulupolulla